Kokeneenkin kuntosaliohjaajan ja personal trainerin on hyvä aika ajoin tarkastella omaa ohjaustekniikkaansa. Kun asioiden kanssa on tekemisissä päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen, alkaa joitain asioita väistämättä pitää itsestäänselvyyksinä. Käsitteinä toisto, sarja tai palautus ovat meille ”liikuntapataan pudonneille” jokapäiväisiä, mutta liikuntanoviisille ne ovat täysin vieraita käsitteitä. Ole aistit hereillä, ei kuitenkaan kannata aliarvioida asiakkaasi kykyä kehittyä!

Jos tiedät asiakkaan olevan ensimmäistä kertaa salilla, käy yksinkertaisesti läpi peruskäsitteet ja käyttäytymissäännöt kuntosalilla. Asiakkaan on hyvä tietää esim. se, että toiselta harjoittelijalta voi kohteliaasti kysyä mahdollisuutta sarjan tekemiseen toisen treenaajan palautustauon aikana. 

Suosittelen käytettäväksi seuraavaa ohjauskaavaa, mikä on käytännössä hyväksi ja tehokkaaksi havaittu.

Esittele liike ja kerro sen tarpeellisuudesta

Kerro liikkeen ja laitteen nimi sekä se, miksi olet valinnut juuri tämän liikkeen asiakkaan ohjelmaan. Mene motivoinnissasi ”henkilökohtaisuuksiin” ja myy liike innostuneesti asiakkaalle. Jos asiakkaan tavoitteena on ylävartalon ryhdin parantaminen, on vaakasoutu tai kulmasoutu ”takuuliike” yläselän vahvistamiseen, joten tavoitteen saavuttamiselta ei voi välttyä!

Mitä lihaksia treenataan ja miksi?

Se, että asiakas tietää, mihin lihaksiin harjoitusvaikutus kohdistuu, motivoi jo tekemään liikettä säännöllisesti. Kun tietää vielä suurpiirteisesti avustavat lihakset sekä sen, mitä pitkäjänteisellä treenaamisella voi saavuttaa, on motivaation liekki sytytetty. Kansanomaiset käsitteet kuten etureisi, hauis ja olkapää ovat ainoa oikea vaihtoehto. Latinan tai virallisten termien sotkeminen ohjaustilanteeseen antavat kaikkea muuta kuin ammattimaisen kuvan.

Näytä oikeaoppinen mallisuoritus
Ytimekkään esittelyn ja motivoivan perustelun jälkeen on vuorossa ohjaajan mallisuoritus, jonka tiedämme kertovan enemmän kuin tuhat sanaa. Yleisin ongelma on näytön kanssa samanaikainen suullinen ohjaus. Tällöin asiakas ei välttämättä tiedä kumpaa seurata, puhettasi vai suoritustasi (varsinkaan, jos ne eivät tue toisiaan).

Nosta ydinkohdat korokkeelle

Nosta tärkeimmät ydinkohdat esille viimeisten näytön toistojen aikana tai vaihtoehtoisesti kerro ne mallisuorituksen jälkeen, laitteesta noustuasi. Kaikki keinot liikkeen havainnollistamiseksi ovat sallittuja.

Asiakas töihin

Asiakas on syytä päästää tekemään liikettä mahdollisimman joutuisasti, sillä ainoastaan tekemällä oppii. Anna asiakkaan säätää itse laite antamiesi ohjeiden mukaisesti. Valitse harjoituspainot jo näyttöösi siten, että niitä ei tarvitse ainakaan vähentää asiakkaan kokeilua varten. Mikä voisikaan vahvistaa fiiliksiä enemmän, kuin se, että saa lisätä kuormaa heti ensi kokeilullaan. Vastaavasti fiilikset romahtavat varmimmin, kun ohjaajan kahdeksastakymmenestä kilosta joudutaan vähentämään painot kymmeneen, eikä silläkään tahdo nousta ohjeistettua kymmentä toistoa ilman ohjaajan apua.

Kerro asiakkaalle, että saatat ohjata ja tukea liikettä asiakkaan hartioista, kyynärpäistä tai vaikkapa ranteista. Tällöin asiakas ei säpsähdä kosketustasi.

Anna palautetta ja kertaa ydinkohdat

Jo hyvä yritys on positiivisen palautteen arvoinen  asia, vaikkei liike menisi ”samalle seinällekään”. Jos liike menee hyvin, anna sen myös kuulua. Jos siinä on kovasti parannettavaa, poimi ensin esille hyvät puolet ja korjaa rakentavasti suoritusta virhe kerrallaan.

Uusi yritys täsmennetyin ohjein

Jos liike ei tosiaan mene sinne päinkään, voit havainnollistaa liikettä vielä uudella mallisuorituksella (asiakkaan rauhallisen kokeilun jälkeen). Poimi esille ainoastaan oleellisimmat ydinkohdat ja kertaa ne asiakkaalle.

Asiakkaat ovat yksilöitä ja heidän asioiden omaksumisnopeutensa on erilainen, riippuen aikaisemmista liikuntakokemuksista ja motorisista taidoista. Opettele näkemään asiakkaat yksilöinä, joilla on erilaiset lähtökohdat ja tarpeet.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here