8 syytä panostaa pienryhmäharjoitteluun

Pienryhmävalmennus tekee vahvaa tuloaan myös suomalaisiin kuntokeskuksiin sekä valmennuspalveluihin. Kyse ei suinkaan ole mistään ohi menevästä trendistä, vaan kustannustehokkaammasta, asiakasystävällisemmästä ja taloudellisesti tuottavammasta tavasta toteuttaa personal training –palveluja, yksilön sijaan pienille ryhmille.

Kyse on siis pitkälti tuotteistamisesta, palveluiden muotoilemisesta sekä uusin taitojen (pedagogiikka, ryhmien hallinta) opettelemisesta vanhojen, jo olemassa olevien, taitojen päälle. Seuraavat 8 syytä avaavat hieman sitä, miksi jokaisen personal trainerin kannattaa panostaa myös pienryhmävalmennustaitojen opiskeluun sekä kyseisten palveluiden tuotteistamiseen, markkinointiin ja myymiseen omille verkostoilleen.

1. Pienryhmäharjoittelu on in

Pienryhmäharjoittelu on keikkunut pitkään ACSM:n kuntoilutrendilistalla, 10 suosituimman liikuntailmiön joukossa. Vuonna 2018 se nousi jo listalla toiselle sijalle. Suosiosta kertoo myös se, että Yhdysvalloissa joka neljäs kuntokeskusjäsen osallistuu keskuksensa pienryhmätreeneihin, joten mikään ei ole esteenä läpimurrolle myös Suomessa.

2. Pienryhmäharjoittelussa piilee business

Personal trainer ansaitsee jopa kolme kertaa enemmän pienryhmätreenejä vetäessään, yksilövalmennustapaamisiin verrattuna. Kun yksilötapaamisen keskimääräinen laskutus on noin 75-85 € (sis. Alv), voi laskutus yhtä pienryhmätapaamista kohden olla jopa 250-350 € (sis. Alv). Jos pienryhmään osallistuu 8 henkilöä, jotka maksavat valmennuksesta 180 €/kk (4 tapaamista/kk), on yhteen tapaamiseen kohdistuva laskutus tällöin 360 €/kerta.

3. Pienryhmät ovat asiakasystävällisiä

Sen lisäksi, että personal trainerin ansainta ryhmävalmennustuntia kohden on mukava, hyötyvät myös asiakkaat pienryhmään osallistumisesta taloudellisesti. Valmennuksen kustannukset jakautuvatkin useamman henkilön kesken, jolloin kuukausittaiset kulut jäävät puoleen tai jopa kolmannekseen yksilövalmennuksen hinnoista. Suomessa pienryhmävalmennuksen kuukausihinnat ovat vakiintuneet 150 euron molemmin puolin, mutta viime kädessä hinta määräytyy valmennustapaamisten määrän, valmennuksen sisällön sekä valmentajan kokemuksen/osaamisen sekä itseluottamuksen mukaan.

4. Pienryhmien ohjaaminen on monipuolista ja mukavaa

Pienryhmien koko on yleisimmin 4-8 henkilön välimaastossa. Siihen joukkoon mahtuu monenlaisia persoonia, erilaisine taustoineen, tavoitteineen, toiveineen, rajoitteineen ja resursseineen. Usein pienryhmien henki hitsautuu varsin nopeasti yhteen, jonka jälkeen treeneistä ei juttua, naurua ja tsemppausta puutu.

Pienryhmävalmennuksessa treenit toteutetaan ryhmässä, mutta asiakkaille laaditaan usein omat, henkilökohtaiset treeni- ja ravitsemusohjelmansa. Hyvähenkinen ja tsemppaava pienryhmä toimii personal trainerille parhaimmillaan ”testilaboratorioina”, jossa hän voi kokeilla esim. psyykkisen valmentajan tai voimavalmentajan koulutuksessa oppimiaan, uusia harjoitteita tai menetelmiä.

5. Pienryhmät poikivat yksilöasiakkuuksia

Kynnys pienryhmään osallistumisesta on selvästi yksilövalmennusta pienempi muun muassa halvemman hintansa vuoksi. Monelle ryhmäläisistä pienryhmätreenit ovat ensikosketus personal training –palveluihin. Maistiaisen pt –palveluista saatuaan, asiakas on mitä potentiaalisin personal trainerin seuraava yksilövalmennusasiakas. Näin ollen voisi sanoa, että pienryhmävalmennuksen ovat samalla myös erinomainen markkinointiteko varsinaisille personal training –palveluille.

6. Pienryhmäläiset ovat parhaita markkinoijiasi

Ryhmää liekittävä treenari ja toisiaan tsemppaava ryhmä on vaikuttava näky kuntosalilla. Hyvin vedetyt treenit ja intoa puhkuvat asiakkaat ovatkin paras käyntikorttisi ja markkinointitekosi. Kun saat yhden ryhmän liekkeihin, voit alkaa kalenteroimaan jo seuraavaa, sillä puskaradio ja tyytyväiset asiakkaat todellakin ovat mitä parhaimpia markkinointikanavia.

7. Pienryhmissä on potentiaalia

Vaikka lähes jokainen kuntokeskus ja valmennusyritys on lanseerannut omat pieryhmävalmennuspalvelunsa, on homma vielä täysin lapsen kengissä. Harva kuntokeskus tekee edes 10 % liikevaihdostaan valmennuspalveluilla ja vielä harvempi on saanut pienryhmät todella rokkaamaan. Sen sijaan Ruotsissa ja Norjassa useat keskukset tekevät jopa 30-50 % liikevaihdostaan nimenomaan valmennuksilla. Tuotteistaminen, palvelumuotoilu, personal trainereiden markkinointi- ja myyntiosaaminen sekä businessnäkemys ovat osatekijöitä, joissa meillä suomalaisilla on vielä paljon petrattavaa.

8. Pienryhmät pakottavat kehittämään itseään

Sen lisäksi, että pienryhmiin osallistuu hyvin erilaisia ihmisiä, pakottaa pienryhmiin panostaminen personal traineria kehittämään itseään myös pedagogiikan, ryhmien hallinnan, tuotteistamisen, markkinoinnin, myynnin sekä innovatiivisuuden osa-alueilla.

Hyvällä pienryhmätreenarilla onkin valtava työkalupakki erilaisia liikuntalajeja, harjoitusmuotoja, treeniliikkeitä sekä toteutustapoja. Hän hallitsee teknisen opettamisen lisäksi myös motivoinnin ja psyykkisen valmennuksen jalot taidot sekä osaa antaa asiakkailleen treenivinkkien lisäksi neuvoja myös ravitsemuksen, kehon huoltamisen, ajankäytön hallinnan sekä terveyttä edistävän elämäntavan omaksumiseksi.

Hyvä pienryhmävalmentaja on ennen kaikkea halukas kehittämään itseään. Hän ymmärtää jatkuvan opiskelun ja itsensä haastamisen merkityksen. Hän haluaa nostaa tasoaan ja kehittyä parhaaksi, jotta voi tarjota asiakkailleen elämyksellisiä, vaikuttavia, vaihtelevia ja tuloksekkaita pienryhmävalmennuspalveluja.

Katso lisää ja tutustu Trainer4You Pienryhmävalmentaja -koulutukseen 

Lue Pienryhmävalmentaja -oppaamme tästä linkistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.