Hoikka olemus on keskimäärin jokaisen länsimaalaisen ihmisen unelma, ja markkinat ovat vastanneet kysyntään. USA:ssa painonpudotusmarkkinoiden koko oli arviolta 60,9 miljardia dollaria vuonna 2010. Tyypillinen amerikkalainen dieettaaja kokee neljä painonpudotusyritystä vuodessa, ja eihän tämä 75 miljoonan ihmisen joukko voi olla väärässä. Tohtori Atkinsin hittikirjaa vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on myyty huikeat 45 miljoonaa kappaletta, ja sen vanavedessä myyntitilastojen kärkeen on kohonnut toinen toistaan suositumpia opuksia karppaamisen, ZONEn ja muiden dieettien kannattajille.

Dieettiruokia myydään USA:ssa vuosittain noin 6 miljardin dollarin edestä, ja yksin vähäkalorista ”Dieetti-Colaa” myytiin lähes miljardi tölkkiä vuonna 2010. Myöskään me täällä Suomessa emme ole poikkeus, sillä parhaimmillaan jopa puolet suomalaisista sanoo pyrkivänsä pudottamaan painoa, ja yksi viidestä suomalaisesta käyttää jotain ateriankorvikkeita.

Viimeiset toistotko tehokkaimpia?

Myös kuntoliikunta on kovemmassa huudossa kuin koskaan aiemmin. Suomessa noin puolet aikuisväestöstä raportoi harrastavansa kestävyysliikuntaa suositusten mukaisesti. Myös kuntosaliharjoittelun aikuisharrastajien määrä on kaksinkertaistunut 2000-luvun alusta tähän päivään mennessä, ja jo yksi viidestä suomalaisesta on löytänyt kuntosalin mahdollisuuksien ääreen. Salitreenaus on ylivoimaisesti nopeimmin kasvava liikuntaharrastuksen muoto, ja USA:ssa kuntoklubien liiketoiminta on kasvanut käsittämättömään 26 miljardiin dollariin.

Lisäksi muutkin kuntoilumuodot ja trendilajit juoksu, maraton ja triathlon etunenässä, ovat kasvattaneet harrastajajoukkoa kunnioitusta herättävästi. Monelle harrastajalle nämä lajit tarjoavat elämyksiä ja tavoitteita motivaation ylläpitämiseen, ja monet ovat pystyneet edistämään terveyttään huimasti näiden harrastusten parissa. Loistavaa!

Hyvää kuntoa ostoskorin täydeltä

Jos kuitenkin sattuu olemaan hieman laiskempaa tyyppiä, on mitä mielikuvituksellisempia ratkaisuja onneksi tarjolla myös tällöin. ”Saunabelt” tiristää vedet vyötäröltä ja tuo vatsalihakset esiin, jotka ”abtronic” on taikonut vyötärölle samalla kun televisiossa on näkynyt ”Suurin pudottaja”. Ostos TV:ssä vähäpukeiset lihaskimput jumppaavat hienoilla laitteilla, joilla saadaan tuloksia ”jo viikossa” ja mikä kaikista parasta, ”ilman kärsimystä, hikoilua ja tuskailua, nopeasti ja varmasti”. Terveellisen olomuodon pystyy nykyään ostamaan muiden päivittäistavaroiden rinnalla.

Missä vika?

Perusteltu kysymys kuitenkin kuuluu: miksi, huolimatta kaikista näistä panostuksista, lihomme nopeammin kuin koskaan ennen? Eikö ruokavalion viilaamisen ja kovan harjoittelun pitäisi johtaa laihtumiseen, tuohon kaikkien himoitsemaan energiatasapainon keikahtamiseen pakkasen puolelle?

Urheilua, liikuntaa vai aktiivisuutta?

arto-pesola

Ratkaisu lihavuusepidemian, huonokuntoisuuden lisääntymisen sekä tuki- ja liikuntaelimistön rapistumisen pysäyttämiseen löytyy asioista, jotka ovat kaikkien saavutettavissa: Istumisen vähentäminen, sohvan välttäminen ja ylipäätään aktiivisuuden lisääminen ovat ratkaisu, jota suunnitelmallinen kuntoliikunta ja ruokavalion skarppaaminen tukevat mainiosti.

Lue lisää osoitteessa: www.luomuliikunta.fi

Asiantuntijana: Arto Pesola, liikuntafysiologi, väitöskirjatutkija, Trainer4You Oy

Kuva: Luomuliikunna vallankumous, Fitra. 2013.

Lähteitä:

Axellus Oy. 2013. Jopa yli puolet suomalaisista laihduttaa parhaillaan. http://www.deski.fi/page.php?page_id=137&tiedote_id=16223 (viitattu 19.2.2elimist013)

IBISWorld 2013. Gym, Health & Fitness Clubs in the US: Market Research Report. http://www.ibisworld.com/industry/default.aspx?indid=1655 (viitattu 19.2.2013)

Marketdata Enterprises, Inc. 2011. U.S. Weight Loss Market Worth $60.9 Billion. http://www.prweb.com/releases/2011/5/prweb8393658.htm (viitattu 19.2.2013)

USA Today Food. 2011. Diet Coke surpasses Pepsi to become No. 2 soda in U.S. http://usatoday30.usatoday.com/money/industries/food/2011-03-17-diet-coke-2.htm (viitattu 17.2.2013)

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here