Personal training on parhaimmillaan hyvää liiketoimintaa. Tässä artikkelissa Riku jakaa muutaman ajatuksen aiheesta.

Personal training puhuttaa niin asiaan vihkiytyneiden kuin myös ”lottokansalaisten” keskuudessa. Aihe on lämmin, joten ajattelin ylläpitää löylyjä kirjoittamalla personal trainerin bisnesmalleista.

Personal trainer voi tehdä hyvää liiketoimintaa – ja hyvää liiketoiminnallaan. Juuri se, että asiakas kokee tavoitteensa toteutuessa rahallisen panostuksen pieneksi pahaksi isoon onnistumiseen verrattuna, tekee työstä niin mahtavan.

Terveys, hyvinvointi, elämänlaatu, kunto, urheilullisuus, kiinteys, lihaksikkuus ja itsetunto – suuret muutokset edellisissä jäisivät useimmiten saavuttamatta ilman kääntymistä ammattilaisen puoleen. Ja rahallinen panostus tuntuu asiakkaasta usein täysin marginaaliselta tavoitteen toteutuessa!

Uusi startti personal trainerina

Oma tarinani toimii yhtenä esimerkkinä personal training liiketoiminnasta. Perustin Trainer4Youn toiminimimuotoisena, yhden miehen ”autotallifirmana” vuonna 2004. Käynnistin yritystoiminnan paikkakunnan vaihdoksen jälkeen uudella, mutta hyvinkin tutuksi tulleella paikkakunnalla, Oulussa.

Yritystä perustettaessa ja toimintaa startatessa minulla ei ollut vielä yhtään toimeksiantoa tai asiakasta odottamassa.  Tyhjän päältä on paha ponnistaa, mutta homma lähti kuitenkin ihan mukavasti liikkeelle (täytyy muistaa, että olin toiminut pt:nä paikkakunnalla 1998–2001 välisen aikakauden).

Ensimmäisen tilikauden (tynkä, 9 kk) liikevaihto toiminimimuotoisella firmallani oli heti varsin mukavat 85 000 € ja tulostakin kertyi hankintoihin ja homman käynnistämiseen nähden kiitettävät 17 tonnia.

Seuraavana vuonna (yhtiöitin firman osakeyhtiöksi ensimmäisen tilikauden jälkeen) liikevaihto tuplaantui 188 tuhanteen euroon tuloksen ollessa suhteessa hieman parempi eli 56 000 €.

Vuonna 2007 palkkasin ensimmäisen työntekijän, teräsmies Lasse Seppäsen vasemmaksi ja oikeaksi kädekseni. Samana vuonna perustimme myös Trainer4You franchising-ketjun, joten myöhemmät luvut eivät suoranaisesti liity tarinaan personal training -palvelubisneksestä.

Personal trainerin bisnesmallit

Personal training mielletään usein ainoastaan henkilökohtaiseksi hyvinvointivalmennukseksi. Se onkin tyypillisin ja vaikuttavin palvelumuoto, mutta ei suinkaan ainoa, eikä välttämättä edes paras vaihtoehto asiakkaan näkökulmasta tarkasteltuna.

Mielestäni personal training ei rajoitu vain henkilökohtaiseen valmentamiseen, vaan kaikki keinot, joilla saat innostusta, osaamista ja toimenpiteitä aikaiseksi asiakkaan arjessa, ovat hyödynnettävissä. Tärkeintä on palvelun vaikuttavuus!

Jos saat asiakkaasi innostumaan, muuttamaan mielipidettään myönteisemmäksi ja liikkeelle hyvinvoinnin edistämisen merkeissä, olet onnistunut personal trainingin ydinsanoman jalkauttamisessa.

Konkretiaa

Millaisia keinoja personal trainerilla sitten on asiakkaidensa aktivoimiseen ja liiketoiminnan pyörittämiseen? Ohessa muutamia ajatuksia paremman bisneksen taustalle:

1. Markkinointi ja tunnettavuuden lisääminen (ohjeellinen hintasuositus sulkeissa, sis alv 24%)

  • Yleisö- ja yrityskohtaiset luennot  ja tapahtumat 150–350 €/h)

Tavoitteena joko laskutettavaa liiketoimintaa tai yhteistyö asiakashankintaintressillä.

