“Trainer4You merkitsee minulle ennen kaikkea luotettavuutta ja edelläkävijyyttä liikunta- ja hyvinvointialalla. Erilaisista vaihtuvista ravitsemustrendeistä huolimatta, Trainer4You luottaa siihen mikä on tällä hetkellä paras ymmärrys esimerkiksi terveyttä edistävästä ravinnosta.”

Olen Mikko Linnola. Alun perin vaasalainen, sittemmin tamperelaistunut ravitsemusasiantuntija. Opintoihini on kuulunut ravitsemustieteen ja taloustieteen opinnot Helsingin yliopistossa sekä liikuntalääketieteen opinnot Itä-Suomen yliopistossa. Työelämässä olen toiminut ravitsemusasiantuntijana Pihlajalinnan työterveyspalveluissa sekä Pihlajalinnan urheiluklinikalla. Yritykseni Peak Health Oy tuottaa asiantuntija- ja sisällöntuottopalveluita sekä konsultointia eri yritysten tarpeisiin. Nykyisin toimin myyntipäällikkonä Haarla Oy:lla, joka tekee kansainvälistä kauppaa mm. elintarvikkeiden raaka-aineilla ja tarjoaa tuotekehitystä ja prosessienhallintaa yritysten tarpeisiin.

Toimin Trainer4You Ravintovalmentaja-koulutuksen kouluttajana ja olen ollut kehittämässä koulutuksen sisältöä. Isoja teemoja koulutuksessa on tavoitteenmukainen ravintovalmennus ja erityisesti lihavuuden ja liikuntaravitsemuksen haasteet. Nämä ovat itselleni henkilökohtaisestikin tärkeitä teemoja. Valtaosa asiakkaistani työterveydenhuollossa paini ylipainon kanssa ja halusi laihduttaa. Ylipaino yleensäkin on valtava haaste nyky-yhteiskunnassa, ja ihmiset tarvitsisivat lisää apua sen hoitoon, mutta eivät sitä aina saa tai välttämättä osaa edes pyytää. Liikuntaravitsemus puolestaan on se asia, mistä alun perin sain innostukseni lähteä opiskelemaan ravitsemustieteitä yliopistoon. Olin havainnut kuinka keskeinen merkitys ravitsemuksella on suorituskyvyn kehittymisessä, harjoituksista palautumisessa sekä siinä, miten yksittäisestä suorituksesta sitten saadaan paras teho irti.

Trainer4You merkitsee minulle ennen kaikkea luotettavuutta ja edelläkävijyyttä liikunta- ja hyvinvointialalla. Erilaisista vaihtuvista ravitsemustrendeistä huolimatta, Trainer4You luottaa siihen mikä on tällä hetkellä paras ymmärrys esimerkiksi terveyttä edistävästä ravinnosta. Samalla luodaan siltoja eri liikunta-, terveys- ja hyvinvointialojen toimijoiden välille, mitä me ehdottomasti tarvitsemmekin, kun terveydenhuoltomme suurimpia haasteita ovat lihavuus ja siihen liittyvät krooniset kansansairaudet, kuten esimerkiksi tyypin 2 diabetes sekä sydän- ja verisuonisairaudet.

Näin valmennan

Valmennusfilosofiassani pyrin ennen kaikkea ymmärtäväisyyteen. Ihmisillä voi olla hyvin monenlaisia haasteita ravitsemuksen kanssa, oli sitten kyseessä urheilija tai tavallinen työssä käyvä ihminen, joka kamppailee terveytensä kanssa. Lähtökohdista huolimatta on mielestäni tärkeintä ymmärtää yksilön käyttäytymismalleja ja yhdessä viedä niitä eteenpäin terveyden kannalta positiivisempaan suuntaan, jotta ruokailutottumukset edistäisivät tavoitteiden saavuttamista. Tähän harvoin riittää pelkkä valmiiksi luotu ruokavalio, jos pääkopan sisällä ei tapahdu tarvittavaa muutosta.

Mikko Linnola Trainer4You
Mikon harrastuksiin kuuluu myös valokuvaus, matkustelu, luonto ja liikunta.

Näin koulutan

Koulutusfilosofiassani puolestaan tähtään siihen, että opiskelijat ymmärtäisivät, sitä miksi ihmiset käyttäytyvät ruoan suhteen, siten kuten he käyttäytyvät. Esimerkiksi miten evoluutio on ajan saatossa ohjannut meitä syömään sitä enemmän mitä enemmän on ruokaa tarjolla ja säästämään energiaa silloin, kun sitä on vähän saatavilla. Loppupeleissä esimerkiksi laihtumisen ymmärtäminen on mielestäni aika helppoa, kun tiedostaa esim. laadukkaan aterian perusperiaatteet ja sen minkälaiset eri tekijät ruokavaliossa vaikuttavat nälän ja kylläisyyden tunteiden säätelyyn. En nyt halua väittää, että laihduttaminen olisi helppoa, koska sitä se ei missään nimessä ole. Tämän ovat lukuisat eri tutkimukset osoittaneet – varsinkin, kun puhutaan pysyvästä painonhallinnasta. Mutta ymmärtämällä minkälaiset käytännön tekijät ruokavaliossa helpottavat energiatasapainon säilyttämistä ja minkälaiset ajatusmallit ruoan suhteen edesauttavat terveellisessä ruokavaliossa pysymistä, on huomattavasti helpompi ohjata asiakasta eteenpäin siihen hankalampaan vaiheeseen, eli pysyvään käyttäytymismallien muutokseen.

Vielä loppuun vinkit treenaajille ja opiskelijoille. Aloitetaan treenaajista:

Hoida ensiksi päivittäinen perusruokavalio kuntoon: ateriarytmi, energiatasapaino, monipuolisuus, energiaravintoaineiden saanti sopivassa suhteessa ja nestetasapaino. Jos nämä eivät ole hallinnassa, on turha odottaa, että yksittäisen päivän aikaisella syömisellä tai pelkkien ravintolisien käyttämisellä saataisiin kummoisia tuloksia aikaan – olit sitten laihduttaja tai aktiiviliikkuja.

Sitten vinkki opiskelijalle:

Uteliaisuus ja terve kriittisyys: Ravitsemustiede on haastava aihe. Jokaisen meistä täytyy syödä elääkseen, joten jokaisella meistä on siitä jonkinlainen kokemus ja mielipide. On kuitenkin tärkeää erottaa mielipiteet ja kokemukset tutkimustiedosta. Kokemukset antavat toki myös tärkeää tietoa ja monen meistä myös tulisi syödessään kuunnella tarkemmin kehoaan. Olemme kuitenkin valtavan yksilöllisiä; se mikä sopii sinulle, on vain äärimmäisen harvoin yleistettävissä sellaisenaan toiselle. Uteliaisuus ja jatkuva tiedonjano opettavat näkemään eri kannoilta ja ajan kanssa auttavat arvioimaan eri tiedonlähteiden luotettavuutta. Samalla se totta kai myös pitää myös opiskelun mielekkäänä!

Kiinnostaako sinua muiden auttaminen ravitsemukseen liittyvissä asioissa? Haluaisitko toimia ravintovalmentajana? Tutustu Ravintovalmentaja-koulutukseen!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here