Juoksu jakaa mielipiteet kahtia – joko siitä nauttii tai sitä ei voi sietää. Useimmiten juoksuun hurahtaneet ovat hyväkuntoisia, paljon kestävyystyyppistä liikuntaa harrastaneita ihmisiä. Tottumattomalle raju juoksumäärän tai –tehon  lisääminen voi aiheuttaa nivelvaivoja ja alaselän ongelmia, sillä jokaisella askeleella alaraajan niveliin kohdistuu kolme kertaa kehon painoa vastaava kuorma.

Yhtäjaksoinen lenkki on tulevaisuuden tavoite

Juoksusta voi kuitenkin oppia nauttimaan, kunhan aloittaa juoksuharrastuksen riittävän kevyesti ja nousujohteisesti. Yhtäjaksoinen lenkki on tavoite, johon kehoa totutellaan erilaisilla kevyemmillä harjoitteilla. Kun lähdetään liikkeelle kävelystä ja edetään pikku hiljaa kuntointervallimaiseen ”juoksukävelyyn”, ei harrastus tyssää rasitusvammoihin, ylikuormitukseen ja mielenkiinnon loppumiseen.

Kirmaa juoksuun kuntopohjan kestäessä

Juoksemaan oppii vain juoksemalla. Siksi tekniikkaa kannattaa hioa erilaisilla juoksuharjoituksilla. Hyvä juoksutekniikka on suoraviivainen ja taloudellinen. Kun tekniikka on hiottu hyväksi ja kuntopohja kestäväksi, on juokseminen nautinnollista ja vältytään toistuvan virheliikkeen aiheuttamilta rasitusvaivoilta. Juoksutekniikan opettelussa on hyvä huomioida seuraavat perusasiat: 

1) Juoksun rentous lähtee rennoista kasvoista ja vapautuneesta ilmeestä sekä hengityksestä. Pää on juostessa suorassa linjassa vartalon jatkeena ja katse osoittaa suoraan menosuuntaan. Hartioiden tulee pysyä rentoina alhaalla, jotta vältytään niska-hartiaseudun turhalta jännitykseltä.

2) Juostessa vartalon tulisi olla pystyasennossa tai hieman etunojassa. Vauhdin lisääntyessä tai ylämäkeä juostessa kallistus eteenpäin voi lisääntyä hieman. Vartalo ei huoju, eikä kääntyile puolelta toiselle, vaan suuntautuu jämerästi suoraan eteenpäin.

Kädet rytmittävät ja tasapainottavat juoksua. Käsivarret ovat kyynärpäästä koukistettuina n. 90 asteen kulmaan ja ne kulkevat suoraviivaisesti edestakaisin vartalon sivuilla, läheltä kylkiä. 

3) Lantion tulee olla juoksussa irtonainen ja rento. Sen tulee olla ”ylhäällä”, jotta vältytään istuvassa asennossa juoksemiselta, jolloin reidet väsyvät suotta. Juostaessa tulee välttää lantion keinumista ja kallistumista eteen ja taakse. Polvien tulee osoittaa suorassa linjassa juoksusuuntaan ja jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin. Askel rullaa kantapään kautta kevyesti varvastyöntöön.  Askelpituus on useimmiten verrannollinen juoksuvauhtiin. Mitä kovempi vauhti sitä lennokkaampi askel.

4) Juoksutekniikkaa on hyvä harjoitella silloin tällöin. Taloudellinen ja hyvä tekniikka sisältää jäntevän kosketuksen alustaan ja rennon sekä ilmavan ilmalennon. Kun tekniikka on hallussa, on juoksu suoraviivaista, luonnollisen tuntuista ja rentoa etenemistä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here