Group personal training eli pienryhmäharjoittelu yhdistää personal trainingin sekä ryhmäharjoittelun parhaat puolet.

Intoa puhkuva vertaisryhmä sekä ammattitaitoinen valmentaja pitävät motivaation korkealla ja henkilökohtaiset liikunta- ja ravitsemusohjeet tekevät omaharjoittelusta mielekästä sekä tuloksellista.

Group personal training kuuluu The American College of Sports Medicinen (ACSM) listaamien, vuoden 2015 kymmenen kasvavimman kuntoilutrendin joukkoon maailmassa. Tulikuuman group personal trainingista tekee se, että siinä yhdistyvät luontevasti myös muut suosituimmat kuntoilutrendit, kuten kehonpainoharjoittelu (sija 1), HIIT (2), levytankoharjoittelu (4), personal training (5) sekä toiminnallinen harjoittelu (9).

Urheilullisuus ihanteena

Fitness-trendit ja vartaloihanteet muuttuvat ajan saatossa. Viime vuosina toiminnallinen harjoittelu eli functional training on kasvattanut suosiotaan etenkin lihaskuntoharjoittelun puolella. Tuetuista salilaitteista on siirrytty yhä voimakkaammin vapaiden painojen, kehonpainoharjoittelun, crossfitin sekä painonnostoliikkeitä korostavan levytankoharjoittelun suuntaan.

Ammattilaiset puhuvat nyt myofaskioiden eli lihastoimintaketjujen huomioimisesta harjoittelussa, urheilijat painottavat toiminnallisia liikkuvuus- ja voimaharjoitteita ja kuntoilijan rullaavat lihaskalvojaan auki foam rollerin avulla.

Myös vartaloihanne on muuttumassa hyvää kyytiä linjakkaaseen ja urheilulliseen vartalotyyppiin päin. Ja miten muutenkaan urheilullisen ihannevartalon hankkisi kuin eri urheilulajien fysiikkaharjoitteita suosimalla. Juuri sen ja niiden toiminta- ja suorituskykyä kehittävien piirteidensä vuoksi urheilijoiden harjoittelusta lainatut, toiminnalliset harjoitteet ovatkin avainasemassa group personal training -pienryhmävalmennuksissa.

Revolution personal trainer

Mikko Niiranen on pohjakoulutukseltaan liikuntaan sekä seikkailukasvatukseen erikoistunut yhteisöpedagogi (AMK). Personal traineriksi hän valmistui alkuvuodesta 2013. Oman yrityksensä hän perusti jo opintojen aikana, ennen valmistumistaan.

Mikko jatkoi opintojaan ja valmistui Trainer4Yousta ravintovalmentajaksi vuoden 2013 lopussa. Vuoden 2014 loppupuolella hän päätti lähteä mukaan Revolution personal trainer -verkostoon ja ottaa käyttöönsä sen tarjoamat, valmiit liiketoiminta- ja personal trainer -palvelut.

Revolutionin tavoitteena on nimenomaan madaltaa rimaa yrittäjäksi ryhtymisen ja palveluiden ostamisen osalta. Niiranen kokeekin, että sen avulla hän kykenee tehostamaan valmennustoimintaansa ja parantamaan liiketoimintaedellytyksiään ennakkovalmistelua sekä jälkipyykkiä vähentämällä.

“Kun aikaisemmin pienryhmävalmennuskokonaisuuden rakentamiseen meni aikaa 3–4 kuukautta, niin nyt voin ladata monipuoliset ja näyttävät Revolution-valmennusmateriaalit verkosta 2–3 minuutissa”, Mikko myhäilee.

“Lisäksi Revolution-verkostoon kuuluminen antaa lisäarvoa tarjoamalla valmentajalle erinomaisen asiakashallintajärjestelmän, markkinointi- ja myyntituen, kumppaniverkoston, mentorointituen sekä yhteisölliset tapahtumat ja koulutukset”, Niiranen kertoo.

“Revolution personal training -palvelutarjonta maistiaisluonteisine Quick & Go -tuotteineen, yksilöllisine personal trainer -valmennuksineen sekä yhteisöllisine Group training -ja Team training -kokonaisuuksineen oli heti kerralla niin monipuolinen, tyylikäs ja minun näköiseni, ettei tarvinnut kuin kääriä hihat ja alkaa hommiin”, Mikko täydentää.

grouptraining-02
Mikko Niiranen ohjaustoimissa.

Kokopäivätoimiseksi valmentajaksi

Tänä päivänä, noin kaksi vuotta personal trainer -opintojen aloittamisen ja 1,5 vuotta personal trainer -yrittäjäksi ryhtymisen jälkeen, Mikko on yhtiöittämässä toiminimimuotoista yritystään osakeyhtiöksi.

