Voimavalmentaja

Tervetuloa Voimavalmentaja -koulutukseen!

Kouluttaudu voimavalmennuksen ammattilaiseksi

Haluatko valmentaa ihmisiä kohti huippusuorituskykyä? Janoatko syvällistä tietotaitoa voimaharjoittelusta? Haluatko oppia parhaat ja tutkitusti tehokkaimmat käytännöt voiman ja lihasmassan kasvattamiseen? Voimavalmentaja -koulutus antaa sinulle laajan käsityksen eri voiman osa-alueiden tuloksekkaasta harjoittamisesta sekä kuormitusfysiologisista prosesseista kehittävän voimaharjoittelun takana. Koulutuksen jälkeen osaat rakentaa yksilöllisiä, tavoitelähtöisiä ja kovia tuloksia tuottavia voimaharjoitteluohjelmia aina vuosisuunnitelmatasolta päiväkohtaiseen harjoitukseen.
Lataa koulutuksen tietopaketti Katso alkavat koulutukset ja osta koulutus

Kenelle koulutus on tarkoitettu?

Tämä on voimaharjoittelun syventävä koulutus, joten perustietämys anatomiasta, fysiologiasta ja kuormitusfysiologiasta kehittävän harjoittelun perusteineen on kurssille tultaessa eduksi. Varsinaisia pohjakoulutusvaatimuksia ei kuitenkaan ole, eli kuka tahansa saa osallistua koulutukseen.

Personal trainereille
Lajivalmentajille
Fysiikkavalmentajille
Kuntosaliohjaajille
Urheilijoille
Urheiluvalmentajille
Tavoitteellisesti treenaaville

Voimavalmentaja -koulutuksen sisältö

Voimavalmentaja -koulutus yhdistää parhaan tutkimustiedon ja käytännön. Kehittävän voimaharjoittelun tärkeimpiin periaatteisiin poraudutaan syvälle ja niitä korostetaan. Tavoitelähtöisyys, nousujohteisuus, ärsykkeenvaihtelu ja yksilöllisyys ovat kaiken kehittävän harjoittelun taustalla. Voimavalmentaja -koulutus on kuitenkin omiaan henkilöille, joille pelkät perusteet eivät riitä. Koulutuksessa syvennytään mekanismitasolla tarkasti niin hermostollisiin adaptaatioihin, lihasperäisiin adaptaatioihin kuin tuki- ja sidekudosadaptaatioihin. Tämä kaikki tehdään käytännönläheisesti voimavalmennuksen näkökulmasta siten, että opit esimerkiksi mitä mTOR-signaloinnista kannattaa ymmärtää, jotta osaat tehdä hyviä lihasmassan kasvuun johtavia harjoitusohjelmia. Tai ymmärrät, mikä ero on yleisillä ja liikespesifeillä adaptaatioilla niin sanotussa hermostollisessa maksimivoimaharjoittelussa.

Supersarjana käytäntöä ja teoriaa

Käytännön osioissa käydään laajasti läpi erilaisia perus- ja erikoistekniikoita eri voiman osa-alueiden kehittämiseen. Saat vastauksia mm. muuttuvan vastuksen, isometrisen harjoittelun, osanostojen ja tempovariaatioiden hyödyistä maksimivoiman kehittämisessä sekä tuloksekkaasta kontrastivoimaharjoittelusta ja plyometrisestä harjoittelusta. Miten lihasmassaharjoittelun erikoistekniikat toimivat vai toimivatko ne, ja mihin niiden toiminta perustuu?

Jos kysymyksesi on miten, kuinka usein tai kuinka paljon, on tämä koulutus sinua varten.

Käytännön osioissa kertyy valtava ärsykkeenvaihtelun liikepankki päävoimantuottosuuntien liikevariaatioista painoharjoittelussa ja koulutuksen aikana käydään läpi myös tärkeimmät kehonpainoharjoittelun liikekehittelyt. Ehkäpä merkittävin osio Voimavalmentaja -koulutuksessa on harjoittelun ohjelmointi eli periodisaatio. Mihin tilanteeseen sopii lineaarinen, epälineaarinen tai blokkiperiodisaatio? Mitä ovat niiden muunnelmat? Miten systeeminen ja akuutti ärsykkeenvaihtelu rakentuvat käytännössä? Miten eri voimaharjoittelun jakoisuuksia voidaan soveltaa käytäntöön tuloksekkaasti? Miten treeni säilyy nousujohteisena pitkällä aikavälillä? Miten nousujohteisuus rakentuu tasasarjoilla ja muuttuvilla sarjoilla? Miten huippukunto piikataan esille?

