Personal trainer itse on omien palvelujensa kävelevä käyntikortti. Millaista ammattiosaamista ja arvomaailmaa oma käytöksesi ja julkinen kuvasi viestii?

Oma innostuneisuus, esimerkillisyys sekä sitoutuminen omien oppien mukaiseen elämäntapaan ovat todella merkittävä osa personal trainerin markkina-arvoa sekä uskottavuutta.

Se, miten itseään edustaa ohjatessaan ei vielä riitä. On myös hyvä ymmärtää, että edustat itseäsi ja yhteistä toimialaamme myös ohjaustilanteiden ulkopuolella: itse treenatessasi, ruokakaupan jonossa, kaupungilla kävellessäsi ja iltaa ystäviesi kanssa viettäessäsi.

Personal trainer itse on omien palvelujensa kävelevä käyntikortti, joka joutuu haluamattaankin suurennuslasin alle omien elämäntapojensa osalta. Siksi on tärkeää elää kuten opettaa!

Kuntokeskuksen ulko-ovella sätkää imevä pt tai Facebookin aikajanansa kosteilla biletyskuvilla täyttävä hyvinvoinnin lähettiläs eivät vastaa sitä kuvaa personal trainerista, joka jo olemassaolevalla tai mahdollisesti tulevalla asiakkaalla on. Siksi on tärkeää tiedostaa sekä ottaa huomioon oma asemansa idolina ja hyvinvoinnin edustajana sekä pyrkiä elämään sen mukaan, inhimillisesti ja tilannekohtaisesti kuitenkin asiassa joustaen.

Lihaksikkain osaa parhaiten?

Pitääkö personal trainerin olla huipputikissä? Onko paras jääkiekkoilija peliuransa jälkeen myös paras valmentaja ja salin isoin karju paras kuntosaliohjaaja? Joskus näin voi olla, mutta harvoin. Useimmiten ei.

Muiden valmentaminen edellyttää oman vankan treenikokemuksen lisäksi riittävän monipuolista koulutustaustaa, hyviä motivointi- ja vuorovaikutustaitoja, empaattista ja välittävää asennetta, hyvää suhdeverkostoa omaa ammattitaitoa täydentäviin ammattilaisiin sekä tietenkin intohimoista asennetta muiden auttamiseen. Näitä ei kaikkia luonnostaan löydy parhaaltakaan pelimieheltä tai isoimmalta karjulta, vaan niiden eteen täytyy tehdä lähes yhtä paljon töitä kuin edellä mainitun aseman saavuttamiseen. Ulkokuori ja omat saavutukset siis eivät kerro koko totutta, mutta olisi harhaanjohtavaa väittää, ettei niillä ole lainkaan merkitystä.

Eveliina Rauhansalo käsitteli samaa aihetta aiemmin erinomaisessa kirjoituksessaan Näytänkö tarpeeksi personal trainerilta? Eveliinan kirjoitus on ehdottomasti lukemisen arvoinen, mikäli et ole vielä siihen tutustunut.

Uskottavuus koetuksella

2000-luvun alussa toteutettu valtakunnallinen D2D-hanke tähtäsi tyypin 2 diabeteksen ennaltaehkäisyyn sekä riskiryhmäläisten kartoittamiseen ja valistamiseen. Terveyskonsultaatio toteutettiin pääosin videoyhteyden välityksellä asiantuntijalääkärien sekä asiakkaiden kesken.

Projektin jälkeen koottu palaute paljasti katu-uskottavuuden ja esimerkillisyyden voiman: suurin syy asiakkaiden passivoitumiseen ja innon lopahtamiseen oli asiantuntijalääkärin uskottavuuden puute. Jos ruudun päässä tollotti punakka, turpea sekä stressaantuneen näköinen neuvonantaja, niin miksi ihmeessä sitä ryhtyisi itsekään muuttamaan elämäntapojaan? Esikuvan ja auktoriteetin pitäisi toimia “practice what you preach” -mentaliteetilla eikä “älä tee niin kuin minä teen, vaan tee niin kuin sanon” -mentaliteetilla.

Missä kulkee raja?

