Teksti on jatkoa aiemmin julkaistulle sarjalle Personal training ja seksuaalisuus. Lue myös osat 1 ja 2.

Olen parissa aiemmassa tekstissäni käsitellyt liikunnan ja seksuaalisuuden yhteyksiä personal training-kentällä. Ajattelin seuraavaksi avata hieman mystisen coregasmi -käsitteen saloja. Ehkä olette joskus jotain kuulleetkin. Mitä se on ja mistä niitä saa?

Tänään mennään ihan siihen itseensä; seksiin. Personal training seksielämän parantajana? Onko tämä uusi myyntislogan, millä pt:t tulevaisuudessa myyvät palveluitaan? Mitä ihmettä..? Lue lisää, ja päätä itse.

Monet maailmalla tehdyt tutkimukset osoittavat, että liikunta on useimmiten hyväksi seksielämälle. Liikuntaa, kuten joogaa, juoksemista tai lihaskuntoharjoittelua, harrastavilla ihmisillä on usein myös parempi seksielämä kuin niillä, jotka eivät harrasta liikuntaa laisinkaan. Toisaalta, onhan seksikin liikuntaa. Vieläpä usein hauskaa ja mielikuvituksekasta.

Mitä me treenaamme asiakkaidemme kanssa? Lihaskuntoa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Näiden tavoitteiden kautta asiakkaat tavoittelevat parempaa suorituskykyä, parempaa ulkonäköä, parantunutta kehotietoisuutta ja itsevarmempaa, terveempää oloa.

Näiden kaikkien osa-alueiden parantaminen parantaa suoriutumista myös makuuhuoneen puolella. Liikkuvuuden lisääntyminen lisää variaatioita eri seksiasentojen suhteen. Lihaskunnon kehittyminen auttaa kannatteluissa eri seksiasennoissa, lisää voimaa nostoihin ja muihin seksin ”erikoistekniikoihin”.

Kestävyyslajien harrastaminen parantaa verenvirtausta sukuelinten- ja lantion alueella. Parantunut verenvirtaus sukuelimissä parantaa tutkitusti vaginan kostumista, erektion kestoa ja vahvuutta, sekä yleistä kiihottuneisuutta. Kehittyvä hapenottokyky auttaa jaksamaan seksissäkin pidempään.

Liikunta säännöllisesti harrastettuna parantaa kehonkuvaa ja kehotuntemusta. Liikunta vahvistaa myös itsetuntoa ulkonäöllisten muutosten kautta.

Näin ollen liikunnalla pystymme vaikuttamaan monen asiakkaamme seksielämään ja seksuaaliseen minään ehkä sitä sen kummemmin edes ajattelematta. Ihan win – win tilanne, eikö?

Coregasmi – mikä se on?

Liikunta ja parantunut kehotuntemus voi parantaa myös orgasmien saantikykyä makuuhuoneen ulkopuolella. Pitkäkestoinen liikunta jo itsessään voi saada aikaan orgasmeja. Orgasmeja, jotka eivät ole lähtöisin seksuaalisesta virittyneisyydestä, vaan liikunnasta itsessään. Näitä kutsutaan coregasmeiksi (engl. exercise induced orgasms).

Liikunnan yhteydessä koetuista orgasmeista ovat raportoineet eri ikäiset ja kokoiset ja eri sukupuolta olevat ihmiset ympäri maailmaa. Kaikki näitä coregasmeja kokeneet eivät koskaan ole välttämättä saaneet orgasmia seksin yhteydessä, yksin tai kumppanin kanssa.

Ihmismieli näyttelee suurta roolia siinä, millainen suhde meillä ylipäätään on omaan kehoomme ja millaisia tuntemuksia huomaamme kehossamme heräävän. Kuinka usein mietimmekään kauppalistoja tai lasten harrastuksiin kuskaamista seksin aikana silloin, kun mielen pitäisi olla seksistä nauttimisessa. Kuinka usein huomaamme suostuvamme seksiin vain kumppania miellyttääksemme? Kuinka usein pelkäämme, ettemme ilman vaatteita ole riittävän haluttavia?

Kun oma mieli-keho -yhteys tökkii, on hetkeen vaikea antautua. Siihen liikunta voi antaa helpotusta ja tuoda jopa sitä kaivattua nautintoa, mikä monilla on hukassa. Myös ruokavaliolla on oma vaikutuksensa siihen, millaiseksi koemme olon omassa kehossa.

Mindfulness -tyyppiset harjoitukset tai terapia voivat olla yksi väylä nautintoon niin yksin, kumppanin kanssa kuin treenatessa. Mitä parempi yhteys aivoilla ja keholla (engl. mind-body set) on toisiinsa, sitä tietoisemmaksi tulemme kaikesta toiminnasta. Myös kiihottumisesta. Liikunnan yhteydessä tai seksiä harrastaessa.

Mieti, miten suuri merkitys myös meillä personal trainereina onkaan asiakkaidemme kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin?

