Artikkelin kirjoittaja on Revolution personal trainer ja ravintovalmentaja Kirsi Vaulamo. 

Työssäni henkilökohtaisena valmentajana ja kouluttajana törmään usein erilaisiin olettamuksiin, millaista personal trainerin työ on. Erityisesti tv-sarjat, joissa painoa pyritään pudottamaan nopeasti, ovat olleet omiaan muokkaamaan erilaisia vaikutelmia.

Mutta miltä todella näyttää personal trainerin viikko? Päätin kirjoittaa ylös yhden työviikkoni kulun, ja mitä tässä työssä oikeasti tehdään.

Maanantai

Pyrin pitämään maanantain vapaana, jos olen ollut edellisen viikonlopun kouluttamassa. Niimpä aamupäivällä ei ole asiakastapaamisia, mutta yrittäjällä se harvemmin tarkoittaa oikeaa vapaata.

Aamupäivän tunnit sujahtavatkin tulevan viikon asiakkaiden ohjelmia laatiessa, sähköpostien purkamisessa sekä markkinoinnin suunnittelun parissa. Saan sovittua uuden yhteistyökumppanin, sekä sovittua läjän tapaamisia tuleville viikoille.

Iltapäivällä nakkaan tyttäreni harrastuksensa pariin ja jatkan hallilla toimistohommia sekä kertaan illan pienryhmävalmennuksen luennon.

Maanantaisin vedän Painonpudotuskoulua, jossa on tällä kertaa aiheena sykeohjattu harjoittelu. Iloinen ryhmä naisia lähteekin reippaana pimeään Klaukkalan maastoon, ja saan juteltua kaikkien kanssa hetken kahden kesken lenkin aikana. Pidän sitä tärkeänä, koska ryhmässä ei kaikista asioista haluta puhua ääneen.

Tiistai

Aamu alkaa aikaisin, normaalilla lapsiperheen ”härdellillä”. Ensimmäinen asiakastapaaminen on klo 7.30 keski-ikäisen miehen kanssa paikallisella kuntosalilla. Käymme läpi uuden kuntosaliohjelman, jossa on huomioitu hänen sairautensa, lääkityksensä ja liikerajoitteensa. Hän on saanut hyviä uutisia terveytensä suhteen ja iloitsemme niistä.

Klo 9 tapaan yhden ravintovalmennettavani läheisessä kahvilassa. Käymme läpi kuulumiset, treenit ja teemme erilaisia tehtäviä.

Asiakkaani tavoitteena on karistaa reilusti ylipainoa, joten selvitämme sen aiheuttajia. Itse ylipainohan ei ole ongelma, vaan pikemminkin seuraus ongelmista. Saamme hyviä pointteja esiin, joihin tarttua seuraavaksi. Asetamme tavoitteet ensi tapaamiseen asti.

Klo 10 tapaan uuden pt-asiakkaan ensimmäistä kertaa. Asiakkaani on vanhempi, pienikokoinen rouva, jolla on paino tippunut rajusti viime kuukausien aikana.

Hänellä on paljon rajoituksia ruoan suhteen, ja hän on jättänyt useita ruoka-aineita pois ruokavaliostaan “ravintoterapeutin” ohjeesta. Koska asiakkaallani on sairauksia, kerron hänen oikeudestaan päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Hän hämmästyy, koska oli kuvitellut siellä käyneensä.

Kerron hänelle ravitsemusterapeutin, ravintoterapeutin ja ravintovalmentajan eroista. Ohjaan hänet eteenpäin terveydenhuollon piiriin, ja sovimme jatkosta liikunnan suhteen vasta sen jälkeen, kun tiedän enemmän.

Asiakas palaa mieleeni pitkin päivää ja joka kerta mielessäni kuohahtaa: kuinka kukaan voi riskeerata asiakkaan terveydentilaa perusteettomilla rajoituksilla?

Lounastauon jälkeen tapaan aamupäivän viimeisen asiakkaan, n. 30-vuotiaan naisen, joka on aiemmin treenannut nettivalmennuksen ohjeilla. Asiakkaan tavoitteena on hankkia lihasmassaa, mutta paino vain putoaa.

Tarkistamme ruokavaliota ja käymme läpi uutta kuntosaliohjelmaa. Ruokavalioon lisätään reippaasti ruokaa ja turhia lisäravinteita karsitaan. Treenitaustan vuoksi olen laatinut aika haastavan ohjelman ja valmennettavani tykkäsi treenistä selvästi.

