Tässä artikkelisarjassa Riku Aalto valottaa mistä Revolution-palveluissa on kyse.

Vuosien valmennustyön, satojen asiakkaiden ja tuhansien valmennustapaamisten kokemuksella olen havainnut, että asiakkaat voidaan luokitella viiteen eri kuntoilijaprofiiliryhmään heidän taustojensa ja tavoitteidensa pohjalta.

Vaikka profilointi toimii mainiosti lähes jokaisen asiakkaan kohdalla, edellyttää sen täsmentäminen usein asiakkaan ja ammattilaisen yhteistyötä.

Asiakas saattaakin innostuksissaan kokea hyötyvänsä lähtötasoonsa nähden liian korkeatehoisesta harjoittelusta. Valmentajan on hyvä pyrkiä ohjaamaan hänet nousujohteisesti vaikuttavimpien palveluiden pariin kunnon kohentuessa.

Erilaiset kuntoilijaprofiilit

Kuten mainitsin, voidaan asiakkaat jakaa sujuvasti viiteen eri kuntoilijaprofiiliryhmään, jotka ovat terveysliikkujat (health), painonpudottajat (weight loss), hyvinvointiliikkujat (wellness), kehonmuokkaajat (shape) sekä itsensä ylittäjät (challenge).

Revolution personal trainer -valmennuskonseptit on rakennettu kyseisen profiililuokituksen ympärille, palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla kutakin kuntoilijatyyppiä.

Kuntoilijaprofiilin määritys voidaan tehdä omatoimisesti www-osoitteessa revo.fi tai valmentajan haastattelemana. Kyselyn lopputulemana henkilö saa tiedon siitä, millainen liikkuja hän on ja mikä on hänen kuntoilijaprofiilijakaumansa. Lisäksi asiakas saa hänen lähtötasoaan ja tavoitettaan palvelevan starttiohjelman kestävyysliikunta-, lihaskuntoharjoittelu- ja lihashuolto-ohjeineen.

Vaikuttavaa ja yksilöllistä valmennusta

Kuntoilijaprofiilin saatuaan asiakkaan on helppoa panostaa aikaansa sekä rahaansa vaikuttaviin sekä tuloksekkaisiin ohjauspalveluihin.

Revolution-palvelutarjonnasta löytyykin niin maistiaisluonteisia kuin pitkäjänteisempiäkin yksilövalmennuspalveluja sekä ryhmämuotoisia group training -ja team training -valmennuksia. Ne on profiloitu, kuinkas muutenkaan, kuin kuntoilijaprofiileja mukaillen Kunto-, Juoksu-, Kehonmuokkaus- ja Painonhallintavalmennuksiksi.

Millainen liikkuja siis sinä olet? Se selviää jatkamalla lukemista tai tekemällä kuntolijaprofiilimääritys osoitteessa www.revo.fi.

Terveysliikkuja (Health)

revo-healthTerveytesi edistäminen on ensisijaisin tavoitteesi. Tai ainakin terveytesi perusta on laitettava kuntoon ennen tehokkaamman liikuntaohjelman kimppuun siirtymistä.

Et ole harrastanut vuosiin säännöllistä liikuntaa ja/tai suvussasi on korkeaa verenpainetta, kolesterolia, kakkostyypin diabetesta tai muita sukurasitteisia sairauksia. Voit myös olla teholiikkuja tai urheilija, joka kaipaa kuntouttavaan harjoitteluun painottuvaa harjoitusjaksoa.

Kunnonkohottamisprojekti kannattaa aloittaa terveysliikuntapainotteisesti silloin, jos selkäsi tai hartiaseutusi oikkuilee, elämäntilanteesi on stressaava tai elämäntavoissasi on vielä paljon petrattavaa.

Liikunta lisää toimintakykyä ja parantaa elämänlaatua kehittämällä suoritus- ja toimintakykyä. Liikunnan muodostuessa yhdeksi arjen peruspilariksi, oireetkin helpottuvat pysyvämmin. Jo kevytkin liikunta tuottaa todistetusti runsaasti erilaisia terveysvaikutuksia sekä mahdollistaa myöhemmin tehokkaamman sekä tuloksekkaamman harjoittelun.

