Olen Christel Monni, 24/7 apteekkari, eli pienyrittäjä, ja siksi ehkä epätyypillinen opiskelija Trainer4Youlla. Inhosin aikoinaan koululiikuntaa, vaikka olen sittemmin tehnyt sitä sun tätä ja päätynyt kestävyysliikkujaksi. Tavallinen tallaaja siis, jonka salaisena haavena vuosikausia oli suorittaa työn ohella personal trainer -tutkinto. Haave toteutui, jonka seurauksena jäin pahasti opiskelukoukkuun. Suoritin putkeen PT:n, Elintapavalmentajan ja Psyykkisen valmentajan vuosina 2017-2018 ja juuri kun vaarana oli tyhjän pesän syndrooma, edessä olikin Stressinhallintavalmentaja. Kurssi, joka täydensi jo entisestäänkin täydellistä pakettia ja jonka yhteydessä tajusin, että nyt olen varmistanut täysipäiväisen työllisyyden myös kaukaisuudessa häämöttävän eläkeputken varalle.

Ei pelkkää stressinhallintaa

Stressinhallintavalmentaja-koulutus on mainio koulutus, jonka metodeja pystyy soveltamaan mihin vain, jos vain mielikuvitus antaa periksi. Minulla oli useita harjoitusasiakkaita ja sain siten kokeilla, säädellä ja löytää toimintatapoja, joista en aiemmin ollut osannut unelmoidakaan. Samalla opin myös analysoimaan itseäni entistä paremmin. Opin hallitsemaan yli-innokasta luonnettani ja pysähtymään, kun on pysähtymisen aika. Opin kertomaan asiakkaalle, mitä kehossa tapahtuu ja miksi, kun tukka on putkella ja hikeä pukkaa. Opin perustelemaan, miksi hengittäminen on oikotie onneen, kun sen tekee muutaman kerran päivässä hetken verran. Opin, miten opetat asiakasta fokusoimaan, jäsentelemään, suunnittelemaan ja onnistumaan. Tekemään enemmän pienellä vaivalla ja iloisin mielin. Opin itsekin nämä kaikki asiat. Oikeastaan aika paljon oli jo entuudestaan tuttua, mutta jos ei kukaan kerro sinulle, mitä et tiedä, niin et sinä saa sitä selvillekään.

Ymmärsin melko nopeasti, että stressinhallintavalmennus ei ole pelkkää stressin hallintaa. Kaksi harjoitusasiakastani olivat tosin tukka pystyssä ja paineet tulivat korvistakin ulos, eli pääsimme yhdessä harjoittelemaan stressinhallintaa sen omimmassa merkityksessä. Kolmannella harjoitusasiakkaallani, jonka kanssa asiakassuhde nyttemmin on muuttunut ja jatkuu elintapa-/psyykkisenä valmennuksena, ei ollut lainkaan perinteisiä stressin tunnusmerkkejä. Hän hakeutui luokseni, koska kaipasi tukea laihduttamiseen. Näin kuitenkin tilaisuuteni tulleen, kun kuulin asiakkaan selittävän ylipainoaan mitä erikoisemmilla syillä. Aloin soveltaa hänenkin kanssaan stressinhallintatyökaluja: ongelmien tiedostamista ja niiden lainalaisuuksia, tavoitteiden asettamista asiakkaan omaa arvomaailmaa tukien sekä fokusointia oleelliseen. Kun elämän peikot ja muut häiriötekijät on tiedostettu, on helpompi alkaa työstämään sitä, minkä takia on hakenut apua. Kylkiäisenä seuraa parempi mieli ja strukturoidumpi näkemys elämän realiteeteista ja omista kyvyistä vastata haasteisiin.

Etävalmennusta sähköpostin välityksellä

Minä opin myös muuta. Opin, että nokatusten on hienoa ja hedelmällistä käydä asioita läpi. Toki silloin pitää tapaamiset suunnitella melko tarkkaan ja lisäksi olla valmius nopeaan suunnanmuutokseen, jos ei polku johdakaan sinne, minne olit kuvitellut. Minä toteutin kahdelle asiakkaistani valmennukset sähköpostilla. En siis Skypellä enkä somessa vaan ihan vanhanaikaisesti sähköpostin välityksellä. Menetelmä on työläämpi kuin nokkamenetelmä, mutta siitä on hyötyäkin. Kirjallista dokumentaatiota ja raporttia syntyy, kun työskentelet face-to-face. Sähköpostilla sitä syntyy vielä enemmän. Työ vie enemmän aikaa, kun joudut ohjeistamaan kaikki tarkkaan kirjallisesti. Siitä on mahtavasti hyötyä myöhemmin. Tarkat tekstit auttavat kertaamaan, palaamaan materiaaleihin ja pääsemään näppärästi jyvälle asioista. Samalla varmistat myös sen, että molemmat saavat aikaa miettiä, pohtia ja pyöritellä asioita perusteellisesti sovittujen aikataulujen puitteissa. Vastauksen ja suunnan tarkentamisen ei tarvitse tulla kuin apteekin hyllyltä, vaan voit pelata aikaa – molempien eduksi. Myöhemmin kaikki kirjallinen materiaali on arvokasta myös muita asiakkaita ajatellen, kun ei kaikkea tarvitse luoda nollasta, vaan asiat ja ideat näkyvät selkeänä dokumentointina.

Tutustu tarkemmin Stressinhallintavalmentaja-koulutukseen

Kurssilla paimennettiin tekemään muistiinpanoja myös lähiopetusten välillä. Se mitä ei ole kirjattu, sitä ei myöskään ole tehty. Minun mottoni monen vuoden takaa sai vahvistuksen.

Työni laihdutusasiakkaan kanssa jatkuu edelleen. Muistutan häntä säännöllisesti siitä, mitä hän on oppinut ja että kannattaa ajatella asioita opittujen metodien kautta, sekä soveltaa oppimaansa käytäntöön parhaalla mahdollisella tavalla.

Minusta on arvokasta se, että stressinhallintavalmennuksessa sain kymmeniä hyviä työkaluja. Minulla onkin valmiiksi listattuna, mitä voin soveltaa sitten, kun innokas asiakkaani menettää uskon itseensä, demotivoituu ja repsahtaa. Kaikki löytyy. Vain mielikuvitus on rajana.

– Cisse

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here