Mistä niitä coregasmeja saa?

Kestävyyslajeissa kuten pyöräilyssä ja juoksussa, on raportoitu runsaasti coregasmeja, erityisesti keskivartalotreeniin yhdistettynä. Myös jooga ja pilates ovat hyviä lajeja saavuttaa coregasmi.

Avaitekijänä tuntuu olevan, että kaikkea liikuntaa pitää harrastaa riittävän pitkään. Fyysinen väsymys on ollut ratkaisevassa roolissa kaikilla liikunnan yhteydessä koetuissa orgasmeissa. Lyhyillä 12-15 toiston jalkojen nosto -sarjoilla ei laukeamista välttämättä saavuteta, ellei alla ole jo muuta treeniä, joka provosoi lantion aluetta.

Mitä parempi yhteys ja keskittymiskyky omaan kehoon on, sitä todennäköisemmin löytyy yhteys myös orgasmeihin. Joskus coregasmin löytäminen liikunnan yhteydessä auttaa orgasmin löytymisessä seksin aikana, mikäli sitä ei ole koskaan kokenut.

Vinkit coregasmin saavuttamiseksi

1) Aktivoi sympaattinen hermostosi (taistele tai pakene) intervallityyppisillä harjoituksilla. Ponnistele, hengästy, älä anna heti periksi. Hyviä tapoja tähän ovat pyöräily, juoksu (ulkona tai juoksumatolla), tanssi. Käytännössä mikä tahansa kestävyyslaji, missä syke kiihtyy ja fiilis kohoaa.

2) Lisää haastetta keskivartalo-treeneihisi. Lisää painoja, tee useampi toisto. Pyri aktivoimaan lantiopohjalihaksesi liikkeiden aikana (pidätä pissaa / ”imaise” kivekset sisään”). Keskivartaloliikkeistä lantionnostot, jalkojen nostot roikkuen, lankut, eri tyyppiset pilates-liikkeet ovat takuuvarmoja liikkeitä nautinnon etsimiseen.

3) Kokeile myös leuanvetoja ja punnerruksia. Niissä joudut aktivoimaan voimakkasti myös keskivartalolihaksiasi.

4) Painojen lisäämisen lisäksi voit kokeilla välillä lyhentää taukoja sarjojen välillä. Pidä kuitenkin huoli, että lepäät treenien välillä riittävästi, etkä lyhyemmillä tauoilla lisää vammautumisriskiäsi liikkeitä tehdessä.

5) Mitä parempaan kuntoon pääset, sitä todennäköisemmin saavutat liikunnan yhteydessä orgasmin. Lisää siis treenejä ja / tai pidennä hieman yksittäisen treenin kestoa. Haasta itseäsi. Muista kuitenkin edelleen levon merkitys treenien välissä. Myös keskivartalon täytyy saada lepopäiviä.

”En ole suoranaisesti saanut orgasmia liikuntaa harrastaessani, mutta kerran pilates-tunnilla oli lähellä. Tai ainakin tuntui että jos tätä jatkaisin pidempään niin voisin “saada”. Liikkeet kohdistuivat lantioon ja alaselkään sekä vatsalihaksiin. En osaa tarkalleen sanoa mikä liike sen aiheutti tai mihin liike osui/tuntui vahviten, mutta se toimi.”
– Kaisa 32 v.

”Tein jalkojen nostoja. Pumppailin niitä siinä hetken ja tunsin miten syvät vatsalihakset alkoi supistelemaan ja mitä pidempään sitä jatkoin niin sain orgasmin. Tämä tapahtuu melkein aina kun teen samaa liikettä. Pakko siis jättää vähän vajaaksi.”
– Hanna 25 v.

”Aika usein koen jonkinlaisen laukeamisen jalkatreenien yhteydessä. Ensimmäisen orkun sain kerran hakki-kyykkyä tehdessäni. Taisin huutaa aika kovaan ääneen sen sarjan aikana. Muistan että olin tosi väsynyt ja vedin viimeisiä voimia irti. Onhan se mielihyvä yksi motivaattori treenata jalkoja isommiksi. Siitä voi sitten vähän vitsailla kavereiden kanssa”
– Kimi, 29

Liina Sievers on seksuaalisuuteen ja henkiseen hyvinvointiin erikoistunut personal trainer, terapeutti ja Trainer4You kouluttaja.

Treenin nousujohteisuus takaa nousujohteiset tulokset. Myös makuuhuoneen puolella. Valmentajina meidän on kuitenkin hyvä muistaa, että vain yksilöllä itsellään on lupa määritellä, millainen on hänelle hyvä seksielämä ja mitä elementtejä siihen halutaan mukaan. Kaikki eivät halua puhua coregasmeista eivätkä seksistä liikunnan aikana tai edes sen jälkeen.

– Vaikka se meistä itsestämme mielenkiintoista olisikin ;)

Rakkautta ja voimaa,
Liina

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here