Opi HOT taitoja osa 2 – Sitoutuminen arvojen mukaiseen toimintaan

Aiemmassa artikkelissa pohdittiin omia arvoja ja pysähdyimme sen äärelle, mikä elämässä on tärkeää ja millainen ihminen haluat olla. Millaista elämää sinä haluat elää ollaksesi onnellinen. Jos tuntuu, että asia kaipaa vielä kirkastusta, voit tehdä arvoanalyysin, jonka löydät täältä.

Arvojen tunnistamisen jälkeen on tärkeää käyttää hetkinen aikaa sen miettimiseen, kuinka sinulle tärkeät arvot toteutuvat elämässäsi juuri tällä hetkellä. Tämän pohdinnan kautta nousee ehkä esiin jokin asia, joka vaatii muutosta.

Saatat esimerkiksi huomata, että vaikka hyvä parisuhde on sinulle tärkeä arvo, olette viime aikoina olleet työ- ja arkikiireiden vuoksi todella vähän aikaa kaksistaan. Tai läsnäolo lasten kanssa on sinulle arvoista tärkeimpiä, mutta illat kuluvat kotitöitä ja arkiaskareita puuhaillen sekä lapsia harrastuksiin kuskaillen, mutta aidot läsnäolon hetket lasten kanssa jäävätkin huomaamatta vähäisiksi. Voit myös huomata olevasi töiden vuoksi niin kuormitettu, että työt tulevat kotiin ja et ehdi tai jaksa harrastaa mitään. Jos terveys on sinulle ehdottomasti tärkeämpi arvo kuin työ, kannattaa asialle tehdä jotain, sillä lasku valinnoista tulee maksuun tulevaisuudessa.

Ennen kuin kiirehdit kuitenkaan muuttamaan tätä asiaa, mieti, kuinka voisit jakaa muutoksen pieniin tavoitteisiin, jotka pohjautuvat arvoihisi ja vievät sinua oikeaan suuntaan sopivin askelin. Matka on vähintäänkin yhtä tärkeä kuin määränpää ja esimerkiksi elintapamuutoksen pysyvyyteen vaikuttaa paljon se, kuinka olet matkaasi taivaltanut.

Alla oleva, Kohti muutosta -kirjasta poimittu metafora avaa näkökulmaa tavoitteen asettamiseen.

“Suunnan ottamista omassa elämässä voi verrata siihen, että ottaisi kompassilla suunnan pohjoiseen. Ei ole väliä sillä, miten pitkälle pohjoiseen menee, lähes aina voi mennä pidemmälle. Kun ottaa suunnaksi pohjoisen, voi valita jonkin kiintopisteen horisontissa, esimerkiksi suuren puun tai vuorenhuipun ja suunnata sitä kohti. Lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteet tai päämäärät ovat kuin pisteitä horisontissa. Ne eivät ole matkan pää, vaan pikemminkin ne ovat matkan varrella olevia etappeja, jotka auttavat pitämään suunnan. Jos katsomme liian kauan jotakin pistettä horisontissa, saatamme kompastua johonkin esteeseen edessämme. Jos taas takerrumme liikaa jokaiseen askeleeseen, voimme helposti kadottaa suunnan. Kun matkaamme kohti sitä, mitä elämässämme arvostamme, on hyvä kiinnittää huomio askeleisiin mutta samalla myös säilyttää huomio siinä, mihin olemme menossa.”

Kun olet laatinut itsellesi tavoitteen arvoistasi käsin, on aika ryhtyä tekoihin. Pohdi hetki alla olevia kysymyksiä.

  • Käytätkö aikaasi asioihin, jotka vievät sinua siihen suuntaan, minne haluat mennä?
  • Mikä estää sinua elämästä arvojesi mukaisesti?
  • Mitä tekisit, jos mikään ei estäisi sinua tekemästä sitä mitä haluat?
  • Millaiset asiat tai teot veisivät sinut kohti muutosta ja tavoitetta?
  • Ovatko ne sellaisia tekoja, jotka on mahdollista toteuttaa päivittäin?
  • Mikä olisi pienin konkreettinen teko, jonka voisit tehdä jo tänään?
  • Minkä tehtävän annat itsellesi kotitehtäväksi juuri nyt?
Nina Hahtala on psyykkiseen valmennukseen erikoistunut personal trainer ja ravintovalmentaja.

Huomioithan kotitehtäviä miettiessäsi, että valitset sellaisia tekoja, jotka sopivat arkeesi ja ole valmis joustamaan tilanteiden mukaan. Ota mukaan leikkimieltä, kokeile ja testaa uusia asioita ja luovu hyvillä mielin vanhoista tavoista ja tottumuksista, jotka eivät toimi tai tunnu hyvältä.

Lähde: Trainer4You Psyykkinen valmentaja -koulutus, Kohti muutosta (Anu Kangasniemi, Kati Kauravaara)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.