Mitä yhteistä on ystävillä, terveydellä ja rahalla? Varmasti paljon muutakin, mutta ainakin se, että kun niistä tulee akuutti tarve, on jo auttamattomasti myöhäistä! Niitä tuleekin vaalia, niiden eteen täytyy sitoutua, tehdä ponnistuksia ja joskus jopa uhrauksia, jotta pääomia on käytettävissä silloin kun tarvis vaatii.

Voisin väittää, että parhaat asiat elämässä saadaan toisilta ihmisiltä. Määrittelemmekin itsemme lähinnä muiden kautta. Rakkaus, ystävyys, onnellisuus, rikkaus ja hyvinvointi… Kyse ei siis olekaan pelkästään Sinusta, vaan siitä miten saat vastakaikua muilta ihmisiltä. Sitä en suinkaan väitä, etteikö kaiken takana olisi myös oma käsitys itsestä. Jos et rakasta itseäsi ja arvosta osaamistasi, on muiden vaikeaa poiketa kaavasta.

Viestintä?

Miksi jaarittelen moisia? Siksi, että viestinnässä on kyse vaikuttamisesta toisiin ihmisiin. Kuten aiemmin kerroin, jännitin itse aiemmin jäätymistä ja asioiden unohtelua. Sitten pelon kohteeksi muodostui esityksen sujuvuus ja onnistuminen luennoitsijana. Vasta myöhemmin, rutiinin kerryttyä, rupesin jännittämään kuulijoiden reaktioita. Siis sitä, kuinka vaikuttavasti kykenisin asiani ilmaisemaan.

Vaikuttava?

Mitä sillä tarkoitan? Lähinnä sitä kykenenkö liikuttamaan ihmisiä tunteiden, tulkintojen (mielipiteet) ja toiminnan tasolla. Sehän on kaiken valmennuksen ja koulutuksen perimmäinen tarkoitus. Muuten asiakas on heittänyt rahansa kankkulan kaivoon.

Vaikuttava viestintä?

Ennen seuraavaa merkityksellistä viestintätilannetta (palaveri, luento, valmennustapaaminen) mieti huolellisesti, mikä on kohtaamisen tavoite ja miten haluat kanssaihmisiisi vaikuttaa. Jos tavoite on keskustella mahdollisista toimenpiteistä, niin turpaan tulee. Ei se mikään tavoite ole, vaan keino ratkaisun löytämiseksi ja halutun lopputuloksen saavuttamiseksi. Mutta mikä on se lopputulos? Jos et vaivaudu miettimään sitä ennakkoon, niin tee itsellesi ja muille palvelus – peru palaveri!

Kanava auki

Tavoitteen määrittämisen jälkeen seuraavaksi tärkeäksi seikaksi nousee kanavan avaaminen viestin perille kulkemisen varmistamiseksi. Antiikin Kreikankielinen sana adtentos tarkoittaa huomiota eli kuulijoiden saamista tarkkaavaisiksi. Benevolos taas meinaa hyväntuulista ilmapiiriä ja dosiles vastaanottavaa asennetta. Niitä ei luoda vippaskonsteilla vaan aitoudella, innostuneisuudella ja fiksusti valmistellulla viitekehyksellä. ”Kehys onkin taulua tärkeämpi” eli sisältö on esitystapaa ja kehonkieltä merkityksettömämpi asia – kunhan sisältö on ensin timanttisessa kunnossa!

Menestyksekästä vaikuttamista

Seuraava kaava toimii hyvin vaikuttavan esityksen valmistelu- ja toteutuskaavana:

  • Simple – Simppeli pääviesti uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Jos pääviestejä on useampia, syövät ne toistensa vaikuttavuutta!
  • Unexpected – Yllätyksellisyys avaa kanavan ja säilyttää mielenkiinnon. Sirkustemput ovat asia erikseen.
  • Credible – Uskottavuus syntyy hyvistä kehyksistä, aitoudesta ja innostuneisuudesta
  • Concrete – Konkreettisuus ja käsinkosketeltavuus mahdollistaa tiedon jalkauttamisen teoiksi
  • Emotional – Henkilökohtaisuus ja tunteisiin vetoaminen on julman tehokasta!
  • Story – Faktat unohtuvat, tarinat muistetaan!
  • Success – Sisäistä edelliset, niin menestys vaikuttavana viestijänä on taattu!

Inspiraatio: Trainer´s House; Ammattilaisen polku, Marc Moberg

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here