Kuntoilijan positiivista arkea kuvataan usein sillä, että heillä ovat liikunta, ravinto ja lepo tasapainossa. Valitettavasti tämän pyhän kolminaisuuden tasapainossa pitäminen on nyky-yhteiskunnassa haastavaa.

Viime vuosina on mietitty, miten mieli ja psyyke liittyy tähän pyhään kolminaisuuteen. Juttelimme tästä ja paljosta muuta psyykkisten valmentajien Aleksi Tossavaisen ja Antti Peltosen kanssa.

Tossavainen ja Peltonen ovat taustaltaan urheilijoita ja tekevät työtä urheilun ja liikunnan parissa. Heille ongelmanasetanta on tuttu.

“Kun tasapaino on syystä tai toisesta järkkynyt, tuo psyykkinen valmennus lisäarvoa kaikkiin kolmeen osatekijään,” sanovat Tossavainen ja Peltonen.

Valmentajat vahvistavat, että psyykkinen valmennus toimii, kun muutetaan tapoja, luodaan uusia tai pyritään tulemaan tietoiseksi asioista.

-Tapojen muutokset useimmiten vievät aikaa ja alkuvaiheessa tehtävien muutosten tulee olla melko pieniä kerta-annoksia. Mm. BJ Foggin mukaan muutoksen lähtiessä käyntiin, kahden ensimmäisen kuukauden aikana tehdään hyvin pieniä muutoksia. Muutoksen aikaan saamiseksi, on tekemisessä pitkällä aikavälillä oltava progressio mukana.

Rakennamme oman talon

Aleksi Tossavainen ja Antti Peltonen ovat tuottaneet psyykkisen valmennuksen mallin, jota he kuvaavat talon rakentamiseksi.

“Valmennuksissamme rakennamme ensiksi perustan, sen jälkeen kehitämme taitoja, jotta voimme saada tuloksia. Saavutat oman huippusi, kun nämä kolme kerrosta ovat tasapainossa.”

Perustaa rakentaessa pilkotaan ensiksi kysymys kuka olen pieniin osiin. Ihmisyys, persoonallisuus ja ominaisuudet sekä identiteetti käydään jokainen osa kolmen alakohdan kautta läpi.

-Yllättävän harvoin kukaan on miettinyt omaa itseään perusteellisesti, vaikka kaiken tekemisen perusta on itsensä tunteminen. 

Kuka olen -kysymyksen jälkeen keskitytään miettimään mitä haluan ja miksi haluan. Näiden asioiden pohtimisessa voi venähtää pitkään.

-Kun kirjoitimme kirjan Psyykkinen valmennus, teimme siitä tietokirjan lisäksi työkirjan. Sen avulla voi itsenäisesti tai valmentajan kanssa käydä läpi tehtäviä tehden löytää vastauksia omasta itsestään, sanoo Tossavainen.

-Itsensä oikeasti tunteminen luo perustan omalle tekemiselle. Psyykkiset vahvuudet ratkaisevat ennen kaikkea murroskohdissa, lisää Peltonen.

Tossavainen ja Peltonen kertovat, että monella tavoitteet voivat olla liian abstrakteja. Valmennuksellinen ote, jossa asiat viedään käytäntöön ja pilkotaan pieniksi osatekijöiksi, usein konkretisoi abstrakteilta kuulostavia tavoitteita.

“Ja olemme useinkin törmänneet tilanteisiin, jolloin valmennettavalla ei ollut tavoitteita.”

Taidot kuntoon, tee tulosta

Tossavaisen ja Peltosen toinen kerros on taidot. Siinä kartoitetaan osaamisen perusta, mietitään henkilökohtaista kehittymistä ja kehitetään tapoja, miten saadaan aikaan paras mahdollinen suoritus.

-Taitojen keskellä vahva panos tulee miettiä ja kehittää omaa psyykkistä vahvuutta.

Kolmas kerros on tulokset. Pystyäkseen toteuttamaan oman huippunsa, on sitä ennen löydettävä, miten valmistaudun optimaalisesti, mikä on optimaalinen mielentila ja miten toteutan tehtävää optimaalisesti.

Jalkauttaminen

Kirjassaan Psyykkinen valmennus Tossavainen ja Peltonen näkevät mietinnän ohella erittäin tärkeäksi asioiden jalkauttamisen käytäntöön. Kirjan osa 2 käsittelee pelkästään jalkauttamista.

Psyykkisen valmennuksen aktiivinen aika on usein melko lyhyt. Peltonen lisää, että parhaassa tapauksessa se on aktiivinen jatkumo, jossa valmentaja ja valmennettava tapaavat säännöllisesti.

Selkeitä kohteita, joissa psyykkinen valmennus tuo hyvää lisäarvoa, ovat mm. painonhallinta ja omien rajojen ylittämiseen tähtäävät projektit.

Kouluttaudu valmentajaksi

Vuoden aikana Tossavainen ja Peltonen ovat kouluttaneet noin sata uutta psyykkistä valmentajaa. Trainer4You on järjestänyt neljä koulutusta.

-Suurimmat ryhmät tulevat kuntokeskusmaailmasta ja HR-puolelta. 

Tossavainen ja Peltonen kertovat, että heidän valmennusmetodinsa sopii erinomaisesti valmennuksellista otetta jo nyt käyttäville: personal trainer, urheiluvalmentajat, urheilijat. Merkittävää hyötyä saavat myös henkilöstöhallinnon osaajat, esimiestyötä tekevät.

“Koronan aikana moni asia on muuttunut.  Ja moni on kiinnostunut omasta itsestään ja haluaa kartoittaa mitä tekisi isona.”

Tutustu Pyykkisen valmennuksen työkalupakkiin.

Tutustu Psyykkisen valmentajan koulutukseen ja katso seuraavan koulutuksen aikataulu

Laaja tietoteos

Aleksi Tossavaisen ja Aleksi Peltosen kirja Psyykkinen valmennus ilmestyi loppuvuonna 2020.  Lähes 500 sivuinen kirja on saanut hyvän vastaanoton, sillä ensimmäinen painos on myyty loppuun ja Fitralta kirjaa on saatavissa nyt toisen painoksen saavuttua painotalosta.

-Kirja toimii hyvin tietoteoksena, mutta tehokkaimmillaan se on, kun käyttää sitä aktiivisena työkirjana, sanovat Tossavainen ja Peltonen.

Kirjan voi tilata Fitran verkkokaupasta (linkki avautuu verkkokaupan sivulle)

 

ALEKSI TOSSAVAINEN

M.Ed., LitM, psyykkinen valmentaja (Suomen Psykologiliiton sertifioima), tietokirjailija, Head of Psychological Performancena Eerikkilä Performance Center

ANTTI PELTONEN

Psyykkinen valmentaja, Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, LCF Coach Master, tietokirjailija ja BSc Student in Psychology and sportpsychology, Helsingin Jalkapalloklubi

Artikkeli julkaistu alunperin K&F lehden numerossa 2-3/21

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here