Tehokkaimmasta tavasta polttaa rasvaa liikkuu monenlaisia myyttejä. Osa uskomuksista on täyttä huuhaata, osassa on jotain, ehkä paljonkin perää. Seuraavassa on tutuimpia myyttejä ja totuuksia vatsamakkaroiden sulattamisesta:

Voiko rasvaa polttaa kohdennetusti jostakin vartalon osasta?

Ei, sillä rasva palaa tasaisesti koko kehosta. Kehon varastorasvasta lipolyysissä pilkotut rasvahapot kulkeutuvat verenkiertoon ja niitä otetaan sieltä muiden kudosten energianlähteiksi.

Mikä on tehokkain rasvanpolttosyke?

Pitkään uskottiin siihen, että ainoastaan matalatehoinen liikunta (noin 50-60 % maksimisykkeestä) polttaa tehokkaimmin rasvaa. Nykyään tiedetään, että kaikki liikunta polttaa rasvaa ja tehokkuuden määrää liikunnan energiankulutus: Mitä enemmän energiaa liikkuessa kulutetaan, sitä enemmän palaa määrällisesti myös rasvaa. Kalorikulutuksen kannalta liikunnan teho on hyvä pitää mahdollisimman kovana, mutta niin että jaksat liikkua ainakin 30 minuuttia kerrallaan.

Kannattaako lähteä aamulenkille tyhjällä vatsalla?

Saattaa olla, että tyhjällä mahalla treenattaessa päästään nopeammin ja tehokkaammin kuluttamaan elimistön rasvavarastoja. Liikunta tyhjällä vatsalla on kuitenkin kurjaa ja tehotonta. Itse liikuntasuoristus jää syömättömyyden vuoksi usein myös kestoltaan vaatimattomaksi ja elimistö kuluttaakin lopun päivää tehokkaammin hiilihydraatteja (täydentää huvenneita varastoja) aamun energiavajeen vuoksi.

Pitäisikö ottaa rasvanpolttovalmisteet avuksi?

Erilaisten rasvanpolttovalmisteiden vaikutuksesta ei ole luotettavaa tutkimuksellista näyttöä. Vaikka ns. termogeenien vaikutuksesta aineenvaihdunta kiihtyisikin, ei voida yksioikoisesti päätellä kokonaisuuden olevan rasvanpolton kannalta suotuisa. Jos ruokavaliossa ja liikunta-annoksessa on vielä parantamisen varaa, suosittelen rasvanpolttovalmisteiden hankkimisen lykkäämistä kunnes edelliset toimenpiteet on toteutettu edes hieman paremmin.

Voidaanko samanaikaisesti polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasmassaa?

Kyllä voidaan, vaikka useimmiten rasvaa poltettaessa lihasmassa hieman hupenee ja lihasmassaa hankittaessa rasvaa tuppaa kertymään ihon alle.

Tehokkaalla lihaskuntoharjoittelulla voidaan hankkia lisää lihasmassaa. Lihassolujen kasvun edellytys on energia (rakennuspalikoina proteiinit ja energiana hiilihydraatit sekä rasva). Kun lihakset pistetään töihin, kuluu ylimääräistä energiaa lihasmassan rakentamiseen. Jos samanaikaisesti ei kasvateta energiansaantia ravinnosta, joudutaan rakennusprojektissa turvautumaan varastossa olevaan energiaan. Toisin sanottuna rasvaa palaa samanaikaisesti kun lihasmassa on kasvussa.

Yhtäaikaista rasvanpolttoa ja massan kasvua on kuitenkin vaikea saavuttaa, mutta tehokkaalla lihaskuntotreenillä voidaan ainakin säilyttää hankitut lihakset ”dieetin” aikana.  Hyviä tuloksia lihasten samanaikaisessa kasvattamisessa rasvan polttamisen kanssa voidaan saada aikaan vaihtelemalla päivittäistä energiansaantia parin viikon sykleissä. Syömällä vuorottain kaksi viikkoa hieman kulutusta vähemmän (n. 500 kcal) ja kaksi viikkoa enemmän, voidaan hankkia lisää massaa, rasvamassan kuitenkaan lisääntymättä. Myös ns. tankkauspäivä kerran viikossa tai parissa estää elimistöä ajautumasta ”säästöliekille” silloin kun energiaa saadaan ravinnosta hieman kulutusta vähemmän.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here