Personal trainer Antti Rossi jakaa viisi vinkkiä asiakashankintaan.

Moni aloitteleva personal trainer pohtii, että mistä mahtaa löytyä se ensimmäinen oikea asiakas. Myös pidempään työskennellyttä personal traineria voi mietityttää, mistä löytää lisää asiakkaita.

Itse sain aikoinaan ensimmäisen asiakkaani niin, että minulle tuli viesti kaveriltani: ”sinulla on Antti nuo hauikset kunnossa, tehdäänkö minulle samanlaiset?”

Kohta minulla olikin jo kolme asiakasta. (Hauikset eivät tietenkään vielä kerro sitä, että osaa suunnitella toimivia ohjelmia.)

Seuraavassa on hieman pohdintaa siitä, mitkä asiat voivat edesauttaa asiakkaiden saamisessa.

1 Keskity vahvuuksiisi

Aloittelevan personal trainerin kannattaa pohtia, mitkä ovat niitä omia vahvuuksia, joista on apua tuleville asiakkaille.

Jos myyt kymmentä erilaista personal training -tuotetta samanaikaisesti kaikille, niin tulet todennäköisesti tekemään heikommin kauppaa kuin että keskittyisit yhteen tai muutamaan asiaan kerrallaan.

Keskity siis parhaaseen osaamiseesi. Näin myös asiakkaat tietävät, mitä sinulta saa.

2 Hoida työsi hyvin

Parasta markkinointia ovat onnistuneet asiakasprojektit – ja sitä myötä puskaradio. Hyvä maine kiirii edellä ja se kantaa aina pitkälle. Tästä syystä asiakkaiden eteen tulisi aina tehdä parhaansa.

Jotkut voivat pyrkiä haalimaan asiakkaita hyvinkin aggressiivisella mentaliteetilla. Usein näissä tapauksissa lupausten lunastaminen voi olla vaikeaa. Laatu voi myös kärsiä. Huono maine kiirii sitten hyvääkin pidemmälle.

Nykyisiin ja uusiin asiakkaisiin kannattaa panostaa niin paljon kuin vain mahdollista, koska se tuo taatusti lisää asiakkaita.

3 Olet itse paras mainoksesi

Personal trainerina olet itse paras käyntikorttisi. Tämä pätee aina, kun olet tekemissä ihmisten kanssa, tapahtuipa se kasvotusten tai vaikkapa sitten sosiaalisen median välityksellä.

Tästä syystä omaa imagoaan kannattaa kehittää. Mieti, miten tuot itseäsi esille ja miten käyttäydyt. Jokainen tapaamasi ihminen voi olla tuleva asiakkaasi.

Viestit itsestäsi myös ulkoasullasi. Siistit hiukset, puhtaat ja istuvat vaatteet vaikuttavat positiivisesti ja voivat ratkaista myös sen, kenet asiakas valitsee itselleen personal traineriksi.

4 Ole esillä

Voit olla kuinka hyvä personal trainer tahansa, mutta jos kukaan ei tunne ja löydä sinua, niin osaamisesi menee hukkaan. Asiakkaat eivät tule hakemaan sinua kotoa. Jos jäät odottamaan ensimmäistä yhteydenottoa, niin voit joutua odottamaan sitä hyvin, hyvin pitkään.

Lähde siis ulos ja ole esillä. Soita, lähesty ja tapaa ihmisiä. Kerro kuka olet ja mitä teet. Käy esittäytymässä yrityksissä ja kerro mitä palveluita sinun kauttasi voi saada. Koskaan ei tiedä, ketä tapaa tai mitä siitä voi myöhemmin seurata.

Kun perustin yritykseni, minulla oli tavoitteena, että kerron joka viikko ainakin kolmelle uudelle ihmisille kuka olen ja mitä teen. Tämä tuotti tulosta.

Hyödynnän itse paljon sosiaalista mediaa. Kotisivut, Facebook, Instagram ja blogit ovat hyviä keinoja olla esillä – ja samalla pysyä kartalla siitä, mitä ympärillä tapahtuu. Sosiaalisessa mediassa voi hyvin viestiä omasta osaamisesta.

Esillä olemisen suhteen kannattaa kuitenkin käyttää harkintaa. Itselleni on tärkeää, että minut voidaan ottaa vakavasti. Ihan joka asiaan ei kannata lähteä mukaan.

5 Verkostoidu

Verkostoitumalla voit tarjota asiakkaillesi parempaa laatua ja kokonaisvaltaisempaa palvelua. Itselläni on yhteistyökumppaneina esimeriksi toinen personal trainer, hieroja, lääkäri sekä myös kauneudenhoitoalan yrittäjä.

Antti
Antti Rossi on Trainer4You Personal trainer ja fitness-urheilija. Tutustu Antin palvelutarjontaan osoitteessa www.anttirossi.fi

Verkostoitumisessa avoimuus kannattaa. Ole aloitteellinen ja avoin uusille kontakteille ja mahdollisuuksille. Näin löydät ja saat myös uusia asiakkaita.

Ja kuten uusien asiakkaidenkin kohdalla, myös yhteistyökumppaneita ajatellen on tärkeää tavata ja tutustua uusiin ihmisiin. Tuttuja on helpompi suositella. Joku on aina vailla osaavan personal trainerin palveluita.

2 KOMMENTIT

  1. Kaisa Jaakkola + tiimi on hyvä esimerkki. He oikeasti välittävät ja aina ylittävät odotukset olitpa maksava asiakas tai et.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here