Miten sitouttaa asiakas liikuntaan? Onko sitoutuminen edes edellytyksenä tuloksille? Näitä kysymyksiä pohtii Trainer4You-kouluttaja Lasse Seppänen.

Ihminen on kautta aikojen etsinyt sitoutumisen alkemiaa. Tulokset eivät kuitenkaan ole kovinkaan mairittelevia. Itse en tunne yhtään ainutta ihmistä, joka olisi kehdosta hautaan saakka – tauotta – säilyttänyt terveellisen elämän päivärytmin. On väistämätöntä, että ihmisen motiivit muuttuvat elinkaaren aikana. Jos luulit, että murrosikäisen ja eläköityvän ihmisen arvot – jotka pääasiassa ohjaavat valintojamme – ovat samanlaiset, olet hyvin todennäköisesti väärässä.

Liikunnallisuus ja terveet elämäntottumukset ovat ennen kaikkea arvomaailmaan pohjautuva tapa elää. On se myöskin asenne, sitä ei käy kieltäminen. Olenpa kuitenkin aika varma, että sekä arvot, että myös asenteet muuttuvat ihmisen elinkaaren aikana.

Vaikkei liikunnan ja hyvinvoinnin tulisikaan olla aina arvoasteikon huipulla, niin siitä huolimatta pidämme liikunnan ammattilaisina kiinni kynsin hampain siitä, että hyvinvoinnin edistäminen liikunnalla ja ravinnolla olisi viikoittainen, mieluummin päivittäinen itsestään selvä rutiini. Tätä pyrkimystä varten olemme kuluttaneet lukemattoman määrän koulunpenkkejä, kirjoja ja rahaa.

Olemmeko terveyssovinisteja?

Itse ajattelen ajoittain jopa sitä, olemmeko sovinisteja kylvämällä kauhuskenaarioita lyhentyneestä eliniästä, riskistä sairastua sydän- ja verenkiertoelinten sairauksiin tai osteoporoosiin. Ollaan me vähän. Lihavuuden -ja liikunnanvastaiset järjestöt eivät ole syntyneet ilman perusteita (tässä kohtaa huomio, etten henkilökohtaisesti kuulu kumpaankaan edellä mainittuun ryhmään).

Haastaisin sinua parilla kysymyksellä. Kuinka pitkä ajanjakso vaaditaan, että voidaan sanoa sen olevan harjoittelusta tai ihanneruokavalion noudattamisesta haitallisen pitkä tauko? Toinen, ehkä vielä kinkkisempi, kysymykseni kuuluu: mitä todellista haittaa asiakkaallesi tauosta aiheutuu?

Vaikka vastaisit kuinka viisaasti tahansa, mihin tahansa tutkimukseen viitaten, siitä huolimatta vastaat vain ja ainoastaan omasta arvomaailmastasi käsin. Ymmärrän hyvin, että liikunta-apostolin tehtävänä on pohtia keinoja asiakkaan liikuntaroihun ylläpitämiseksi. Mutta, sehän on tässä kohtaa vain valmentajan arvomaailmassa tärkeää. Oletko varma, että asiakkaasi todella haluaa 365 päivää vuodessa olla liikunnallinen ihminen? Entäpä, oletko itse?

Nautintoa vai syyllisyyden tunteita?

Itse väitän, että harjoittelutauosta voi olla montakin konkreettista hyötyä asiakkaalle. Ensinnäkin, pieni välimatka ohjelmoituun, tai ohjelmoimattomaan, liikuntaan voi avata liikunnan ja hyvinvoinnin viidakon asiakkaalle aivan uudessa valossa. Kukkulalta liikuntalaaksoon katsellessaan asiakas voi todella hahmottaa, mikä hyvinvoinnissa on oleellista, hänen omasta näkökulmastaan.

Tauko liikunnasta ei estä ihmistä kehittymästä. Liikuntatauon aikana keho sekä mieli palautuvat ja ihminen voi kehittää mm. sosiaalisia tai kognitiivisia ominaisuuksiaan. Nehän ovat hyvinvoinnissa yhtä tärkeitä kuin fyysinen puoli – vai mitä?

Tässä vain pari esimerkkiä siihen, mitä mahdollisuuksia asiakas voi kohdata liikunnallisuuden levähdyspaikalla. Ehkäpä niillä levähdyspaikoilla onkin jokin suurempi tarkoitus? Kannattaako siis sotia niitä vastaan?

Elämänkaaripsykologia apuna liikuntatottumusten säilyttämisessä

Suosittelen kaikkia muutostyön parissa työskenteleviä tutustumaan psykologiaan ja filosofiaan. Erityisesti elämänkaaripsykologia on tutustumisen arvoinen oppimisalusta. Koska itse olemme eläneet ainoastaan oman elämämme, olemme rajallisia tunnistamaan erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kehityskaaren vaiheissa olevien ihmisten motiiveja.

Lasse
Artikkelin kirjoittaja on Trainer4You-kouluttaja Lasse Seppänen, jonka koulutuskokemus hakee vertaistaan.

Vaikka tekstissäni kiusallani provosoin sinua, voimme itse kukin kuitenkin kyseenalaistaa aika ajoin motiivejamme asiakkaidemme elämän vaikuttajina. Kaikesta huolimatta, unelmoin itse sitoutumisen alkemian löytymisestä. Todennäköisesti hamaan tappiin asti.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here