Henri Laaksonen

Ensin en edes tunnistanut stressiä

Vuodesta 2018 muodostui itsetutkiskelun, itsensä kehittämisen, valmiuksien luomisen ja solmujen aukaisemisen vuosi, mihin myös osallistuminen Trainer4You:n järjestämään Stressinhallintavalmentaja -koulutukseen liittyy keskeisesti. Olen aina sanonut, etten stressaa tai murehdi asioista eikä stressi vaikuta minuun, mutta kuluneen vuoden aikana on joutunut myöntymään siihen tosiasiaan, ettei itsellenikään ole suotu stressiltä suojaavaa teflonpintaa tai immuniteettia. Tämän tiedostaminen on jo itsessään ollut pitkä matka, jonka tukena ja osallisena ovat olleet niin vaimo, perhe, ystävät kuin esimerkiksi työterveyshuoltokin. Nykyiseen tilanteeseen on siis päädytty moniosaisen palapelin kautta ja mikä parasta, matka on edelleenkin vasta alussa.

Olen Henri Laaksonen, 33-vuotias tuotantotalouden insinööri, joka työskentelee ostopäällikkönä elinjakso- ja logistiikkapalveluja tarjoavassa Millog Oy:ssä. Tämä on minun tarinani omien solmukohtieni tunnistamisesta ja niiden aukaisemisesta.

Ensin en edes tunnistanut stressiä

Mainitsemani solmut lähtivät hiljalleen aukeamaan toukokuussa 2018 juteltuani ystäväni kanssa pahasta väsymyksestä ja vireystilan laskemisesta, ärtymyksestä ja kauniisti sanottuna jatkuvasta huonosta fiiliksestä, v-sanoinkin joskus kuvaten. Olen aina pitänyt liikunnasta ja kuntosalillakin käynyt enemmän tai vähemmän aktiivisesti aina teinivuosista alkaen, mutta nyt olin tilanteessa, jossa kroppa ei enää palautunutkaan treenistä, kiinnostus treenaamiseen hiipui jatkuvasti ja työpäivien jälkeen kaaduin sohvalle odottamaan nukkumaanmenoa, mikään ei kiinnostanut. Aamulla herääminen ei ollut sen helpompaa, vaan vauhtia päivään haettiin taas sohvan pohjalla makoillen. Ystäväni suositteli minua hakeutumaan työterveyshuollon kautta verikokeisiin ja edelleen tuntemansa erikoislääkärin vastaanotolle, jonne sainkin ajan heinäkuulle.

Heinäkuussa pääsin erikoislääkärin vastaanotolle keskustelemaan työterveyden kautta teetetyistä verikokeista ja ongelma oli ilmeinen – alentunut testosteronitaso. Erikoislääkäri kysyi vastaanoton aikana yhden yksinkertaiselta kuulostavan, mutta jatkon kannalta tärkeän kysymyksen: ”Onko sinulla ollut stressiä, kun oireet ovat alkaneet tai pahentuneet?” Ensimmäinen vastaukseni oli, että ei, en minä stressaa oikein mistään. Tämän jälkeen aloin käymään läpi syksyä 2017, johon lääkärikin kysymyksellään viittasi: häävalmistelut, häät, häämatka, töissä tiimini työntekijän irtisanoutuminen ja uuden työntekijän rekrytointi, opiskelujen aloittaminen Tampereen Teknillisessä Yliopistossa töiden ohessa… Lista tuntui vain jatkuvan, jolloin erikoislääkärikin kommentoi, että niin ja herralla ei ollut stressiä?

”Tässä tuleekin esiin ehkä stressin salakavalin piirre, koska myös positiivisena kokemamme asiat kuormittavat ja vaativat järjestelmällistä palautumista ja rentoutumista.”

Seuraavaksi lähdin opiskelemaan stressistä

Olin ensimmäisen kerran tutustunut Mentoritiimin ja Trainer4You:n tarjoamaan Stressinhallintavalmentaja -koulutukseen jo keväällä 2018, mutta ilmoittauduin koulutukseen lopulta heinäkuun puolivälissä. Yhtenä suurena vaikuttavana tekijänä tämän päätöksen taustalla on vaikuttanut myös kesäkuussa yrityksemme kesäpäivillä puhujana ollut Optimal Performance Oy:n Joni Jaakkola, jonka luento unesta, palautumisesta, ravinnosta, stressistä ja arvomaailmasta oli itselleni yksi merkittävimmistä herättäjistä ja innostuksen lähteistä stressinhallinnan ja oman suorituskyvyn kehittämisen maailmaan. Jälkikäteen ajatellen en voi olla kuin tyytyväinen, että olen lähtenyt koulutukseen mukaan.

Tutustu Stressinhallintavalmentaja-koulutuksen saamiin arvioihin

Koen saaneeni koulutuksesta tärkeitä työkaluja niin siviili- kuin työelämäänkin jatkoa varten. Erityisen merkittäväksi osa-alueeksi itselleni muodostui stressin monipuolisuuden ja fysiologian ymmärtäminen sekä kumulatiivisen stressin käsitteen sisäistäminen. Kuten aiemmin mainitsin, en vielä erikoislääkärin vastaanotollakaan mieltänyt olleeni stressaantunut syksyllä 2017, jolloin kuitenkin kuormitin itseäni pitämällä montaa rautaa tulessa yhtäaikaisesti. Tässä tuleekin esiin ehkä stressin salakavalin piirre, koska myös positiivisena kokemamme asiat kuormittavat ja vaativat järjestelmällistä palautumista ja rentoutumista.