Huomaan usein houkuttelevani asiakkaitani toiminnallisemman treenin pariin eli vähemmän laitteissa tehtäviin, tasapainoa ja keskivartaloa haastaviin liikkeisiin.

Iltapäivällä ajelen kotiin, nappaan tyttäreni koulusta ja suuntaamme ruokakauppaan. Kotona valmistelen illallista, koska siihen aikaan kaikilla on usein kiire. Isännälle jää vain ainesten heittäminen uuniin.

Kotitoimistossa soitan kahdelle mentoroitavalleni. Olen mukana Revolutionissa ja huolehdin neljästä oppilaasta, jotka ovat personal training -uransa alkuvaiheessa. Annan vinkkejä ryhmävalmennusten tuotteistamisesta, asiakashallintajärjestelmän käytöstä sekä yrityksen perustamisvaiheen käytännöistä.

Puheluista jää hyvä fiilis, alkuvaiheen into on mahtavaa ja olenkin ylpeä heidän onnistumisistaan!

Iltapäivällä on vuorossa lasten harrastuksiin roudaamista, sekä hetki omalle treenille. Testaan samalla uuden Gymboss-sovelluksen, jota ajattelin käyttää asiakkaiden kanssa. Sovellus toimii hyvin, ja treenikin on tehokas! Ohjelma on aika simppeli kuntopiiri, mutta tuntuu ihan luksukselle tehdä toisen henkilön suunnittelemaa ohjelmaa – kyllä, me personal traineritkin käytämme myös personal trainereita!

No, tunnustan kyllä ihan vähän tuunanneeni ohjelmaa…

Treenin jälkeen suuntaan asiakkaani kanssa lenkkipolulle. Tarkoituksena oli tehdä mäkivetoharjoitus, mutta koska asiakas oli ollut juuri kipeä, muutan suunnitelmaa kevyemmäksi lenkiksi.

Käymme lenkin aikana läpi asiakkaan viime päivien ravitsemusta ja suunnittelemme tulevaa juhlien täyttämää ajanjaksoa. Painotan etukäteen suunnittelua, koska pahimmat retkahdukset sattuvat juuri silloin kun perusruokailu jää vähemmälle.

Keskiviikko

Aamu alkaa asiakasyrityksen Kuntosalikoululla Vantaalla. Yrityksen tiloissa oleva kuntosali on ollut vain muutaman työntekijän käytössä, mutta nyt säännölliset tapaamiset ovat saaneet ensikertalaisetkin uskaltautumaan liikkeelle.

Siinä on mielestäni yksi parhaista puolista tässä työssä; saada istumatyöläinen irti tuolista!

Kuntosalilla ei ole montaa laitetta, mutta se ei haittaa. Työntekijät saavat viikoittaisen “piristysruiskeensa” ja kertovat arkiliikunnan lisäämisistään. Hissipilat (epäkunnossa-lappu) on levitetty tähänkin työyhteisöön.

Aamupäivä jatkuu henkilöasiakkaiden parissa ja illalla suuntaan päivän toiseen pienryhmävalmennukseen, Rapakuntokouluun. Teemme PHA-treenin muutamia pienvälineitä käyttäen, lähinnä oman kehon painolla. Treeni on rankin tähän mennessä, olemme aloittaneet maltilla.

Käymme vielä läpi viikkotehtävien edistymisiä ja saan taas olla ylpeä ryhmäläisistäni, kuinka hienosti he ovat tsempanneet tapaamisten väleissä. Silloin sitä kuntoa kasvatetaan, eikä näissä tapaamisissa!

Illalla työstän vielä laskuja asiakkaille, päivitän kalentereita, budjettia ja käyn läpi kuittivuorta kirjanpitäjälle.

Torstai

Torstai alkaa omalla treenilläni ja jatkuu asiakastapaamisilla. Lounasaikaan tapaan Juoksukoulu-ryhmän, jossa harjoiteltiin tasaisen vauhdin arviointia hauskalla ryhmätehtävällä sekä juoksijan lihashuoltoa.

Iltapäivällä soitan asiakkaitani läpi, tilaan tammikuun markkinointimateriaalit, päivitän liikuntakalentereita, tarkistan ruokapäiväkirjoja sekä teen tulevien tapaamisten valmisteluja ja ohjelmia.

