Ongelmia voi uupumukseen liittyen olla useammalla eri elämän osa-alueella. Työ voi olla todella haastavaa ja kuormittavaa; joko sisällöllisesti tai sitten työilmapiirin suhteen. Parisuhteessa tai yksilötasolla uupumus aiheuttaa haasteita vuorovaikutukseen ja seksuaaliseen haluun. Riidat ovat voineet lisääntyä ja inho sekä häpeä omaa kehoa kohtaan voi olla esimerkiksi painonnoususta johtuen suorastaan kestämätön.

Lue myös artikkelisarjan ensimmäinen osa, Mitä uupumus on? – Uupumuksen fysiologiaa

Minun vastaanotolleni asiakkaat tulevat pääsääntöisesti jonkin fyysiseen kuntoon, ravitsemukseen, henkiseen jaksamiseen tai seksuaalisuuteen liittyvän asian kanssa. Mikäli keskustelussa alkavat vilahdella sanat kuten väsymys, uupumus, haluttomuus, stressi, unettomuus tai muistivaikeudet, alkavat omat hälytyskelloni soida. Usein taustalta löytyykin jonkinasteista uupumista, jolloin ensimmäisenä ohjaan asiakkaan lääkäriin, mikäli siellä ei vielä ole käyty. Uupumuksen taustaa täytyy selvittää verikokein ja fysiologiset syyt mm. unen palauttavuuteen liittyen täytyy poissulkea.

Usein liikunta ja harrastukset jäävät myös sivuun uupumuksen tieltä. Ruokahalu voi kadota tai lisääntyä voimakkaasti, ja tämä tuo tullessaan omat ongelmansa. Liikunnasta ennen saatu hyvä olo on vaihtunut jaksamattomuudeksi ja saamattomuudeksi. Mikäli asiakas on tottunut aina liikkumaan kovatehoisesti, voi muutos aiempaan tuntua vielä dramaattisemmalta.

Usein käy myös niin, että liikunnasta haetaan uupumukseen lääkettä. Vastapäätä tuolissa istuva henkilö saattaa toivoa minulta liikunnan aloittamiseen apua, koska kokee olonsa väsyneeksi. Peilikuva ei enää miellytä ja olo on surkea. Paino on alkanut nousta ja unen laatu on huonoa. Siinä jutellessamme kokonaisuus alkaa yleensä valjeta myös asiakkaalle.

Millaista liikuntaa uupuneelle?

Alkuun asiakkaan huomion voi ohjata lempeästi lepäämiseen, syömiseen ja riittävään veden juomiseen. Asiakkaat tulevat perusduunia tekevän personal trainerin vastaanotolle harvoin uupumuksen syvimmissä syövereissä, joten jonkinasteista liikuntaa voi olla mahdollista suunnitella viikkoihin mukaan. Liikunnan tulee tukea niin fyysistä kuin henkistä toipumista. Luonnossa liikkuminen poistaa stressiä ja lisää henkisiä voimavaroja, joten ulkona liikkumista kannattaa ehdottaa asiakkaalle tämän voimien rajoissa.

Sykettä kohottavia lajeja tulee välttää, kunnes uupumuksen oireet hellittävät. Uupuneen asiakkaan keho ei kestä vauhdikkaan liikunnan aikaansaamia kohonneita laktaattipitoisuuksia. Toipumiseen ja palautumiseen menee normaalia pidempi aika ja olo voi olla hetken taas todella väsynyt. Myös liikunnan kestoa joudutaan pitämään alkuun minimissä. Toiset ovat aamupäivällä virkeimmillään, toiset vasta iltapäivällä. Asiakkaalle voi riittää tässä kohtaa yleisohjeeksi liikkua silloin, kun hyvältä tuntuu ja ainoastaan niin pitkään, etteivät voimat ala vähenemään ja olo väsyä. Asiakas joutuu opettelemaan tapoja kuunnella oman kehonsa viestejä ja olemaan tarkkana sen suhteen, ettei vedä mitään liian pitkälle.

Liina Sievers on seksuaalisuuteen ja henkiseen hyvinvointiin erikoistunut personal trainer, terapeutti ja Trainer4You kouluttaja.

Venyttelyt, jooga ja lempeä liike tekevät yleensä keholle hyvää, on tilanne mikä hyvänsä. Ohjatuille tunneille osallistuminen voi olla uupuneena liikaa, joten pt:n kanssa voidaan liikkua voimien mukaan. Meditaatio – ja hengitysharjoitukset kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan ohjelmaan. Etenkin uloshengitys aktivoi parasympaattista hermostoa, joka autonomisen hermoston osana on vastuussa rauhoittumisesta ja rentoutumisesta. Mitä rauhallisemmin ja syvemmin hengitys kulkee, sitä suurempi vaikutus sillä on palautumiseen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here