Koronavirus aiheuttaa parhaillaan paljon huolta ja stressiä niin yksilöille, perheille, yrityksille kuin yhteiskunnalle. Monet viruksen leviämisen ehkäisemiseen tähtäävät toimenpiteet näyttäytyvät uhkaavina ja lisäävät pelkoa tulevasta. Koulujen ja oppilaitosten sulkeminen, urheilusarjojen ja yleisötapahtumien peruminen sekä erilaiset kiellot, ohjeet, rajoitukset ja karanteenit lisäävät tunnetta siitä, että kyse on poikkeuksellisen suuresta riskistä ja vaarasta. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että kyse on ohimenevästä ja lyhytaikaisesta epidemiasta, jonka aikana on tärkeää pitää huolta omasta sekä yrityksensä kunnosta, hyvinvoinnista ja kilpailukyvystä. Sillä pienennetään terveyden ja talouden notkahdusta, sekä varmistetaan suorituskyvyn nopeampi palautuminen.

Taloudellinen epävarmuus aiheuttaa pelkoa

Epävarmuuden aiheuttama pelko ja varotoimet aiheuttavat suuria taloudellisia haasteita yrityksille sekä maamme taloudelle. Epävarmuus siitä, miten laajalle ja pitkään koronavirus leviää, vaikuttaa kulutuskäyttäytymiseen ja talouteen sekä huolestuttaa sijoittajia ja lietsoo yleistä pelkoa ympärillämme. Useat hyvässäkin kunnossa olevat yritykset joutuvat vaikeuksiin, kun työntekijät sairastuvat, asiakkaat häviävät, eikä yrityksen kassaan virtaa rahaa samaan tahtiin kuin aikaisemmin.  

 Terveys on taloutta tärkeämpää

EU-komissio ilmoitti tekevänsä kaikkensa koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi ja talousongelmien minimoimiseksi. Kasvavia haasteita on kuitenkin luvassa. Pörssikurssit ovat pohjalukemissa, yritykset ahdingossa ja seuraamukset bruttokansantuotteenkin osalta tulevat olemaan ikäviä. On myös selvää, että tulemme näkemään pian lomautuksia, irtisanomisia ja konkursseja.

Kuten Tasavallan presidenttimme asian ilmaisi, talous on kuitenkin vain taloutta ja ihmiselämät sekä niiden turvaaminen ovat aivan eri arvossa. Oli talouden notkahdus sitten millainen tahansa, niin terveet ja hyväkuntoiset henkilöt (sekä yritykset) nostavat sen ylös takuuvarmasti. Siksi on tärkeintä panostaa epidemian kasvun hillitsemiseen ja kansalaisten terveyden sekä hyvinvoinnin turvaamiseen.   

Tieto siitä, että Kiinassa uusien tartuntojen määrä on jo selvästi laskussa ja tilanne vaikuttaa muutenkin olevan hallinnassa, rauhoittaa ja lisää uskoa paremmasta. Muualla maailmassa kuitenkin tilanne vielä pahenee, ennen kuin tauti asiantuntijoiden arvioiden mukaan 3-6 kuukauden päästä häviää, tai palaa takaisin selvästi heikentyneenä. Onkin hyvin epätodennäköistä, että koronaviruksen aiheuttama epävarmuus johtaisi pidempiaikaiseen taantumaan, kunhan sen leviämisen estämiseen reagoidaan riittävän nopeasti ja voimakkaasti. Lisäksi on tärkeää, että yritykset säilyttävät kilpailukykynsä keskittymällä niihin toimenpiteisiin, joilla epidemian aiheuttamat ongelmat pysyvät mahdollisimman vähäisinä ja joiden ansiosta toimintaa voidaan myöhemmin jatkaa entistä vahvempina. Innovatiivisuutta ja vaikeitakin päätöksiä varmasti tarvitaan.

Ylläpidä immuniteettia, suorituskykyä ja osaamista

Epävarmoina ja haasteellisina aikoina on erityisen tärkeää pitää huoli myös henkilökohtaisesta hyvinvoinnistaan sekä ”markkina-arvostaan”. Elämä jatkuu ja paremmat ajat ovat edessä, kunhan ei päästä epätoivoa valloilleen ja itseään veltostumaan. On siis tärkeää pitää kiinni terveyttä ja hyvinvointia edistävistä arkirutiineistaan sekä kilpailukyvystään, muun muassa lukemiseen ja opiskelemiseen panostamalla. Se on myös hyvä keino torjua tylsyyttä sekä viedä ajatukset välillä muualle, pelkän viihteen tai koronauutisten seuraamisen sijaan.

Katse eteenpäin

Työpaikkojen ohjeistaessa ihmisiä etätöihin, kuntosalien sulkiessa oviaan ja lajiliittojen sekä urheiluseurojen peruuttaessa pelejään sekä treenejään – nousee esille huoli ihmisten fyysisestä kunnosta ja terveydestä. Vaikka tärkeintä on välttää koronaviruksen räjähdysmäinen leviäminen, on myös syytä huolestua myös yleisen toiminta- ja suorituskyvyn laskusta, joka kielloista ja karanteeneista voi seurata.

