Trainer4You-kouluttaja ja Kestävä muutos -kirjan tekijä Lasse Seppänen vinkkaa, miten valmistautua muutokseen. 

Alkuvuosi on perinteisesti muutosten aikaa. Ihmisten muutostavoitteet liittyvät usein terveempiin elämäntapoihin, liikunnan lisäämiseen ja oman hyvinvoinnin parantamiseen. Trainer4Youn kouluttaja Lasse Seppänen kertoo, miten valmistautua muutokseen.

Koska muutos on kirjoitettu ihmisen genetiikkaan, on hyvä sopeutua ajatukseen, että niin psyykeemme kuin fysiikkamme ovat jatkuvassa muutoksessa.

”Esimerkiksi arvomme muuttuvat vuosien varrella elämäntapahtumien seurauksena. Tämän johdosta tavoitteemmekin kokevat muutoksia. Nuorena vähäpätöisiltä tuntuneet asiat nousevat iän karttuessa prioriteettilistan kärkeen. Se taas tarkoittaa erilaisia lähtökohtia oman hyvinvoinnin edistämiseen”, Trainer4Youn kouluttaja ja valmentaja Lasse Seppänen kertoo.

Ihminen osaa olla tyytyväinen yhden tavoitteen saavuttamiseen vain hetken aikaa, sillä mielemme sopeutuu muutokseen yllättävän nopeasti.

Kestävän muutoksen filosofia

Kestävän muutoksen filosofia ei perustu sille ajatukselle, että henkilö asettaa tavoitteen, saavuttaa sen ja jämähtää paikalleen. Kestävän muutoksen filosofia on tapa ajatella elämää pienten tavoitteiden sekä unelmien jatkumoina läpi elämänkaaren.

”Kestävä muutos on inhimillinen tapa muuttaa elämäänsä. Jokainen meistä on haavoittuvainen sekä sisäisistä että ulkoisista asioista. Pääasia on, että myönteinen ja kiitollinen näkökulma säilytetään tilanteessa kuin tilanteessa”, Seppänen toteaa.

Seppäsen mielestä itsensä ruoskimiseen ei ole mitään syytä, sillä kaikki kompastuvat aika ajoin matkalla tavoitteisiin. Kompastumisista huolimatta on noustava ylös ja tehtävät asiat seuraavalla kerralla paremmin.

Lasse Seppänen kertoo, mitä kestävä muutos ei ole.

Nyt kaikki heti -muutosmalli

Mikäli odotat pikavoittoja ja samalla nopeita pysyviä muutoksia, asetat itsellesi kohtuuttomia paineita ja vaatimuksia sekä ajattelet muutosta epärealistisesti.

Tulee hetkiä, jolloin mitattavat tavoitteemme etenevät vauhdilla ja silloin on syytä olla siitä kiitollinen. Tulee myös hetkiä, jolloin ulkoiset mittarit eivät osoita edistymisen merkkejä. Tällöin on syytä olla pitkäjänteinen.

Kenenkään pakottama

Ulkoinen pakko lisää ahdistustamme ja siten ylikuormittaa psyykettämme. Kun kohtaat muutosmatkalle ulkoisten pakotteiden merkkejä, kuten painostusta tai auktoriteettien manipuloivaa johdattelua, on sinun syytä palata sisäisen motivaation lähteelle eli pohtimaan muutoksen merkitystä sekä mielekkyyttä.

Ehdoton

Vaikka yksi pysyvän muutoksen kulmakivistä on rajata pois tekijät, jotka eivät mahdollista vanhaa käyttäytymismallia, on hyödyllistä pohtia myös sitä, mitä hyvää vanhoissa käytös- ja ajatusmalleissa on. Kestävä muutos ei ehdottomasti rajaa mitään pois, vaan luo rinnalle vaihtoehtoja, joita voit ottaa mukaan muutosmatkalle.

Peruuttamaton

Harvat asiat elämässä ovat peruuttamattomia. Joskus treenaamaan lähtiessämme huomaamme, että kehomme viestittää sen tarvitsevan lepoa. Tällöin on järkevää kuunnella sisäisiä signaaleja ja ottaa pieni aikalisä.

Myös muutoksen kanssa on toimittava voimavaralähtöisesti. Kun tilanne vaatii, on syytä ottaa hengähdystauko, luoda uusi suunnitelma sekä tavoitteet ja jatkaa matkaa.

Kilpailu

kestavamuutos
Lue lisää: Lasse Seppänen, Mikko Nummenmaa: Kestävä muutos, Fitra Oy, 2014.

Kestävän muutoksen ydintavoite on henkilökohtainen mestaruus. Muutokseen osallistutaan omalla luvalla ja siinä pyritään onnellisempaan elämään. Kilpailuun liittyy aina suorituskeskeisyys ja siten myös vertailu muihin.

Kilpailukeskeisyys perustuu ulkoiseen motivaatioon, jonka tiedetään olevan kestämätön vaihtoehto pitkällä aikavälillä.


Lasse Seppänen toimii Trainer4Youn kouluttajana sekä valmentajana aiheinaan mm. psyykkinen valmennus, kuntouttava ja ennaltaehkäisevä harjoittelu sekä kestävyysliikunta.

Toimittanut: Kalle Kotiranta / Fitra Oy

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here