Prässi Oy on personal trainingiin ja liikuntapalveluihin keskittyvä oululainen yritys. Riku otti selvää mistä Prässissä on kyse.

Prässi Oy erottuu edukseen pitkälle tuotteistetuilla personal training -palveluillaan. Prässissä onkin selvästi panostettu palveluiden laatuun, asiakasprosessin selkeyteen, tuloksekkuuteen sekä palveluiden että hinnan läpinäkyvyyteen.

Etenkin Prässin tuotteistamat Kuntosi™-testiohjelmisto, pienryhmävalmennukset ja supersuositut Prässi-treenit herättivät kiinnostukseni, joten päätin tutustua innovatiivisen oululaisfirman tekemisiin tarkemmin.

Rautaista osaamista ja kovaa kokemusta

Prässin personal trainereina häärivät kokeneet ammattilaiset Katja Kukkula (ent. Pakanen) ja Sami Alalauri.

Sami omaa vankan urheilutaustan jääkiekon puolelta. Mies pelasi ammatikseen kiekkoa Kärpissä sekä Kalajoen Junkkareissa, joissa divari- ja liigapelejä kertyi yli 300 ottelun verran. Kontaktitilanteessa sattuneen välilevyvamman, hermo-oireiden ja pitkän kuntoutusjakson jälkeen peliaika oli Tami Tammisen valmentamassa Kärppäjoukkueessa tiukassa, joten mieleen heräsi ensimäistä kertaa tulevaisuus jääkiekkokaukaloiden ulkopuolella.

Tänä päivänä Sami on ehtinyt toimia jo reilun kymmenen vuoden verran liikunnan opettajana, liikuntaryhmien vetäjänä, personal trainerina sekä liikunta-alan ohjaajien kouluttajana. Side jääkiekkoon on säilynyt Urheilusanomien kautta, jonne Sami tekee yhä Kärppäpelien otteluanalyysit.

Katja on pohjakoulutukseltaan liiketalouden ja tietotekniikan tradenomi. Pedanttina opiskelijana Katja on suorittanut sekä Trainer4Youn personal trainer -koulutusputken että Fisaf kuntosaliohjaaja- ja personal trainer -koulutukset. Suoritettuna on myös kasvatus- ja liikuntalääketieteen perusopinnot sekä Lapin Urheiluopistolla läpäisty Kuntovalmentajatutkinto (LAT).

Katjan harrastustausta on kuntosali- ja fitness-painotteinen. Hän haaveilikin personal trainerin työstä ja oman yrityksen perustamisesta jo Nokilla esimiehenä toimiessaan. Tällä hetkellä Katjalla on pienryhmien lisäksi 24 omaa PT-yksilövalmennettavaa ja yrityksiäkin on perustettuna jo kaksi: niistä Fysionääri profiloitui matkan varrella niska- ja selkäklinikaksi, josta irroitetut personal trainer -palvelut toteutetaan nyt Prässi Oy:n brändin alla.

Prässin valmennusideologia on luoda jokaiselle asiakkaalle henkilökohtainen valmennussuunnitelma, joka ottaa huomioon asiakkaan taustat, terveydentilan, lähtötason, tavoitteet sekä arjen aikataululliset haasteet. Ilmaisessa haastattelussa käydään läpi Prässi-tuotteet, joista valitaan asiakkaan tarpeisiin parhaiten soveltuva palvelu.

Kuntosi™-kuntotestiohjelma

Valmennusten tuloksellisuutta seurataan Kuntosi™-kuntotestiohjelmiston avulla toteutetuilla alku- ja välikartoituksilla.  Se on helposti toteutettava, kattava ja kokonaisvaltainen kuntotestipatteristo, josta saatava 7–9 sivuinen testipalauteraportti kertoo niin graafisesti kuin sanallisestikin asiakkaan kuntotasosta.

Testipatteri pitää sisällään 30 sekunnin vatsalihastestin, kyykkyliikkeen oman kehon painolla toteutettuna, puristusvoiman mittaamisen, eteen- ja sivutaivutusnotkeuden, hartiaseudun liikkuvuustestin sekä polkupyöräergometritestin tai vaihtoehtoisen Polarin lepomittauksen (OwnIndex).

Kuntosi-testin pohjalta asiakas saa siis testipalautekansion testiraportteineen, harjoituskalentereineen, ravitsemusohjeineen sekä henkilökohtaisine kuntoiluohjelmineen. Valmentautuminen Prässin personal traineriden johdolla voi testin jälkeen toteutua joko henkilökohtaisessa PT-suhteessa, Prässin pienryhmissä (Prässi -fitness, Painonhallintaryhmä, Nuoret huipulle -ryhmä tai Juoksukoulu) tai avoimissa Prässi-treeneissä.

Prässin pienryhmävalmennukset

Prässi Fitness -ryhmä on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat harjoittelulta enemmän. Fitness-tiimin tavoitteena on treenata johdonmukaisesti, progressiivisesti ja pyrkiä “kisakuntoiseen vartaloon”, vaikka itse kisaaminen ja lavalle nouseminen ei päätavoite olisikaan.