Painonpudottaja (Weight loss)

revo-weightlossPainon pudottaminen on ensisijainen tavoitteesi. Ja haluat saavuttaa pysyvän muutoksen painossasi sekä elämäntavoissasi. Koet myös viisaimmaksi tavoitella uutta olemusta sekä elämäntapaa terveyttä edistävien, parempien valintojen motivoimana.

Liikunta tarjoaa mahdollisuuden ehkäistä lihomista, laihduttaa ja edistää laihduttamisella saavutetun tuloksen säilymistä. Vahvaksi luokitellun näytön perusteella runsas, säännöllinen, kohtalaisesti kuormittava kestävyysliikunta ehkäisee tai vähentää painon nousua annos-vaste suhteessa liikunnan määrään, johon vaikuttavat sekä liikunnan kesto että kuormittavuus. Voimaharjoittelun vaikutukset painoon ovat vaihtelevampia ja vähäisempiä, osaksi mahdollisen lihasmassan kasvun takia.

Liikunta vähentää sairauksien aineenvaihdunnallisia riskitekijöitä myös riippumatta painossa näkyvistä vaikutuksista.

Hyvinvointiliikkuja (Wellness)

revo-wellnessKokonaisvaltainen hyvinvoinnin edistäminen on sinun juttusi. Haluat siis olla energisempi, terveempi, timmimpi ja toimintakykyisempi. Sinulle on tärkeää hyvä olo ja fiilis niin liikkuessa kuin muulloinkin.

Et kaipaa veren maku suussa treenaamista, vaan haluat ennen kaikkea nauttia liikkumisen, levon ja ravitsemuksen tasapainoisesta balanssista. Liikunnan aikaansaama kuormitus tuottaa mielihyvää sekä opettaa kehon sietämään erilaista rasitusta ja stressiä paremmin.

Kehonmuokkaaja (Shape)

revo-shapePäällimmäisin tavoitteesi on kehon muokkaaminen lihasmassaa lisäämällä ja rasvaa polttamalla. Olet valmis harjoittelemaan paljon ja kovaa tavoitteesi saavuttamiseksi. Olet myös valmis noudattamaan tiukkaa kuntosaliohjelmaa ja tarkkaa ruokavaliota.

Sinun kohdallasi motivointi ei ole haaste, vaan oleellisinta on tulosten optimointi harjoittelua viisaasti rytmittämällä ja varioimalla sekä palautumista edistäviä huoltotoimia korostamalla.

Kehonmuokkaus vaatii harjoittelun sekä ravitsemuksen suhteen hieman ristiriitaisiakin keinoja. Toisaalta täytyy lisätä lihasmassaa, jotta olisi lihaksia, jotka erottuvat, ja toisaalta täytyy vähentää rasvaprosenttia, jotta kehonosien muodot tulisivat esille optimaalisella tavalla.

Painon seuraaminen ei olekaan tärkein keino mitata projektin edistymistä, vaan mittanauha sekä rasvaprosentin sekä lihasmassan kehityksen seurantamenetelmät toimivat sekä motivaattoreina, että suuntamerkkeinä ravitsemuksen sekä harjoittelun ohjelmointiin.

Itsensä ylittäjä (Challenge)

revo-challengeOlet kilpailuhenkinen, kokeilunhaluinen ja edistynyt liikkuja, joka kaipaa uusia virikkeitä, haasteita ja rajojen kokeilua harjoittelultaan. Hallitset kehosi ja olet sinut useimpien liikuntamuotojen ja -välineiden kanssa.

Kaipaat harjoittelulta muitakin haasteita kuin pelkästään suurempia painoja ja pidempiä sarjoja. Oletkin valmis heittäytymään ja kokeilemaan estoitta itsellesi vieraitakin treeniliikkeitä, -välineitä ja -lajeja. Olet koska vain valmis ottamaan haasteen vastaan!

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

Motivoituminen harjoitteluun ei ole sinulle ongelma. Sen sijaan kaipaat todennäköisesti malttia ja uskallusta pitää kehitystä edistäviä lepopäiviä.

Myös huoltavien harjoitteiden merkitys kasvaa rasitusvammojen ennaltaehkäisemiseksi. Valmentajan mentoroiva tuki on tärkeää, jotta harjoitus- ja ravintokokonaisuus säilyy ehyenä ja järkevänä.


Lue lisää osoitteessa www.revo.fi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here