Tammikuu mentiin kovaa kohti tavoitetta, mutta sitten jotain tapahtui. Miksi niin usein matka tyssää alkuruutuun? Jorma Vaara antaa vinkkejä kestävään muutokseen – ja siihen, kuinka myös helmikuusta tehdään helmi kuu.

Vuodenvaihteen jälkeen kuntokeskuksien ovet ovat käyneet jälleen tiuhaan tahtiin. Tammikuun jälkeen tahti alkaa kuitenkin hiipua ja uudenvuodenlupaukset päättyvät pettymyksiin, jälleen kerran.

Pahimmillaan näiden takaiskujen myötä ryhdytään rakentamaan uskomuksia siitä, kuinka huono minä olen muuttamaan elintapojani ja siitä, kuinka tylsää ja tuskallista liikunta- ja terveystottumusten muuttaminen on.

Kun henkilö kokee, ettei ikinä onnistu missään mihin ryhtyy, alkaa hän pahimmillaan ajatella olevansa huono ja kelpaamaton kenellekään. Älä kuitenkaan usko näitä ajatuksiasi, sillä ne eivät ole totta. Älä heitä pyyhettä kehään ja lankea tähän ansaan, vaan käytä jo ponnisteltu startti hyödyksesi ja käännä katseesi helmi-kuuhun.

Matkalle merkitys

Päättäessäsi lähteä matkalle, jaksat sen paremmin, kun tiedät, että perillä odottaa jotain sinulle tärkeää ja mieluisaa. Älä aseta itsellesi tavoitetta vain koska niin ruukataan tehdä, vaan kysy itseltäsi tavoitteeseen liittyen, mikä tässä on minulle tärkeää ja mikä mahdollistuu, kun saavutan tavoitteeni?

Eräs tuntemani henkilö sanoi, että kun hän pääsee hyvään kuntoon ja eroon selkäkivuistaan, voi hän ajaa autoa ja matkustella vapaasti. Toinen tuttavani mainitsi, että painon pudottua hyvän olon lukemiin, hän on itsevarmempi, avoimempi ja sosiaalisempi sekä näin ollen myös enemmän oma itsensä.

Kyseiset perustelut ovat sellaisia, jotka ovat juuri heille tärkeitä ja luovat merkityksen tavoitteelle ja samalla myös jokapäiväisille valinnoille. Matkalla on niin sanotusti merkitystä ja päivittäiset hyvät valinnat on sen johdosta helpompi toteuttaa. Haasteetkin on helpompi kohdata, kun tietää syvemmän merkityksen omalle tavoitteelleen.

Tavoite – resurssit – keinot

Keskity nyt miettimään rehellisesti resurssejasi. Kuinka paljon sinulla on realistisesti arvioituna käytettävissäsi aikaa tässä elämäntilanteessa esimerkiksi liikkumiseen? Onko se kolme 45 minuutin harjoitusta viikossa vai 15 minuutin kävely päivittäin?

Entä millaisiin ruokavaliomuutoksiin voisit realistisesti sitoutua? Onko se aamupalan muuttaminen täysipainoisemmaksi, yhden välipalan lisääminen päivittäiseen ruokavalioon vai jälkiruoan rajoittaminen yhteen kertaan päivässä? Ole itsellesi rehellinen ja mieti, mitkä todelliset resurssisi ovat, sillä resurssien, tavoitteiden ja keinojen pitäisi kulkea aina käsi kädessä.

Enemmän energiaa

Suuntaa seuraavaksi huomiosi siihen, millainen liikkuminen tuo sinulle lisää energiaa, jaksamista ja hyvää oloa. Älä mieti liikuntaa suorituksina, jotka runttaat läpi otsa kurtussa, vaan lataushetkinä, joiden kautta saat enemmän energiaa ja jaksamista arkeesi.

Hyvä energianlatauskeino on myös listata 5–9 asiaa tai aktiviteettia, joiden tekemisestä nautit ja jotka tuovat sinulle energiaa. Varmista, että ne mahtuvat jossain muodossa jokaiseen viikkoosi. Vastaavasti voit miettiä 5–9 asiaa, jotka vievät sinulta energiaa ja pyrkiä vähentämään niistä edes yhtä pienempään rooliin arjessasi.

Jorma Vaara
Artikkelin kirjoittaja on Trainer4Youn psyykkisen valmennuksen asiantuntija ja pääkouluttaja Jorma Vaara.

Kun olet nyt pohtinut keinoja, joilla lisäät arkeesi energiaa ja jaksamista sekä miettinyt matkallesi merkityksen ja todelliset resurssisi, niin mieti vielä lopullista tavoitettasi. Aseta se edellisiin peilaten ajallisesti sopivalle etäisyydelle ja päätä, että teet tästä helmi-kuun lisäksi vielä ihan helmi-vuoden!

Energiaa helmi-kuuhun!


Minustako elämäntapamuutoksen ammattilainen? No, nyt kun mietin…

Lue lisää uudesta oppaasta kirjautumalla Trainer4You-tietopankkiin tai luomalla omat tunnuksesi. Tunnus on maksuton.

elamantapamuutos-mockup

Mikä ihmeen Trainer4You-tietopankki? Lue lisää…

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here