Unen vaiheet

Unenaikaisia tapahtumia rekisteröidessä on osattu erotella unen eri vaiheet. Vaiheilla on erilaisia nimiä, mutta suosittelen edesmenneen lääkäri Jorma Palon käytännönläheistä terminologiaa. Pinnallisin uni on torke, joka ilmaantuu heti nukahtamisen jälkeen. Torke muuttuu kevyeksi uneksi ja tämä sitten laskeutuu syvän unen vaiheiksi, jotka voivat toistua pariin otteeseen yössä. Yöllä esiintyy keskimäärin neljä kertaa vilkeunta (REM-unta). Silloin nähdään unia. Vilkeunen häiriöt aiheuttavat vakavia uniongelmia. Jatka lukemista Unen vaiheet

Ravintovalmennuksen hyödyt asiakkaalle

Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että jokaiselle olisi hyödyllistä oppia syömään juuri itselleen sopivalla tavalla. Jos kerran kaikille on olemassa se kaikkein sopivin ravitsemus, voisi kuvitella jokaisen olevan oman ravitsemuksensa asiantuntija. Suurin osa meistä on vastannut omasta ravitsemuksestaan jo vuosia. Tietoakin löytyy vaikka millä mitalla, kun vain jaksaa etsiä. Näistäkin asioista huolimatta ravitsemusosaamisen tarve on nyt suurempi kuin koskaan eikä ammattilaisia ole lähellekään riittävästi kaikkien auttamiseen.

Valitettavasti kaikki eivät edes tiedosta tarvitsevansa apua. Tavoitteenmukainen ja terveellinen ravitsemus ei siis olekaan niin helppo toteuttaa ja kynnykseksi osoittautuukin monesti välinpitämättömyys, oikeanlaisen tiedon puute ja epäterveellisten ruokien houkuttelevuus. Ravintovalmentajan tehtävänä onkin helpottaa matkaa kohti sitä sopivinta ravitsemusta. Ravitsemus on niin suuri osa elämäämme, että uskallan väittää ravintovalmennuksesta olevan hyötyä lähtökohdasta, tavoitteesta ja tietotaidosta riippumatta. Tässä tekstissä perkaamme näitä hyötyjä. Jatka lukemista Ravintovalmennuksen hyödyt asiakkaalle

Training forum 2017 – Unelmista totta!

Viime vuoden syyskuussa järjestettiin kautta aikojen ensimmäinen Training forum, joka kokosi Tennispalatsiin noin 350 liikunnan-, terveyden ja personal training -alan ammattilaista. Nyt, Training forum on jälleen täällä – entistä suurempana, vaikuttavampana ja kokonaisvaltaisempana!

Training forum on liikunta- ja terveysalan ammattilaisille, personal trainereille sekä yritysten henkilöstöhyvinvoinnista vastaaville henkilöille suunnattu ammattilaistapahtuma, jonne ovat yhtälailla tervetulleita myös omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneet kuntoliikkujat. Tavoitteena on koota saman katon alle liikunta-, terveys- ja hyvinvointialan aktiivisimmat toimijat ja innokkaimmat oppijat, lähentää liikunta- ja terveysaloja toisiinsa ja saada aikaan aitoa yhteistyötä alojen välille. Jatka lukemista Training forum 2017 – Unelmista totta!

Rentoutusharjoitukset stressinhallinnan apukeinoina

Stressi itsessään ei ole haitallista, mutta etenkin pitkittyessään sillä voi olla monia haitallisia vaikutuksia. Stressi johtaa stressihormonien tuotantoon ja aiheuttaa fyysisiä oireita. Oireet ovat hyvin yksilöllisiä, mutta tyypillisesti oireet voivat olla esimerkiksi jännityspäänsärkyä, vatsakipua tai iho-oireita. Hyvä uutinen kuitenkin on, että me kaikki voimme vaikuttaa stressiin hyvillä stressinhallintakeinoilla. Tässä artikkelissa käymme läpi muutamia stressinhallintakeinoja, joita kannattaa kokeilla. Muistathan, että jokaiselle löytyy varmasti oma ja paras stressinhallintakeino, oleellista on etsiä itselleen se sopivin. Mikäli joku harjoitus ei muutaman kokeilukerran jälkeen tunnu omalta, kokeile seuraavaa. Sopiva löytyy varmasti! Jatka lukemista Rentoutusharjoitukset stressinhallinnan apukeinoina

