Väite 1:
Paras apu lihasvaivoihin on lepo ja vaiva-alueen mahdollisimman niukka liikuttaminen
Tarua:
Aktiivinen kuntoutus; dynaaminen liike ja kevyt venyttäminen on useimmissa tapauksissa tehokkain tapa kuntouttaa liikuntakoneistoaan. Tapaturman, kuten venähdyksen tai revähdyksen jälkeen suositellaan 48 tunnin ajan vamma-alueen rauhoittamista ja kylmä-kohoasento-kompressio –hoitoa, mutta jo heti sen jälkeen aktiivista liikuttamista kivun sallimissa rajoissa. Jäykkiin ja kipeisiin lihaksiin liike on useimmiten paras täsmälääke.
Väite 2:
Lämpöpakkaus on aina hyvä ensiapu niska-hartiakolotuksiin
Tarua:
Vaikka lämpöpakkauksen laittaminen kipukohtaan tuntuu houkuttelevalta ajatukselta, on kylmällä usein suotuisammat vaikutukset ja sen käyttö on riskittömämpää. Jos kipu johtuu tulehduksesta, villitsee lämpöpakkaus tulehdusreaktiota ja seurauksena voi olla oireiden paheneminen.
Väite 3:
Paras tulos kuntoutettaessakin saadaan, kun väännetään harjoiteltaessa sarjat tiukasti loppuun saakka
Tarua:
Suurilla painoilla toteutetut, väsymykseen saakka väännetyt treenisarjat saavat aikaan kuona-aineiden kertymisen kohdelihaksiin. Vaiva-alueen estyneestä verenkierrosta ja aineenvaihdunnasta johtuen kuona-aineet pakkautuvat alueelle ja kipeyttävät lihaksia entisestään. 
Väite 4:
Pelkkä lihaskuntoharjoittelu ja venyttely eivät takaa niska-hartiaseudun hyvää oloa, jos työergonomia ei ole kunnossa
Totta:
Jos istutaan päivittäin kahdeksan tuntia mutkalla, pää kenossa ja selkä pyöreänä, ei huolellisinkaan harjoittelu ja lihashuolto riitä pitämään lihaksia vetreinä. Oikein säädetty työtuoli ja -taso sekä näyttöpääte, fiksusti jaksotettu työ, jaloittelu ja taukoliikunta ovat kuntoliikunnan lisäksi avaimet vetreämpään fiilikseen. 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here