Personal training urheilukaupan kilpailuetuna

Urheilukaupoilla menee verrattain mukavasti. Ala on kasvanut Suomessa jo pitkään 2–5 %:n vuosivauhtia. Etenkin urheiluvaatteet myyvät hyvin, sillä urheilullinen pukeutuminen ja hyvinvointiin panostaminen koetaan nyt trendikkääksi. Vaikka ala on edelleen nosteessa, kiristyy kilpailu markkinoilla ulkomaisten ketjujen sekä edullisella hinnalla tuotteitaan markkinoivien ns. budjettikauppojen myötä. Suomalaisten liikunta- ja hyvinvointibuumi luo kuitenkin aikaisempaa suurempia kasvumahdollisuuksia myös urheilukaupalle. Mahdollisuudet liittyvät paremman asiakaskokemuksen ja -palvelun tarjoamiseen, johon personal training tarjoaa mitä parhaimmat edellytykset.

Kilpailu kiristyy

Urheilukauppa käy perinteisesti kohtuullisen hyvin myös epävakaina aikoina, sillä ihmiset haluavat tällöin panostaa pehmeämpiin arvoihin, kuten liikuntaan ja arjessa jaksamiseen. Alalla ollaan kuitenkin nyt uuden haasteen edessä, sillä suuret ulkomaiset ketjut ja ns. budjettikaupat pakottavat erottumaan edukseen myös muilla kilpailueduilla kuin hinnalla.Hintakilpailu ja sesonkeihin liittyvä epävarmuus pakottavat urheilukauppiaat miettimään uusia keinoja erottautuakseen ja pitääkseen kaupan käynnin vilkkaana. Kun hinnalla tai tuotevalikoimallakaan erottautuminen ei aina tule kyseeseen, jää ainoaksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi satsata asiakaskokemukseen.Siihen personal training -osaaminen tuo huikeat ja vielä valjastamattomat mahdollisuudet! Kohtaavatko ostajan ja myyjän intressit? Perinteisesti urheilukaupan myyjä esittelee sekämyy urheiluasuja, -jalkineita ja -välineitä. Hän selvittää asiakkaan tarpeet ja auttaa häntä päätöksenteossa. Myyjä antaa myös välineisiin liittyvää opastusta ja neuvontaa. Urheilukaupan myyjällä on iso rooli ja vaikutus kuluttajan kuntoilu- ja liikuntaharrastuksessa innostumiseen, menestymiseen ja kehittymiseen.Astuessaan sisään urheilukaupan ovesta asiakkaalla tuskin on tavoitteenaan kuluttaa mahdollisimman paljon rahaa urheiluvälineisiin ja -vaatetukseen. Sen sijaan tavoite liittyy usein uuden liikuntamuodon aloittamiseen, kunnon kohentamiseen, terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseen, liikunnan ilon sekä aktiivisten elämysten kokemiseen tai kehon muokkaamiseen urheilullisempaan, lihaksikkaampaan, linjakkaampaan taikka keveämpään muotoon. Konsultointi asianmukaisten välineiden hankinnassa on toki tärkeää, mutta yksityiskohtaisten tuotetietojen sijaan asiakas hyötyisi, innostuisi ja kokisi tärkeäksi saada myös yksilöllistä ohjeistusta siitä, miten päästä tehokkaasti ja turvallisesti liikkeelle harrastamassaan lajissa, miten saavuttaa omat tavoitteensa tai miten hankkimistaan välineistä saisi parhaan hyödyn irti tavoitteensa saavuttamiseksi. Tuote-esittelystä hyvinvointivalmennukseen. Lenkkareita ostaessaan asiakas saa usein seuraavanlaisen tuote-esittelyn: ”Tässä miesten neutraalissajuoksukengässä on boost-välipohja ja erilaisiin jalanmuotoihin istuva mesh-päällinen. Continental-kumista oleva ulkopohja tuo pitoa erilaisille alustoille ja myös märille pinnoille. Laitetaanko tällaiset?”.Harvemmin kuitenkaan kuulee myyjän konsultoivan asiakastaan vaikkapa seuraavasti: ”Aloita uusiin kenkiisi totuttelu pitämällä kenkiä jalassasi pari kertaa vaikkapa ruokakaupassa käydessäsi. Varsinainen lenkkeily kannattaa aloittaa uutena harrastuksena niin, että kävelet lämmittelyksi 5–10 minuuttia. Hölkkää sitten kevyesti 1–2 lyhtytolpan väliä ja kävele puolet pidempi matka palautuaksesi. Sopiva kesto lenkeille on aluksi 20–30 minuuttia. Lisää jatkossa hölkkäosuuksien määrää kävelyn kustannuksella ja lisää ensin harjoituskertoja, sitten kokonaiskestoa ja vasta sitten vauhtia lenkkeilyysi. Muista myös harrastaa lihaskuntoharjoittelua kuntopiirin tai salitreenien merkeissä, mielellään 1–2 kertaa viikossa ja venyttele etenkin jalkojen lihaksia lenkkien yhteydessä”. Jos urheilukauppa tarjoaisi asiakkailleen tuote-esittelyn ja välinemyynnin rinnalla tapahtuvaa hyvinvointivalmennusta, lajikohtaista harjoittelutieto jne, uskallan väittää väline- ja tuotemyynnin kasvavan reilusti asiakkaiden paremman sitoutumisen lisäksi.

Unelmien urheilukauppa – Personal training urheilukaupan kilpailuetuna

Tulevaisuuden urheilukauppa myy tuotteita, tarjoaa palveluita ja erikoistuu. Unelmien urheilukauppa auttaa niin elämäntapamuuttujaa, kuntoilijaa kuin aktiiviliikkujaa menestymään liikuntaharrastuksissaan. Urheilukauppiaan näkökulmasta tulevaisuuden urheilukauppa ei kituuta hintakilpailun kourissa, vaan personal training -palvelut, lajikoulut ja pienryhmävalmennukset tuovat lisää kassavirtaa. Tulevaisuuden urheilukaupan myyjä ei ole vain myyjä, vaan myös valmentaja ja liikunnan asiantuntija. Personal training -osaamisen levittäminen urheilukauppaan tuo lisää uusia mahdollisuuksia.

Case Team Sportia

Sami Laukkanen on Rovaniemelle vastikään avatun Team Sportian uunituore kauppias. Miehelle on ehtinyt kertyä osaamista urheiluliikkeen saralta jo yli 20 vuoden ajalta. Ennen Rovaniemelle asettumistaan mies pyöritti Intersport -ketjuliikettä Oulun Joutsensillalla. Lue oppaasta Personal trainingin tulevaisuus, miten Oma trainer konsultoi välinehankinnoissa ja pistää urheilukaupan asiakaskunnan liikkumaan! Tutustu tästä.

Edellinen
Edellinen

Kaukaloiden kovanaamasta kokonaisvaltaiseksi valmentajaksi - Semir Ben-Amorin tarina

Seuraava
Seuraava

Uintitekniikoiden perusteet - vapaauinti