Fuel food – Body-munkit

Mitäpä olisi vappu ilman munkkeja? Nämä lähes hiilarittomat munkit syntyvät ilman vehnää, sokeria ja hiivaa ja taikina sopii loistavasti myös Fuel food -kirjassa mainitun sitruunapiirakan pohjaksi. Kannattaa siis valmistaa kerralla kaksinkertainen annos ja tehdä myös piirakka samalla kertaa. Mikäli et ole näppäräsorminen, kannattaa taikinasta valmistaa lusikkamunkkeja, mutta se taipuu osaavissa käsissä myös munkkirinkilöiden muotoon. Jatka lukemista Fuel food – Body-munkit

Weela – Kannettava ja kokonaisvaltainen kuntosali

Kumppanina Weela

Tässä artikkelisarjassa esittelemme Training forum 2017 -tapahtuman kumppanit ja heidän palvelunsa.

Mitä sanoisit kotikuntoilulaitteesta, joka mahdollistaa lähes kaikki kuntosalilaitteilla tehtävät harjoitusliikkeet? Anna kun arvaan. Kyseenalaistaisit laitteen mahdollistaman vastuksen? Tai mieltäisit laitteen suureksi, liikaan tilaa vieväksi rotiskoksi? Näin itsekin arvuuttelin, ennen kuin sain mahdollisuuden tutustua Weelaan – sähkövastuksella toimivaan, kannettavaan kuntosaliin. Jatka lukemista Weela – Kannettava ja kokonaisvaltainen kuntosali

Yhteistyöllä kohti unelmia

Annette Evokari toimii personal trainerina Espoossa Keilarannassa yhdessä Anna Seppäsen kanssa. Asiakaskunta koostuu suurelta osin liikuntaa aloittelevista henkilöistä, sekä pitkän tauon jälkeen aktiivisemman treenaamisen pariin palaavista.

Annette toimi aiemmin personal trainerina EasyFit Lauttasaaressa. Kuntokeskusympäristö tarjosi kiinteän toimipisteen sekä hyvän tiimin, jonka kanssa saattoi keskustella valmennustoiminnasta. Samaan aikaan Annette liittyi mukaan Trainer4You personal training -verkostoon. Trainer4You Personal training -liiketoimintakoulutus antoi tukea myyntiin ja markkinointiin, ja valmiit materiaalit, kuten ohjelma- ja sopimuspohjat sekä hinnastot taas helpottivat ja selkeyttivät toiminnan aloittamista. Vaikka personal trainer -koulutuksessa näitä aiheita oltiinkin käyty läpi, liittyy niihin käytännössä niin monta huomioitavaa seikkaa, että valmiiksi mietityt ratkaisut tuntuivat turvallisilta ja antoivat tilaa keskittyä olennaiseen, eli valmentamiseen. Jatka lukemista Yhteistyöllä kohti unelmia

Erilaiset proteiinin lähteet ja proteiinin riittävä saanti

Proteiini on yksi neljästä energiaravintoaineesta eli aineesta, jotka tarjoavat meille jokapäiväiseen toimintaan tarvitsemamme energian. Suomalaiset saavat nykyisellään proteiinia riittävästi ruuasta eli noin yhden gramman painokiloa kohden vuorokaudessa. Proteiinia tulisi saada n. 1–2g/kg/vrk. Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista osa on ihmiselle välttämättömiä eli niitä on saatava ruuasta. Proteiineja käytetään elimistössä mm. kudosten uudistumiseen ja kasvuun, ravintoaineiden kuljettamiseen, vastustuskyvyn ylläpitämiseen, entsyymeiksi, hormoneiksi ja energiaksi. Proteiinin lähteistä saadaan myös muita hyödyllisiä ravintoaineita, kuten välttämättömiä rasvahappoja (kala), kivennäisaineita (liha, maitotuotteet) ja vitamiineja (kala, maitotuotteet). Proteiinin lähteiden monipuolinen käyttö koetaan kuitenkin hankalaksi, joten tässä kirjoituksessa pyrin esittelemään ja vertailemaan erilaisia proteiinin lähteitä. Käymme myös läpi proteiinin riittävään saantiin vaikuttavia tekijöitä. Jatka lukemista Erilaiset proteiinin lähteet ja proteiinin riittävä saanti