Häntä työllistävät tällä hetkellä noin 20 yksilöasiakasta, viisi senioriryhmää sekä kolme group training -valmennusta. Liikevaihtokin on kivunnut jo henkilöyritykselle kunnioitettavaan 70–90 tuhannen euron vuosivauhtiin.

Edellisten valmennustöiden lisäksi yhdestä Mikon unelmasta, kutsusta tulla mukaan Trainer4Youn kouluttajakaartiin, tuli totta vuoden 2014 alussa.

”Sen jälkeen kun uskaltauduin heittäytymään personal trainer -yrittäjäksi, on kaikki sujunut kuin elokuvissa. Kalenterini on täyttynyt useamman kuukauden jonoksi asti ja uusia, mielenkiintoisia mahdollisuuksia on auennut kuin itsestään”, Mikko iloitsee.

Mikko kokee, että personal trainer -koulutus ja yrittäjyys voisivat soveltua hyvin monelle valmentajalle, jotka haluaisivat toimia kokopäivätoimisesti valmennustyön parissa, mutta pelkkä urheiluvalmennus ei tarjoa siihen vielä mahdollisuutta. Puolipäiväinen työ urheilijoiden parissa ja toisen puolikkaan täyttäminen kuntoilija-asiakkailla voisi sen sijaan olla hyvinkin realistinen ja mielekäs ratkaisu itsensä kokopäiväiseen työllistämiseen.

Henkilökohtaista valmennusta pienryhmässä

Mikko nauttii niin henkilökohtaisista valmennustapaamista kuin ryhmien liikuttamisestakin. ”Ryhmävalmennuksissa sosiaalisuus onkin upea voimavara, ja mielestäni tärkeintä niissä on juuri ryhmähengen luominen”, Mikko pohtii.

”Henkilökohtaisessa personal trainer -asiakassuhteessa pääsee toki pureutumaan huomattavasti tarkemmin esimerkiksi ravintovalmennukseen sekä yksilöllisen palautteen antamiseen”, Mikko jatkaa.

Hän kokee kuitenkin ryhmävalmennustapaamiset erinomaisena myynti-ikkunana yksilövalmennuspalveluiden tarjoamiseen, joilla asiakas voi tarpeensa sekä budjettinsa mukaan täydentää pienryhmävalmennuksen runkoa.

Revolution-painonhallintavalmennusta ryhmässä

Yksi tällä hetkellä käynnissä olevista Mikon pienryhmistä on Oulun pohjoispuolella, Iissä pyörivä, yhdeksän henkilön Revolution-painonhallintavalmennus.

Sekä Mikko että osallistujat ovat kokeneet sen sisällön monipuoliseksi sekä erittäin vaikuttavaksi. Viikon välein toteutuvat valmennustapaamiset sekä seurantapunnitukset luovat positiivista painetta säännöllisen liikunnan sekä terveellisen ruokavalion toteutukselle.

”Vihdoinkin tietää mitä ja miten paljon saa syödä”, kommentoi yksi ryhmäläisistä helpottuneena. ”Media ja monentasoiset internetsisällöt tuntuvat hämmentäneen monen ihmisen käsityksen siitä, mitä terveellisestä ruokavaliosta pitäisi löytyä, ja siitä, mitä ei kannattaisi suuhunsa laittaa, ainakaan päivittäin”, Mikko huokaisee harmistuneena.

Kolmen kuukauden ja 12 valmennustapaamisen aikana opetellaankin luentojen sekä käytännön harjoitteiden kautta liikkumaan ja syömään monipuolisemmin, terveellisemmin sekä tuloksekkaammin.

Painonhallintavalmennus starttasi 2,5 kuukautta sitten ja se alkaa olla nyt loppusuoralla. Keskimääräinen painonpudotussaldo on ollut toistaiseksi noin viisi kiloa ja suurimmillaan noin seitsemän kilon luokkaa. Vyötärökin on kaventunut parhaimmillaan noin 12–13 cm, joten ryhmäläiset pääsevät pian shoppailemaan uusia, pari kokoa pienempiä kesävaatteita.

”Painonhallintavalmennus on kuitenkin vasta startti, jonka jälkeen osallistujilla on hallussaan ne työkalut sekä se osaaminen, joiden avulla paino on helppoa pitää kurissa ja sitä voidaan tarpeen tullen pudottaa vielä jatkossakin”, Mikko täsmentää.

