Sarjayrittäjä Ilkka Kovalainen on kiireinen mies. Vastuu- ja johtotehtävät kolmessa eri yrityksessä vievät miestä ja työpäivät venyvät helposti kellon ympäri. Samanaikaisesti terveys on koetuksella. Se näkyy vyötärönympäryksessä, verenpaineessa, huonona kuntona ja unenlaatuna, sekä tietenkin kiireisenä elämänrytminä. Tällainen oli siis Ilkan lähtötilanne ennen Maximal –valmennusta. Kurkistetaan ensin ajassa taaksepäin ja katsotaan miten Ilkan tilanne oli päässyt lipsahtamaan tällaiseksi.

Yrittäjähenkisyys kotikasvatuksen peruja

Kotona ei urheilua harrastettu. Siihen oli itse asiassa jopa negatiivinen asenne. Minua ei siis kannustettu urheilemaan, mutta kannustettiin – jopa pakotettiin – hyötyliikunnan pariin. Siitä lienee peruja yrittäjähenkisyyteni, josta hyvänä osoituksena oli lapsiyrittäjyys (v.1982) luontaistuotteiden valmistuksen ja kuusen sekä männyntaimien kasvatuksen parissa.

Ala-asteella harrastin kuitenkin hiihtoa, jossa ajoittain myös kilpailin. Nuoruusvuosina sen sijaan innostuin kuntosalilla treenaamisesta ja -90 luvun alkutaipaleella olinkin mielestäni hyväkuntoinen ja vahva. Liikunta rupesi kuitenkin jäämään pois kuvioista opintojen edetessä ja varsinkin työelämään siirtyessä.

Tuolista toiseen

Valmistumisen jälkeen työni oli erittäin stressaavaa ja ylitöitä tuli tehtyä paljon. Nämä ajanjaksot poistivat kuntoilun ohjelmastani kokonaan. Työhöni on aina kuulunut paljon autoilua ja pelkkää työajoa on kertynyt 40-80 tuhatta kilometriä vuodessa. Muu työaika onkin sitten muuta istumista, lähinnä toimistotöitä ja palavereita. Viimeiseen kymmeneen vuoteen on mahtunut lisäksi paljon edustamista ja asiakasiltoja.

Terveys koetuksella

Jo 90-luvun alkupuolella painoni nousi sataan kiloon. Sen jälkeen terveyttäni onkin koeteltu säännöllisesti: Vuonna -03 rytmihäiriöitä, -07 unettomuutta ja verenpainetta, -08, pahat rytmihäiriöt, -09 pysyvä lääkitys verenpaineeseen. Kun vuosi sitten joulukuussa hoipertelin pitkin seiniä, verenpaineet kaakossa ja lääkäri määräsi minulle kaksi viikkoa sairaslomaa…yrittäjänä en pystynyt pitämään sitä.

Tukea ammattilaiselta

Silloin päätin, että jos kuntoni kestää liikunnan aloittamisen, niin aloitan sen ammattilaisten opastuksella. Kun Personal trainerini Seppäsen Lasse sitten heitti idean Maximal –valmennuksesta, innostuin heti. Ajattelin, että tarvitsen kaiken mahdollisen tuen sekä julkisen ulottuvuuden, että en enää tällä kertaa repsahda.

Personal trainer Lasse Seppäsen kommentit ennen valmennusta

Ilkan kohdalla valmennuksessa täytyi ottaa huomioon samanaikaisesti lääketieteelliset, kuormitusfysiologiset, ajankäytön hallintaan liittyvät, kuten myös valintoihin ja priorisointiin liittyvät psyykkiset piirteet. Kyse oli siis kokonaisvaltaisesta haasteesta ja todellisesta elämäntapamuutosprosessista, jossa unirytmi täytyi saada korjattua, jotta harjoitteista saataisiin tavoiteltu hyöty irti. Painoa täytyi saada alas, jotta keho kestäisi intensiivisemmän harjoittelun aiheuttaman kuormituksen. Istumista täytyisi vähentää veriarvojen parantamiseksi ja lihastasapainon korjaamiseksi sekä energiankulutuksen buustaamiseksi.

Ilkalle asetettiin tavoitteeksi ja mittariksi puolimaratonin juokseminen. Ja niin kuin haaste ei olisi ollut lähtötilanteeseen jo riittävän kova, joten aikatavoite heitettiin vielä kahden ja puolen tunnin alittamiseen. Aikaa Ilkan saamiseksi puolimaratonkuntoon olisi reilut neljä kuukautta. Vaikka painetta olikin heti treenimäärien ja –tehon nostamiseen, lähdimme kuitenkin projektissa liikkeelle hyvin maltillisesti kolmessa vaiheessa, jotka olivat seuraavat:

Kolme steppiä kohti parempaa kuntoa

Vaihe 1 oli arjen aktivoiminen eli istumisen vähentäminen. Ilkka tekikin tässä loistavaa työtä ja esimerkiksi rohkeni yrittäjänä olla palkkaamatta varastotyöntekijää. Hyötyliikuntaa tuli tyhjentämällä isoa varastoa itse. Näin saatiin vähennettyä istumista ja lisättyä kokonaisaktiivisuutta.

Vaihe 2 oli ravinnon korjaaminen. Ilkka ei noudattanut missään vaiheessa tiukkaa, kurinalaista dieettiä, vaan tulosten saavuttamiseksi luotimme perusasioiden toimivuuteen. Ateriarytmi sekä maltillisesti sisältöä viilaamalla ravintopuoli saatiin kuntoon. Vaikka ravinnon tavoitteena oli painon pudottaminen, tuli energian riittää myös kehittävään liikuntaan.

Vaihe 3 oli lihaskunnon kehittäminen, jotta Ilkan keho sietäisi puolimaratonin ja ylipäätään juoksun rasituksen. Kun 108 -kiloinen kaveri lähtee juoksemaan, niin sääriluulle kohdistuu noin 300 – 400 -kilon kuormitus nilkkanivelen välityksellä. Lonkan alueelle kuormitusta tulee noin kaksi kertaa kehonpainon verran eli yli 200 kiloa. Tästä kuormituksesta noin 40 % jatkaa matkaa kohti lanneselkää ja siitä kohti niskaa. Nämä kuormituksen lainalaisuudet tuli ottaa huomioon harjoittelun alussa.

Niinpä lähdimme aluksi liikkeelle lihaskuntopainotteisesti ja koska kestävyyskunto oli aluksi heikko, niin peruskuntoharjoitteeksi riittivät hyvin kävelylenkit. Tässä suhteessa myös valmentajalta vaadittiin rohkeutta pitää käsijarrua pohjassa, sillä puolimaratoniin oli aikaa rapiat neljä kuukautta. Alkutestissä Ilkka jaksoi ylläpitää tavoitevauhtia alle kolme kilometriä. Tästäkin huolimatta ensimmäiset juoksuaskeleet otettiin vasta kuukausi valmennuksen aloittamisen jälkeen.


Millaisiin haasteisiin Ilkka ja Lasse törmäsivät yhteisen matkansa varrella ja miten äijien kävi puolimaraton haasteen kohdalla? Se selviää sunnuntaina klo 19:30 Sub-tv:llä.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here