Kaukaloiden kovanaamasta kokonaisvaltaiseksi valmentajaksi – Semir Ben-Amorin tarina

Semir Ben-Amor lopetti pitkän ja menestyksekkään jääkiekkouransa melko tarkkaan vuosi sitten. Suuri yleisö muistaa Semirin ennen kaikkea fyysisestä ja periksi antamattomasta pelityylistään. Joukkuekavereiden keskuudessa Ben-Amor taas sai arvostusta tinkimättömän työmoraalinsa sekä viimeiseen saakka joukkuepelaajan asenteestaan.

”Pelatessani annoin aina kaikkeni joukkueen puolesta. Se on asia, josta pelaajana haluaisin ihmisten minut muistavan”, Semir painottaa. Samojen ominaisuuksien varaan hän aikoo rakentaa myös tulevan uransa valmentajana sekä personal trainerina. ”Pistän itseni täysillä likoon ja teen ratkaisuni asiakas ja joukkue edellä. Uskon, että se kantaa pitkälle myös valmentajan roolissa”, Semir virnistää hyväntuulisesti.
Jatka lukemista Kaukaloiden kovanaamasta kokonaisvaltaiseksi valmentajaksi – Semir Ben-Amorin tarina

Personal training urheilukaupan kilpailuetuna

Urheilukaupoilla menee verrattain mukavasti. Ala on kasvanut Suomessa jo pitkään 2–5 %:n vuosivauhtia. Etenkin urheiluvaatteet myyvät hyvin, sillä urheilullinen pukeutuminen ja hyvinvointiin panostaminen koetaan nyt trendikkääksi. Vaikka ala on edelleen nosteessa, kiristyy kilpailu markkinoilla ulkomaisten ketjujen sekä edullisella hinnalla tuotteitaan markkinoivien ns. budjettikauppojen myötä. Suomalaisten liikunta- ja hyvinvointibuumi luo kuitenkin aikaisempaa suurempia kasvumahdollisuuksia myös urheilukaupalle. Mahdollisuudet liittyvät paremman asiakaskokemuksen ja -palvelun tarjoamiseen, johon personal training tarjoaa mitä parhaimmat edellytykset. Jatka lukemista Personal training urheilukaupan kilpailuetuna

Uintitekniikoiden perusteet – vapaauinti

Uintityylejä on kaikkiaan neljä: perhosuinti, selkäuinti, rintauinti ja krooli eli vapaauinti. Lisäksi uinnissa kilpaillaan sekauinnissa, jolloin uidaan kaikilla tyyleillä. Hyvä asento, tuntuma veteen ja sekä kyky tuottaa eteenpäin vievää voimaa ovat kaikkien lajien ydinasioita. Jokaisen uimarin henkilökohtainen tyyli on kuitenkin yksilöllinen. Raajojen pituus, kelluvuus, liikkuvuus ja uintikokemus vaikuttavat kaikki siihen, miten liikumme vedessä. Uimarin matkallakin on merkitystä: esimerkiksi pitkän matkan uimarit ja sprintterit potkivat eri tavoin.

Jatka lukemista Uintitekniikoiden perusteet – vapaauinti

Onko minusta personal traineriksi?

Monen personal trainer koulutusta harkitsevan ja aloittavan mielessä pyörii kasa kysymyksiä, kuten ”tuleeko minun olla huippukunnossa”, ”olenko liian vanha personal traineriksi” tai ”onko treenihistoriani tarpeeksi pitkä tähän hommaan”. Kokosimme tähän artikkeliin kuusi yleistä kysymystä, joita moni miettii ennen koulutukseen lähtöä. Usein väärät ennakko-oletukset karisevat hyvin nopeasti ensimmäisen koulutusjakson aikana, mutta me ajattelimme helpottaa pohdintojasi ja murtaa myyttejä nyt! Jatka lukemista Onko minusta personal traineriksi?