Väite 1:
Jos liikunnan aloittaminen on jäänyt yli 50 vuoden ikään, on turha edes aloittaa
Tarua:
Liikunnan aloittaminen ei koskaan ole liian myöhäistä.! Jo 8-10 viikon harjoittelujakson on todettu on lisäävän ikääntyvän voimaa, tasapainoa ja liikuntakykyä. Positiivisia toiminnallisia – ja mielialamuutoksia saavutetaan
jo muutamassa viikossa
Väite 2:
Kuntosaliharjoittelu ei sovi ikääntyville
Tarua:
Lihasten koko ja voima pysyvät miltei muuttumattomina 50-60 ikävuoteen saakka.
          Sen jälkeen alkaa
lihasmassan pieneneminen, joka johtuu:
          lihassolujen vähenemisestä, lihassäikeiden pienenemisestä,
nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhteen muutoksesta, hermoston rappeutumisesta sekä
sidekudoksen ja rasvakudoksen määrän lisääntymisestä. Lihaskuntoharjoittelu hidastaa näitä muutoksia.
Väite 3:
Ikääntyvän ravitsemuksella ei enää ole niin suurta väliä
Tarua:
Terveellisen ja monipuolisen ravitsemuksen merkitys korostuu ikääntyvillä. Riittävä energiansaanti pitää seniorin vireänä ja aktiivisena. Monipuolinen ravinto suojaa sairastumisilta…
Väite 4:
Liikunta parantaa ikääntyvän toimintakykyä ja elämänlaatua
Totta:
Liikunta vahvistaa lihaksia, luustoa ja sydäntä sekä verenkiertoelimistöä,
          pitää lihakset elastistina,
nivelet liikkuvina ja tasapainon parempana. Liikunta vähentää kaatumistapaturmia, virkistää mieltä, lisää sosiaalisten kontaktien määrää ja vahvistaa itsetuntoa sekä –luottamusta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here