Valmennuksessa panostetaan tehokkuuden lisäksi terveellisyyteen, oikeanlaisiin tekniikoihin, tuloksekkaisiin kuntosaliohjelmiin, toiminnallisuuteen ja sekä aerobiseen harjoitteluun. Kaiken harjoittelun tavoitteena on lisätä lihasmassaa, parantaa suorituskykyä sekä pudottaa rasvaprosenttia. Valmentajan sekä ryhmän tuki, yhteiset harjoitukset, jo kisanneiden kokemukset sekä henkilökohtaiset ohjelmat takaavat sen, että kullakin osallistujalla on tilaisuus saavuttaa oman elämänsä paras “kisakunto”.

Prässi-huipulle-ryhmään haetaan nuoria ja motivoituneita urheilijoita, jotka ovat asettaneet tavoitteekseen urheilemisen kansallisella tai kansainvälisellä huipputasolla. Ryhmän harjoittelussa pääpaino on huippu-urheilijaksi kasvamisessa ja sen vaatimusten ymmärtämisessä. Harjoittelussa otetaan huomioon kunkin urheilijan lajitausta ja kaikki harjoitteet suunnitellaan huomioiden nuoren urheilijan ikä, lajitausta, kehitettävät osa-alueet ja ennalta vahvojen osa-alueiden optimoiminen.

Painonhallintaryhmän kesto on 4 kuukautta ja tapaamiset toistuvat kahden viikon välein. Jokaisella tapaamisella ryhmäläisiltä mitataan paino, vyötärö-lantiosuhde sekä kehonkoostumus. Valmennus koostuu ravitsemus- ja liikuntaluennoista, yksilöllisistä ravitsemusohjeista, painonhallintaa tukevista kestävyys- ja lihaskuntoharjoituksista sekä sähköisen järjestelmän tuesta.

Prässi juoksukoulut ovat juoksemisesta kiinnostuneille suunnattuja valmennuksia, joiden pohjalta juoksuharrastus on helppoa käynnistää tehokkaasti ja turvallisesti. Juoksukoulu tarjoaa tietoa, käytännön harjoitteita, ohjelmia sekä vinkkejä nousujohteisen juoksemisen tueksi, oli henkilön tavoitteena sitten ensimmäisten juoksuaskelien ottaminen, Naisten kympin juokseminen tai maratonin läpäiseminen ennätysaikaan.

prassi-02
Katja Kukkula ja Sami Alalauri. Lue lisää Prässin toiminnasta osoiteessa prassi.fi.

Prässi-treenit

Prässi-treenien ja harjoittelun ideologiana on saada kaikki ihmiset liikkeelle. Treenit onkin suunniteltu niin, että ne sopivat kaikenikäisille ja -kuntoisille sukupuoleen katsomatta. Treeneissä hyödynnetään omalla keholla ja pienvälineillä toteutettuja, toiminnallisia ja hauskoja harjoitusliikkeitä. Ideana onkin tarjota vastaisku yhä yleistyvälle istumatyölle sekä passivoituvalle arjelle.

Harjoitusliikkeiden nimetkin ovat kynnystä madaltavia sekä hauskoja, kuten kaalimato ja linkous. Prässi-treenien ideologiaan kuuluu myös äänekäs kannustaminen sekä toisten harjoittelijoiden kunnioittaminen.

“Prässi-treenejä voisi kuvailla toppatakkikansan crossfitiksi”, Sami avaa Prässi-treenien olemusta. “Ideana on tehdä helppoja, turvallisia ja motivoivia toiminnallisia liikkeitä siten, että kukin voi skaalata liikkeet vastaamaan omaa suorituskykyään sekä päivän kuntoaan.”

Treeni kestää verryttelyineen, lihaskunto-osioineen sekä aerobista kuntoa kuormittavine osuuksineen yhteensä 60 minuuttia.

Jatkuvaa oppimista ja aitoa yhteistyötä

Molemmat Prässi personal trainerit Katja ja Sami korostavat sitä, että elämässä, ihmisessä ja liikunnassa riittää vielä paljon opittavaa sekä opiskeltavaa. Molemmat korostavat laadukkaan personal trainer -koulutuksen merkitystä alalla menestymisen näkökulmasta.

“Itsensä kehittäminen ja jatkuva oppiminen on jatkossakin kentällä menestymisen perusedellytys, joten kartoitamme koko ajan, millä koulutuksella täydentäisimme seuraavaksi osaamistamme”, Katja naurahtaa.

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

Sami korostaa myös tukiverkoston merkitystä. “Ydinryhmäämme kuuluu ihmisiä, jotka tekevät osaamisestamme kenties vielä parempaa. Yhteistyöverkostoon kuuluukin muun muassa fysioterapeutteja, valmentajia, menestyneitä urheilijoita eri lajeista, kuntokeskuksia sekä koulutus- ja valmennusyrityksiä. Yhteistyössä on voimaa.”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here