Vaikka tulokset ovat jo nyt olleet erinomaisia, ovat asiakkaatkin sitoutuneet sekä mieltäneet valmennuksen vasta ensiaskeleeksi pysyviin elämäntapamuutoksiin pyrittäessä. Näin yksi painohallintavalmennusryhmäläinen kuvailee kokemuksiaan sekä tuntemuksiaan tähänastisesta valmennuksesta

Asiakkaan suusta

”Elämänsuuntani muuttui täysin valmennuksen aikana. Olen onnistunut pudottamaan jo tähän mennessä useita kiloja sekä senttejä. Tämä on asia, johon en yksin pystynyt. Valmennuksen tarjoama tuki ja apu on siis tullut todella tarpeeseen.

“Liikunta, säännöllinen ruokailurytmi ja terveellinen perusruoka ovat tulleet mukaan elämääni jäädäkseen. Nykyään tuleekin punnittua vaihtoehtoja, miten tästä ruoasta saisi hieman terveellisempää ja voisiko jonkin raaka-aineen vaihtaa ravintoaineiltaan laadukkaampaan vaihtoehtoon. Herkut eivät myöskään kuulu enää jokaiseen päivään, vaan niitä nautitaan harvemmin. Opinkin, että kokonaan luopumisen sijaan tärkeämpää on muistaa kohtuus. Herkutellakin saa ja pitää, kunhan sen tekee kohtuudella.

“Kaikkein hienointa oli huomata, että tämä on tosiaan koko elämän kestävä projekti, eikä pikainen kuuri tai dieetti. Ryhmän ja valmentajien tuki on ollut korvaamatonta. Muut ryhmäläiset ovat samassa tilanteessa, joten ryhmältä olen saanut tarpeellista vertaistukea. Ryhmän omassa Facebook-yhteisössä on jaettu iloja ja epäonnistumisia, ruokavinkkejä sekä muita oivalluksia. Valmennuksen aikana on syntynyt myös ystävyyssuhteita jotka jatkuvat varmasti vielä valmennuksen jälkeenkin. Suosittelen valmennusta kaikille jotka kamppailevat ylipainon kanssa tai haluavat löytää terveelliset elämäntavat ja liikunnan ilon.

“Valmentajat Mikko Niiranen ja Anu Suotula ovat olleet erinomaisia tsemppareita, joiden puoleensa on voinut kääntyä asiassa kuin asiassa. Heiltä on saanut apua ja tukea myös ryhmätapaamisten ulkopuolella. Molemmat ovat rautaisia ammattilaisia, joiden ohjauksessa on hyvä olla.”

—Hanna-Kaisa Pernu, Revolution-painonhallintavalmennus, Ii

Motivointi helppoa, ylläpito suurin haaste

Mikko kertoo motivaation säilyttämisen olevan suurimpia haasteita työssään personal trainerina. Hän on luonut valmennusryhmilleen omat Facebook-sivut, joiden kautta hän voi jakaa valmennettavilleen informaatiota sekä mahdollistaa yhteyden pitämisen myös valmennettavien kesken.

Hänen tapanaan on antaa valmennussuhteen aikana asiakkailleen myös “kotiläksyjä”. ”Ne mahdollistavat syvemmän oppimisen, omien tuntemusten sekä tekemisen analysoinnin sekä pitävät valmennuksen mielessä silloinkin, kun tapaamisissa on taukoa esimerkiksi kesälomien aikana”, Mikko kertoo.

Niirasen valmennusotetta kuvastaa ilon ja monipuolisuuden kautta tekeminen. Hän kokee motivaation löytämisen ja ruokkimisen yhdeksi tärkeimmistä tavoitteistaan valmentajana. Monipuolisuutta hän korostaa erilaisia harjoitusmenetelmiä, välineitä, harjoitusympäristöjä sekä lajimaistiaisia asiakkailleen tarjoamalla.

Mies on itsekin huipputikissä ja elää kuten opettaa. ”Pyrin olemaan avarakatseinen ja pitämään itseäni koekaniinina erilaisten treenimenetelmien ja harjoitteiden koeponnistajana”, Mikko naurahtaa.

Hän pyrkii kehittämään itseään jatkuvasti, vaikkakin vähän kerrallaan. Viimeisimpinä teemoina ovat olleet lyhytkoulutukset lihastoimintaketjuista eli myofascioista, painonnoston suoritustekniikoista sekä harjoittelun periodisoinnista.

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

”Liikunta- ja hyvinvointiala kehittyy niin vauhdilla, että pysähtymällä jää varmasti junasta. Mutta mikäs tässä on opiskellessa, lueskellessa ja treenatessa, kun on löytänyt oman jutun, jossa yhdistyvät merkityksellinen työ, intohimon kohteeni liikunta sekä mahdollisuus hyvää ansaintaan rakkaan harrastuksensa parissa”, Mikko päättää silmät loistaen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here