Palautumisen hyödyntämätön potentiaali

Onko sinulla tavoite, jonka haluat saavuttaa työssäsi tai harrastuksissasi? Haluatko olla terve, hyvinvoiva, energinen, luova ja iloinen, eli paras mahdollinen versio omasta itsestäsi? Voit saavuttaa parhaan potentiaalisi missä tahansa asiassa, jos vain pidät huolta palautumisestasi.

Mitä palautuminen tarkoittaa?

Palautuminen on kuin puhelimen akku, jota pitää ladata vähintään kerran vuorokaudessa. Mitä enemmän puhelinta käyttää, sitä nopeammin akku kuluu, jolloin yksi latauskerta ei välttämättä riitä. Sama pätee palautumiseen: mitä kuormittavampi päivä tai elämäntilanne, sitä enemmän keho tarvitsee palautumista.
Palautuminen tarkoittaa elimistön vireystilan laskua, jolloin autonomisen hermoston parasympaattinen haara eli elimistömme jarru aktivoituu. Palautuminen on siis fysiologinen prosessi, jonka myötä fyysinen ja psyykkinen tila palautuu kuormitusta edeltäneeseen tasapainotilaan, homeostaasiin. Hyvä palautuminen lisää voimavaroja tuotteliaampaan elämään sekä tavoitteiden saavuttamiseen ja terveenä pysymiseen (kuva 1).

Palautuminen unen aikana
Kuva 1. Riittävä palautuminen erityisesti unen aikana kerryttää voimavarojamme.

Mitkä tekijät heikentävät palautumista?

Palautumisesta on helppo puhua, mutta konkreettiset toimenpiteet jäävät usein suunnitteluasteelle, oli kyse sitten yksilöstä tai yrityksestä. Hyvätkään toteutuneet suunnitelmat eivät välttämättä vie tilannetta eteenpäin, sillä toisin kuin esimerkiksi painonnousua, palautumista on vaikea tunnistaa ilman mittausta. Tulokset saavatkin usein aikaan yllättyneitä ilmeitä, kun rentouttavaksi koettu tekeminen osoittautuu kaikkea muuta kuin palauttavaksi. Jotkin tekijät, kuten puutteellinen tai epäterveellinen ravitsemus, hidastavat palautumista, ja osa, kuten nautintoaineet ja päihteet, voivat estää sen jopa kokonaan (kuva 2).

Alkoholin vaikutus palautumiseen
Kuva 2. Illallisen yhteydessä nautitut kolme rentouttavaa viinilasillista heikensi palautumista merkittävästi. Vajaan 10 h yöunista vain 51% oli palauttavaa unta.

Palautumiskyky on yksilöllistä ja vaihtelee terveyden ja elämäntilanteen mukaan. Osa ihmisistä palautuu luontaisesti paremmin ja osa hitaammin. Huono palautuminen johtaa suorituskyvyn laskuun, elämänlaadun heikkenemiseen ja monenlaisiin terveysongelmiin. Vaikka ylikuormittunut elimistö hälyttää ja reagoi voimakkaasti, kantautuvat varoitukset kuuroille korville. Kyse on luopumisen vaikeudesta ja halusta pitää kiinni kaikista rooleista ja vastuusta, jotka on vuosien varrella saanut kantaakseen tai harrastuksista, joita elämään on kertynyt. Palautumisen merkitys ymmärretäänkin usein vasta uupumuksen jälkeen, jolloin on pakko katsoa peiliin: teenkö arjessani valintoja ja tekoja palautumisen hyväksi vai sen kustannuksella?

Aina täysillä, ei koskaan huippukunnossa

Mitä kovempi treeni, sitä enemmän lepoa ja palautumista. Asia on omaksuttu suhteellisen hyvin huippu-urheilussa, mutta samaa ideologiaa voi hyödyntää myös työelämässä. Mitä enemmän töitä ja kiirettä, sitä enemmän huomiota palautuminen vaatii. Riittävä tai normaalia pidempi uni, terveellinen ravitsemus, päivän tauottaminen sekä turhien kuormitustekijöiden välttäminen auttavat kehoa palautumaan päivän rasituksista.

Samoin kuin urheilija pyrkii ajoittamaan huippukuntonsa harjoittelua rytmittämällä, ei työntekijäkään voi antaa itsestään jatkuvasti 100 %. Liiallinen työn imu ja sitoutuminen johtaa ennen pitkää työtehon heikkenemiseen ja pahimmillaan uupumukseen. Siksi työtäkin kannattaa rytmittää siten, että uskaltaa antaa itselleen luvan ottaa rauhallisempina aikoina vähän rennommin, jotta voimavaroja jää käyttöön myös kuormittavammille ajanjaksoille. Pahimman kiireen keskellä on nimittäin osattava valita taistelunsa: olenko mukana 10 % kaikessa vai 100 % siinä, mikä on tällä hetkellä kaikkein tärkeintä?

Kasvata palautumisen potentiaaliasi, opiskele Palautumisen asiantuntijaksi! Opiskelu tapahtuu helposti verkossa.

 

Maailma ei lepää yhden ihmisen harteilla, eikä se kaadu vaikka sinä horjuisit. Panosta niihin työtehtäviin, joista olet vastuussa ja joissa sinua tarvitaan eniten. Priorisoi, ja anna tilaa myös muille. Jostain on uskallettava karsia myös vapaa-ajalla, sillä raskaan työpäivän jälkeen ei ole järkevää kuormittaa itseään esimerkiksi liian kovalla liikunnalla, ja suosikkiviinikin kannattaa jättää kaappiin. Silloin on se aika, kun opetellaan sanomaan ”ei” ja palautumista tehostetaan kevyellä liikunnalla, terveellisellä ravinnolla, rentoutumisharjoituksilla ja riittävän pitkillä yöunilla. Siten sinä voit kovankin kiireen keskellä tehdä töitäsi hymyillen, kehittyä ja saavuttaa tavoitteesi. Work hard – rest harder!

Opiskele palautumisen asiantuntijaksi Firstbeatin hyvinvointiasiantuntija Satu Tuomisen johdolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.