”No, kun lyödään faktat tiskiin ja niistä on nähtävissä, että ”parhaina päivinä” kännykän lukitus on avattu lähemmäs 200 kertaa ja sovelluksia on pyöritetty noin 6-8 tunnin verran, joutuu ehkä jääräpäisinkin vähän nöyrtymään ja katsomaan itseään peiliin.”

Koulutus sai minut myös arvioimaan omaa tekemistäni kriittisesti ja haastamaan omia vakiintuneita tapojani. Koulutuksen aikana seurasin erään sovelluksen kautta esimerkiksi päivittäistä kännykän käyttöäni, koska kännykkään tuijottaminen on kotioloissa kirvoittanut lievästi negatiivissävytteisiä keskusteluja, vaikka en itse kokenut olevani jatkuvasti nenä kiinni älylaitteissa. No, kun lyödään faktat tiskiin ja niistä on nähtävissä, että ”parhaina päivinä” kännykän lukitus on avattu lähemmäs 200 kertaa ja sovelluksia on pyöritetty noin 6-8 tunnin verran, joutuu ehkä jääräpäisinkin vähän nöyrtymään ja katsomaan itseään peiliin. Sen lisäksi, että kännykän tuijottaminen tuo aivoille jatkuvaa ärsykevirtaa ja totuttaa hermoston vaatimaan näitä ärsykkeitä, tämä kaikki aika on pois aidosti tiedostavasta läsnäolosta ja kommunikaatiosta esimerkiksi paremman puoliskoni kanssa.

Pienillä teoilla lisää suorituskykyä

Nykyään huolehdin palautumisesta arjen keskellä pienillä tauoilla ja hengitysharjoituksilla, jotka tuntuivat aluksi erityisen haastavilta ja vierailta – lähinnä oman meditaatiosta muodostamani mielikuvan takia. Tuskin minusta ikinä mitään kymmenien minuuttien tai tuntien meditaation harrastajaa tulee, mutta lyhyiden muutaman minuuttien hengitysharjoitusten tuoman hyödyn arjen keskellä tunnistin nopeasti ja allekirjoitan täysin –hiljalleen pyrin myös aikaa pidentämään, koska mieli vaatii harjoittelua ihan siinä missä fysiikkammekin.

Edellä mainitut asiat tukevat jaksamista ja menestystä myös työelämässä, mutta näiden lisäksi yhtenä keskeisenä asiana koulutuksen aikana syvennyttiin myös kognitiiviseen suorituskykyyn ja sen maksimointiin. Tämän kautta olen onnistunut rytmittämään työpäiviäni paremmin, priorisoimaan työtehtäviä sekä aikatauluttamaan niitä oikein, jotta haastavimmat ja eniten tarkkuutta vaativat työtehtävät tulevat ajoitettua korkean vireystilan jaksoihin.

”Suosittelen koulutusta kaikille, jotka joko itse kamppailevat stressinhallinnan kanssa tai haluavat auttaa muita ihmisiä kehittymään arjenhallinnassa tai huippusuorituksien saavuttamisessa.”

Koulutus herätti myös uusia kiinnostuksen kohteita

Lähdin alun perin koulutukseen mukaan kehittääkseni omia stressinhallintakykyjäni ja esimiestaitojani, mutta myös siksi, että ihmisten kehitys ja valmentaminen kiinnostavat minua suuresti. Koulutuksen aikana tehdyt harjoitusvalmennukset konkretisoivat hyvin stressinhallintataitojen tarpeellisuuden ja kasvatti kiinnostustani valmentamista kohtaan entisestään. Kyky auttaa toista henkilöä kehittymään, hallitsemaan arkeaan paremmin, tiedostamaan oman arvomaailmansa prioriteetteja sekä yksiselitteisesti voimaan paremmin ja ottamaan enemmän irti elämästään on tuntunut äärimmäisen palkitsevalta. Olen löytänyt uuden, motivoivan roolin omasta persoonastani ja haluankin tuota roolia kasvattaa tulevaisuudessa. Juuri erilaisten roolien tunnistaminen ja hetkessä kuhunkin rooliin aidosti eläytyminen ja panostaminen onkin tärkeää. Ole töissä työntekijä, kollega, esimies – kotona ja vapaa-ajalla aviomies, ystävä, lapsi, sisar, urheilija.

Suosittelen koulutusta kaikille, jotka joko itse kamppailevat stressinhallinnan kanssa tai haluavat auttaa muita ihmisiä kehittymään arjenhallinnassa tai huippusuorituksien saavuttamisessa. Ammattivalmentajille ja personal trainereille valmennus tuo varmasti lisää syvyyttä omaan valmennustyöhön ja tukee fyysisen suorituskyvyn valmentamista paremmilla valmiuksilla tukea asiakasta myös henkisen suorituskyvyn kehittämisessä.

Kiitos koko Trainer4Youn tiimille, valmentajat Teemu Karppinen ja Harri Gustafsberg sekä koulutukseen osallistuneelle porukalle ympäri Suomen – oli ilo ja kunnia!

-Henri Laaksonen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.