Illalla käyn läpi viikonlopun koulutuksen luentoja ja teen ruuat seuraavalle päivälle. Tiedossa on pitkä päivä, joten kylmälaukku on kaivettava esiin.

Perjantai

Aamulla tapaan kaksi asiakasta, jotka ovat harkinneet personal trainerin palkkaamista.

Ensimmäinen asiakas, ikäiseni nainen, antaa palautetta ensitapaamisen ja ennakkokäsityksen perusteella, hän kertoo selvittäneensä laajasti alueen tarjontaa. Palaute on loistavaa, ja leijuinkin varmaan pilvissä seuraavaan tapaamiseen! Palaute tosin oli pelkästä ensivaikutelmasta – odotuksethan on tottavie lunastettava!

Molemmat tapaamiset päättyvät sopimuksen tekemiseen, toiseen tuunattiin 9 kk paketti normaalilistan ulkopuolelta.

Klo 11 suntaan Espooseen Trainer4Youlle Kuntosalivalmentaja-koulutuksen päätösjaksoon. Suurin osa luokasta on ollut oppilaanani jo  Hyvinvointivalmentaja-koulutuksessa, joka on ensimmäinen koulutus personal trainer -putkessa.

Oppilailla on edessään näyttökoe, jota he luonnollisesti jännittävät. Vaikka tekniikat ovatkin usein hallussa, toisen ohjaaminen voi olla vierasta ja oppilaat arvioidaankin paitsi turvallisen tekniikan, myös oman ulosannin ja monen muun yksityiskohdan kannalta.

Lounastauolla oppilaat pänttäävät vielä lihasten kiinnityskohtia ja kyselevät viimehetken tarkennuksia. Luokassa on poikkeuksellisen hyviä ohjauksia ja annoin useammalle oppilaalle täydet pisteet.

Päivä on pitkä mutta palkitseva myös opettajille!

Lauantai

Koulutus jatkuu klo 9 Espoossa. Aamun aiheina ovat erityisryhmät, kuinka esim. diabetes, sydän- ja verisuonitaudit tai raskaus vaikuttavat kuntosaliharjoittelun ohjelmointiin.

Käytännön osuuksilla harjoitellaan parivenytyksiä sekä kuntosalin puolella mm. tempausta.

Päivän lopussa oleva ravitsemusluento aikaansaa aina paljon keskustelua, eikä tämäkään kerta ole poikkeus. Syömiseen liittyy niin vahvasti tunteet, että usein meillä on vahvojakin mielipiteitä ravinnosta.

Yritän painottaa oppilaille, ettei mikään ruokavalio sovi kaikille. Toivon oppilaiden ymmärtävän, ettei ruokavalioita voi monistaa. Jos nyt itselle tulee hyvä olo jonkin ruoka-aineen poistamisesta, ei se tarkoita, että se pitää kieltää kaikilta asiakkailta. Huomaan aiemman asiakastapaukseni vaikuttavan edelleen mielentilaani ja palaan takaisin luennon aiheisiin lihasmassan kasvu, kiinteytyminen ja ravintolisät.

Lopuksi

Työviikko oli tyypillinen: vaihteleva, monipuolinen ja työntäyteinen. Omat treenit jäivät melko vähiin, jotka päinvastoin kuvittelisi tulevan tässä ammatissa “kaupan päälle”!

Harvemmin kuitenkaan treenaan itse asiakkaan kanssa, vaan saan kyllä kalenteroida omat treenini ihan samaan tapaan  kuin muutkin ihmiset.

kirsivaulamo
Artikkelin kirjoittaja on Kirsi Vaulamo, Revolution personal trainer ja ravintovalmentaja. Lue lisää: kuntokoulu.com

Asiakkaideni kuntotasosta riippumatta heitä kaikkia jännittää oma suoriutumisensa alkuvaiheessa. Minua työssäni palkitsee joka ikinen yritys haastaa itseään kehittymään, joka usein onnistuu parhaiten pieni asia kerrallaan.

Positiivinen palaute saa meidät pyrkimään vielä vähän paremmaksi, kuten itsekin huomasin saadessani palautetta.


Jutussa olevien asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja on muutettu tunnistamisen estämiseksi.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here