Mitä terveys on – Osa 1: hengitys- ja verenkiertoelimistön merkitys

Oletko koskaan ajatellut mitä terveys on? Yksinkertaistettuna terveys on fysiologisesti ajateltuna tasapainotila elimistössä sen eri elintoiminnoissa ja niiden kesken, eli homeostaasi. Geenit määrittelevät ison osan terveydestä, mutta elämäntavoilla voidaan estää, ennaltaehkäistä ja siirtää sairauksia. Arkisemmin terveys on arjen voimavara, joka koostuu hyvinvoinnin eri osa-alueista ja arjen tasapainosta.

Terveyden merkitystä onkin hyvä pysähtyä pohtimaan ennen kuin sen menettää. Mitä terveys sinulle merkitsee? Miten tuet terveyttä omalla päivittäisellä toiminnallasi?

Jos tämän hetkiset elämäntavat eivät tue terveyttäsi optimaalisella tavalla, voi tapojen muuttamisen aloittaminen olla vaikeaa. Mutta kun löydät toimivat rutiinit, asiat sujuvat kuin itsestään. Terveydestä pidetään huolta sitä tukevien arjen tapojen kautta, jotka muodostavat elämäntavan.

Jotta voi ymmärtää tervettä, pitää tietää terveyttä edistävien elinjärjestelmien toiminnasta. Käydään tässä osassa läpi hengitys- ja verenkiertoelimistö.

Hengitys- ja verenkiertoelimistö

Hengitys- ja verenkiertoelimistö vastaa elämästä sydämen ja keuhkojen yhteistoiminnan kautta. Tämä järjestelmä kuljettaa ravinteikkaan ja hapekkaan veren kehon käyttöön ja tuo kuona-aineet pois elimistöstä. Tämän järjestelmän toiminta on aerobisen kunnon ja terveyden perusta, joka vastaa kaikesta elimistön aineenvaihdunnasta. Hengitys- ja verenkiertoelimistön hyvä toiminta näkyy arjen jaksamisena, vireystilana, tehokkuutena ja palautumisena sekä terveytenä. Mitä paremmassa aerobisessa kunnossa on, sitä paremmin jaksaa ja palautuu sekä pystyy pitämään painon normaalina.

Tästä järjestelmästä huolehtimiseen tarvitaan vähimmillään arki- ja hyötyliikuntaa. Jokainen askel on kotiin päin. Saathan minimi suosituksen 10 000 askelta tai mielellään 15 000 askelta päivässä? Luvut kuulostavat hurjilta, mutta arjen valinnoilla (hyötyliikunta, portaat, parkkeeraus kauemmaksi jne.) saavutat ne hetkessä ja huolehdit päivittäisestä terveysannoksestasi, joka tulee hyötyliikunnasta eli paremmat veri- ja rasva-arvot, aineenvaihdunta ja painonhallinta sekä – tippuminen, elastisuus ja liikkuvuus sekä aerobinen kunto. Tästä näkökulmasta katsottuna edes siivoaminen ei ole hukkaan heitettyä aikaa!

Syke koholle

Arki- ja hyötyliikunnan lisäksi hengitys- ja verenkiertoelimistö kaipaa sykeliikuntaa eri tasoilla kunnosta ja tottumuksista riippuen. Terveysliikuntasuosituksien mukaan minimissään 2h 30min reippaasti tai 1h 15min rasittavasti liikkuen viikossa. Aerobinen kunto kehittää edellä mainittujen lisäksi sydäntä ja keuhkoja ja lisää näin hapenottokykyä, ja tämä hapen virtaus saa mielen virkeäksi sekä palautumisen nopeaksi, kun veri virtaa vieden hapen ja ravinteet mukanaan ja tuoden kuonan ulos. Aerobinen kunto luo pohjan peruskunnolle, joka on yhdessä suoliston hyvinvoinnin kanssa terveyden ja vastustuskyvyn perusta.

Eveliina on liikunnanohjaaja ja personal trainer. Hän työskentelee omassa MY WAY ATHLETICS yrityksessään ja on Trainer4You kouluttaja.

Mitä monipuolisemmin liikut eri sykealueilla, sitä paremmat aineenvaihduntaprosessit, suoritus- ja hapenottokyky sekä palautuminen sinulla on sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto. Kestävä kestävyydenkerrostalo näkyy jaksamisena arjessa niin, että on voimavaroja olla tehokas töissä ja tehdä työpäivän jälkeen treenejä, nähdä ystäviä, pitää huolta itsestä ja muista sekä nukkua hyviä yöunia. Aerobinen kunto määrittelee kuormittaako työpäivä sinua vai palaudutko kenties paikalla istuen. Jokainen askel on kotiinpäin, joten aloita aktiivisempi elämäntapa jo tänään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.