Ajanhallinta elämäntapamuutoksen tukena

Aika on hyvin mielenkiintoinen. Väillä se lentää, kun sen haluaisi pysähtyvän ja matelee, kun jotain tulevaa kovasti odottaa. Ajanhallinta itsessään on hieman harhaanjohtava sana, sillä emmehän me voida aikaa hallita. Se kulkee eteenpäin sitä tahtia, kuin kaikilla muillakin. Emme voi ostaa sitä tai lahjoittaa muille.
Koska kaikille on annettu sama 24 tuntia vuorokauteen, on kuitenkin tärkeää käyttää se parhaalla mahdollisella tavalla. Ja kutsuttakoon sitä nyt sitten ajanhallinnaksi. Jatka lukemista Ajanhallinta elämäntapamuutoksen tukena

Hyötyliikunnan rooli tavoitteen saavuttamisessa

Edellisessä blogitekstissä jaoimme ravintovalmennuksen tavoitteet terveyden edistämiseen, suorituskyvyn parantamiseen ja kehonkoostumuksen muuttamiseen. Ensimmäinen kategoria pitää sisällään henkilöt, jotka hakevat valmennuksesta apua esimerkiksi stressiin, ylipainoon, ravitsemuksellisiin ongelmiin ja elämäntapamuutokseen. Toiseen kategoriaan kuuluvat esimerkiksi urheilijat ja tavoitteelliset kuntoilijat, jotka hakevat ravitsemuksesta tukea lajiinsa. Suorituskykyä tarvitaan tosin myös arjessa liikunnan ulkopuolella. Kiinteytyjät, lihasmassan kasvattajat ja painonpudottajat lukeutuvat kehonkoostumuksen muutoksia tavoitteleviin valmennettaviin. Ravintovalmentajan tärkein työkalu on tietenkin ruokailutottumuksiin vaikuttaminen mutta olipa tavoite mikä tahansa, lepoa ja liikuntaa ei voida unohtaa yhtälöstä. Liikunta jaetaan varsinaiseen liikuntaan sekä hyötyliikuntaan. Tässä blogitekstissä käsittelemme nimenomaan jälkimmäistä. Jatka lukemista Hyötyliikunnan rooli tavoitteen saavuttamisessa

Trainer4You on LähiTapiolan hyvinvointikumppani

Elämänturva on LähiTapiolan uusi strategia, jossa tavoitteena on muuntua vakuutus- ja finanssipalveluja tarjoavasta yhtiöstä elämänturvayhtiöksi, laajentamalla toimintaa ennakointipalveluihin sekä erilaisiin turvallisuus-, riskienhallinta- ja hyvinvointiratkaisuihin.

LähiTapiola aikookin erottua kilpailijoistaan juuri ennakoivalla otteella sekä kohtaamisiin perustuvalla palvelulla, kun samaan aikaan monet kilpailijoista karsivat konttoriverkostoaan ja siirtyvät palvelemaan asiakkaitaan lähes yksinomaan verkon kautta. Jatka lukemista Trainer4You on LähiTapiolan hyvinvointikumppani

Riittääkö ravintovalmentajalle asiakkaita?

Tämä kysymys pyörii varmasti monen ravintovalmentajaksi kouluttautuvan ja ravintovalmentajakoulutuksesta kiinnostuneen henkilön mielessä. Jokainenhan voisi varmasti hyötyä terveellisemmästä ruokavaliosta ja aika moni ravintoneuvojen perään kyseleekin. Ravintovalmentajan kohderyhmät voisi karkeasti jakaa kolmeen: ravinnosta terveyttä, suorituskykyä tai parempaa kehonkoostumusta etsiviin asiakkaisiin. Kun tarkastellaan lähemmin, kuinka paljon näitä ihmisiä todella onkaan Suomessa, huomataan ettei asiakkaiden riittävyys jää ainakaan kohderyhmän koosta kiinni. Jatka lukemista Riittääkö ravintovalmentajalle asiakkaita?

Jani Lakanen – mies suunnistuksen huipulla!

Jani Lakanen on kaikkien aikojen menestynein suomalainen miessuunnistaja, joka saavutti urallaan kaksi maailmanmestaruutta, viisi MM-hopeaa ja yhden MM-pronssin. Lisäksi hän on voittanut kaksi Euroopan-mestaruutta sekä useita Suomenmestaruuksia. Nyt mieheltä on ilmestynyt ensimmäinen kirja, Polkuni mestariksi. Kirja on täynnä suunnistusta, urheilijan elämää, elämänfilosofiaa, oivalluksia ja oppeja, loputonta kehittymistä mielen ja kehon tasapainon löytämiseksi. Kirja sisältää yksityiskohtia Jani Lakasen harjoituksista, kisavalmistautumisista ja -suorituksista. Tässä esimakua kirjasta, ole hyvä! Jatka lukemista Jani Lakanen – mies suunnistuksen huipulla!