Akuuttien tartuntariskiä madaltavien toimenpiteiden lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota oman vastustuskykynsä, terveytensä sekä toiminta- ja suorituskykynsä ylläpitämiseen. Kokosimme sinulle 10 vinkkiä, jotka auttavat sinua vähentämään epävarmuudesta johtuvaa stressiä, edistämään hyvinvointia sekä ylläpitämään omaa kilpailukykyäsi sekä markkina-arvoasi tulevaisuutta ajatellen: 

1)     Huolehdi omalta osaltasi viranomaisten antamien hygieniaohjeiden noudattamisesta.

2)     Pidä vähintään 1 metrin turvaväli jokaiseen, jolla on flunssaoireita. Jos sinulla itsessäsi on vähäisiäkin flunssaoireita, jää kotiin sairastamaan ja suosi muutenkin etätöitä, jos niihin on tarjolla mahdollisuus.

3)     Pysy poissa väenpaljouksista, äläkä osallistu tapahtumiin tai yleisötilaisuuksiin, joissa on paljon ihmisiä. Jos menet esimerkiksi kuntosalille treenaamaan, huolehdi käsihygieniastasi ja pyyhi hiki laitteista niissä treenattuasi. Jätä kuitenkin treeni väliin, jos tunnet itsesi nuhaiseksi tai muuten kipeäksi.

4)     Pyri minimoimaan matkustelu (kotimaassakin) ja suosi kävelyä, pyöräilyä sekä muita aktiivisia siirtymisiä, mikäli se on vain mahdollista.  

5)     Pyri elämään mahdollisimman normaalia arkea ja elämää, viranomaisohjeita kuitenkin kunnioittaen.

6)     Pidä huoli riittävästä unesta ja levosta. Uni on terveyden, stressinhallinnan ja vastuskyvyn perusta.

7)     Syö säännöllisesti, riittävän energiapitoisesti, monipuolisesti ja muutenkin terveellisesti. Harrastusten ja aktiivisuuden väheneminen voi vaikuttaa 

aineenvaihduntaan sekä ruokahaluun. Liian vähäisen syömisen johdosta vitamiinien sekä muiden suojaravinteiden määrä jää helposti liian vähäiseksi. Määrällisesti liiallinen tai epäterveellinen syöminen sen sijaan aiheuttavat lihomista sekä esim. veren rasva-arvojen heikkenemistä.

8)     Vältä liiallista istumista ja arjen passivoitumista. Etätyö ja mahdollinen koulujen ja oppilaitosten sulkeminen aiheuttavat pahimmillaan neljän seinän sisälle bunkkeroitumista. Pyri olemaan mahdollisimman aktiivinen ja rajoittamaan istumisannos mielellään alle 6 tuntiin päivässä.

9)     Harrasta liikuntaa päivittäin tai lähes päivittäin: Suosi ulko- ja hyötyliikuntaa. Harrasta sydän- ja verenkiertoelimistöä kehittävää kestävyysliikuntaa UKK-Instituutin liikkumissuosituksen mukainen määrä eli reippaasti toteutettuna 2 tuntia 30 minuuttia tai rasittavasti suoritettuna 1 tunti 15 minuuttia viikossa liikkuen. Treenaa myös lihaskuntoasi ja liikehallintaa esimerkiksi kuntosalilla tai jumppaamalla vähintään 2 kertaa viikossa. Mikäli et halua mennä kuntosalille tai ryhmäliikuntaan, vaan haluat toteuttaa treenisi kotioloissa, on muun muassa striimattuja tunteja tai videotreeninauhoitteita sisältävä Helt –palvelu (www.myhelt.com) erinomainen apu siihen tarpeeseen.

10)  Liikunnan ja hyvinvointialan ammattilaisena on tärkeää pitää huolta myös osaamisensa kehittämisestä. Hyvän kunnon ja terveyden arvostus vain kasvaa koronaepidemian myötä. Kun tilanne tasaantuu, voit olla varma kysynnän kasvusta, johon on hyvä varautua osamistaan kehittämällä. Mikäli et halua matkustella ja osallistua live –koulutustilaisuuksiin, on hyvä tietää, että osaamistaan voi kehittää myös muun muassa erilaisten online –koulutusten avulla. (https://www.trainer4you.fi/fi/online-koulutukset/. Lisäksi Trainer4You on luonut ilmaisen hyvinvoinnin tietopankin, jonka kautta oman osaamisen kehittäminen ja erilaisten liikunta- ja hyvinvointisisältöjen nauttiminen on helppoa, viihdyttävää ja täysin ilmaista: https://www.trainer4you.fi/fi/tietopankki-kategoria/tietopankin-etusivu/.

Eilisiä Sauli Niinistön sanoja lainaten: “ottakaa fyysistä etäisyyttä, mutta henkistä läheisyyttä toisiinne.”  

 

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here