Jos olemme jatkuvasti suurennuslasin alla, ja tekemisiämme ja ehkä ulkonäköämmekin arvioidaan jatkuvana työhaastatteluna, niin missä menee raja yksityiselämän ja personal trainerin roolin välillä? Mistä koostuu personal trainerin katu-uskottavuus, ja minkä verran asiaan tulisi kiinnittää huomiota? Tässäpä muutamia ajatuksia asiasta:

  • Sinun ei tarvitse olla supertikissä kunnossa, mutta sinun on hyvä kuvastaa sitä, mitä asiakkaillesi opetat. Jos asiakkaasi ovat painonpudottajia, on todennäköisesti etua, että olet normaalipainoinen ja energisen näköinen. Jos taas asiakkaasi ovat kehonmuokkaajia, uskottavuuttasi varmasti lisää se, että lihaksesi näyttävät treenatuilta (sitä välttämättä kuitenkaan ylikorostamatta). Terveysliikkujia motivoi hyväryhtinen ja hyväntuulinen valmentaja. Hyvinvointiliikkujat hakevat sinusta voimaa ja tasapainoa, joten heidän olisi todennäköisesti vaikea uskoa jatkuvasti väsynyttä ja stressaantunutta personal traineria. Pidä siis itsestäsi huolta, pyri kuvastamaan sitä, mitä asiakkaillesi opetat ja voi hyvin – tällä kaavalla tuskin voi mennä pahasti pieleen.
  • Edustat itseäsi ammattilaisena jokainen kerta, kun asiakkaasi tai potentiaaliset asiakkaasi törmäävät johonkin sinuun liittyvään. Sosiaalinen media on tehnyt elämästämme varsin julkista. Kaikki harmisi, ilosi, mielipiteesi ja kannanottosi ovat julkisia, jos ilmaiset niitä sosiaalisessa mediassa – vaikka julkaisisit päivityksesi hyvin, hyvin rajatulle ystäväpiirille, on todennäköistä, että sana siitäkin huolimatta leviää. Jokainen tekee omat tulkintansa kuvistasi ja kommenteistasi. Mieti siis mitä haluat jakaa ja mitä se sinusta viestii. Ovatko omat kuvasi linjassa niiden arvojen kanssa, joita asiakkaillesi painotat ja joista viralliset nettisivusi kertovat? Minkälaisia vitsejä jaat eteenpäin, mistä sattumuksista kerrot, mikä on äänensävysi kun puhut muista, mistä asioista pidät meteliä ja mitkä kiukun aiheet eivät tarvitse julkisuutta? Kaverisi ehkä ymmärtävät, mutta ymmärtävätkö he, jotka pohtivat olisiko sinusta heidän personal trainerikseen? Ole vapaasti oma persoonasi, mutta jaa asioita ja mielipiteitä, joista voisit rupatella missä tahansa työhaastattelussakin.

Hyvä keino selkeyttää ajatuksia omasta personal trainer -roolista on kirjoittaa paperille lyhyt kuvaus siitä, mitä sinä haluat personal trainerina ja yksityishenkilönä edustaa. Tarkista, seisotko arvojesi takana. Kuvittele sitten olevasi piilokamerassa, sekä töissä että julkisena vapaa-aikanasi. Periaatteessa jokaisen sinusta töissä otetun kuvan tulisi näyttää ammattimaiselta ja kaiken julkisen tekemisesi tulisi kestää päivänvaloa. Unohda turha fanaattisuus ja kiiltokuvamaisuus. Sopivasti suodatettu aitous lienee kestävin ratkaisu. Älä ahdistu, vaan edusta hyvillä mielin sitä mihin uskot.

Pelisilmän käyttöä ja muiden huomioimista

Ei personal trainerin mikään virheetön pyhimys tarvitse olla. Fiksut käytöstavat, muiden ihmisten huomioiminen sekä pelisilmän käyttäminen riittävät oikein mainiosti silloin, kun elämäntavat poikkeavat normipäivästä.

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

Arjessa edellisten ohjeiden ja katu-uskottavuuden säilyttäminen on asiaansa vihkiytyneelle personal trainerile helppoa. Poikkeusolosuhteissa sen sijaan kannattaa muistaa asemansa monen liikkujan idolina sekä personal trainer -alan edustajana. Kohtelias, ystävällinen ja muut huomioiva käytös sekä liikunnallisen elämäntavan tyrkyttämätön edustaminen ovat niin itsellesi kuin personal training -toimialallekin mitä parhainta markkinointia.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here