2. ”Try and buy” -maistiaiset

  • Kehonkoostumusmittaukset ja muut kuntokartoitukset (35–85 €/hlö)
  • Kuntosaliohjelmat (55–75 €/ ohjelma)
  • Liikunta- ja ravitsemusneuvonta (55–85 €/h)
  • Ryhmäliikunta, esim. kahvakuulatunnit ja yritystunnit (65–150 €/ kerta)

Tavoitteena saada kontakti ja tarjota asiakkaalle maistiainen parhaasta osaamisestasi. Useimmiten asiakas haluaa, hyvän kokemuksen saatuaan, hyödyntää osaamistasi jatkossakin.

3. Ryhmävalmennus

  • Lajikokeilut (85–180 €/ kerta)
  • Juoksukoulut, painonhallintavalmennukset ja muut teemakurssit (39–55 €/ hlö/ kerta)
  • Group training -pienryhmävalmennus (150–200 €/kk/hlö)
  • Ryhmäliikunnanohjaus kuntokeskuskumppanille (45–65 €/h, valmis toimeksianto)

Mainio paikka osaamisesi osoittamiseksi ja hyvää liiketoimintaa itsessään.

4. Varsinainen personal training

  • Intensiivivalmennettavat (esim. 1 tapaaminen/ vko) (300–350 €/kk)
  • Etävalmennettavat (ohjelmapäivitys ja kartoitus esim. 3 kk välein) (55–65 €/ kk)

Varsinaista personal training -liiketoimintaa, mutta on syytä huomioida, että pienryhmävalmennus tuottaa usein paremman katteen käytetylle ajalle!

Personal trainerin arki

Personal trainerin arki koostuu useimmiten edellä listattujen toimenpiteiden yhdistelemisestä. Viisas pt ymmärtää uusasiakashankinnan merkityksen ja panostaa tunnettavuuden lisäämiseen ja markkinointiin silloinkin kun asiakkaita on tulossa ovista ja ikkunoista.

Vaikka omistautunut ja intohimoinen valmennustoiminta on tekijänsä paras käyntikortti, tulee aikaa käyttää ja panostuksia tehdä kuitenkin myös uusasiakashankintaan. Kyse on useimmiten vastikkeettomasta (ei korvausta) goodwillista, sillä panostuksen arvoa voi olla vaikea mitata rahassa.

Seuraavassa taulukossa on esimerkki personal trainerin kuukausittaisesta toiminnasta ja laskutussaldosta.

Toimenpide Määrä/kk Hinta/ laskutus kuukaudessa Yhteensä
Luento 1 kpl 150 €/kerta 150 €
Kuntokartoitukset 5 kpl 80 € 400 €
Ravitsemusneuvonta 4 h 65 € 260 €
Ryhmäliikunta 8 kertaa 80 € /kerta 640 €
Lajikurssi 12 osallistujaa / tapahtuma 39 € /osallistuja 468 €
Group training 1 ryhmä, 4 asiakasta / 1 krt / vko 150 € 600 €
Personal training 6 asiakasta, tapaaminen 1 krt / vko 325 € 1950 €
Personal training, etävalmennus 6 asiakasta (tapaaminen 3 kk välein) 45 € 270 €
YHTEENSÄ 4738 € (sis alv 24%)

Summa summarum

Personal training on parhaimmillaan hyvää liiketoimintaa. Edellisessä esimerkissä pt-yrittäjä on jo saanut vakiintunutta asiakaskuntaa intensiivivalmennettavien ja etäkoutsattavien muodossa. Työaikaa ei tässä esimerkissä ole tarkemmin arvioitu, mutta todella karkeasti arvioiden esimerkki tarkoittaisi viikkotasolla noin 20–25 tunnin ajankäyttöä valmistelutöineen (jokaista työtuntia kohden toinen tunti valmistelutyötä).

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

Huomioi myös arvonlisäveron osuus, useimmiten se lisätään yritysasiakkaiden kohdalle ja sisällytetään henkilöasiakkaiden osalta hintaan sekä mahdolliset matkakustannukset, jos joudut liikkumaan asiakkaan luokse pidemmän matkan.

1 KOMMENTTI

  1. Kyllä oli selkeää ja hyvää luettavaa. Nyt noi hinnotelu asiatkin jotenkin tuli selkeimmiksi ja realistiseksi. Olen juuri tänään menossa pitämään luentoa balettilaisille ja voimistelujoille ja en vieläkään tiedä mitä palkkiota siitä pyydän,(ovathan NE mun tuttija). Tämä lukemani auttoi.k Kiitos. R-L.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here