  • 1. lähijakso
  • 2. lähijakso
  • 3. lähijakso
  • 4. lähijakso

Teoria osuudet: Kehittävän voimaharjoittelun perusteet, lihasmassaharjoittelu ja kestovoimaharjoittelu

  • Absoluuttinen ja suhteellinen voima
  • Harjoitusärsyke: Geenien ilmeneminen ja muutokset proteiinisynteesissä, harjoitusvaste
  • Voimantuoton säätely (liikehermoston, sensorisen hermoston ja lihasten välinen tietoinen ja tiedostamaton yhteispeli)
  • Kuormituksen lait (nousujohteisuus, ärsykkeenvaihtelu, spesifisyys, ja yksilöllisyys)
  • Voimantuoton spesifisyys
  • Superkompensaatioteoria
  • Voimantuoton komponentit
  • Voimaharjoittelun tärkeimmät muunneltavat muuttujat
  • Palautuminen
  • Voimaharjoittelun tärkeimmät liikesuunnat
  • Lihasten aktivointi
  • Mekaaninen kuormitus
  • Metabolinen stressi
  • Mikrovauriot
  • Kuormitusfysiologia lihaskasvun takana: mTOR-signaloinnin pääpiirteet käytännön kannalta, satelliittisolujen toiminta käytännön kannalta
  • Lihasmassaharjoittelun nyrkkisäännöt
  • Kestovoimaharjoittelu (maksimivoimareservi + anaerobinen ja aerobinen kapasiteetti)

Käytännön osuudet: Voimaharjoittelun pääliikesuuntien liikevariaatioita osa 1: Ala- ja keskivartalon voimaharjoittelu, lihasmassaharjoittelun erikoistekniikat

  • Hyvän alkuverryttelyn perusteet: kehon sisälämpötilan nosto, dynaamiset venyttelyt, kiertäjäkalvosinjumpat, noususarjat
  • Takakyykyn, etukyykyn ja pistoolikyykyn variaatioita
  • Maastavedon variaatioita ja erikoistekniikoita lähdön ja lopun kehittämiseen
  • Iso työkalupakki ja liikepankki vatsalihasten vahvistamiseen
  • Lihasmassaharjoittelun erikoistekniikat, mekaaninen kuormitus: klusterit, korostetut eksentriset
  • Lihasmassaharjoittelun erikoistekniikat, metabolinen stressi: pudotussarjat, pakkotoistot, tupla- ja triplasarjat
  • Tempovariaatiot

Teoria osuudet: Maksimivoima, nopeusvoimaharjoittelu

  • Neuraaliset adaptaatiot
  • Lihaksen laatumuutokset vaikuttavat poikkipinta-alan kasvun lisäksi
  • Tuki- ja sidekudosadaptaatiot
  • Maksimivoimaharjoittelun nyrkkisäännöt
  • Maksimivoimareservi
  • Voimantuottonopeus
  • Voimanopeusharjoittelu
  • Optimitehoalueen ballistinen harjoittelu
  • Nopeuspään harjoittelu
  • Plyometrinen harjoittelu

Käytännön osuudet: Voimaharjoittelun pääliikesuuntien liikevariaatioita osa 2: Ylävartalo, nopeusvoimaharjoittelun lajeja

  • Leuanvedon perusvariaatioita ja erikoistekniikoita alku- ja loppuvedon kehittämiseen
  • Pystypunnerruksen perusvariaatioita ja liikkeitä lähdön ja lopun kehittämiseen
  • Penkkipunnerruksen perusvariaatiot ja erikoistekniikoita lähdön ja lopun kehittämiseen
  • Soutuliikkeiden perusvariaatiot painoharjoittelussa
  • Dippipunnerruksen variaatioita
  • Kontrastivoimaharjoittelun perusteet
  • Voimanopeusharjoittelu
  • Optimitehoalueen ballistinen harjoittelu
  • Nopeuspään harjoittelu
  • Plyometrinen harjoittelu

Teoria osuudet: Ohjelmointimallit, käytännön ohjelmointi

  • Lineaarisen ohjelmoinnin variaatioita
  • Epälineaarisen ohjelmoinnin variaatioita
  • Blokkiperiodisaation variaatioita
  • Erilaisia jakoisuuksia voimaharjoittelussa
  • Tasasarjat ja muuttuvat sarjat
  • Lihasmassan hankinta
  • Maksimivoiman hankinta
  • Nopeusvoima
  • Herkistely
  • Ohjelmointi etätehtävän ohjeistus

Käytännön osuudet: Kehonpainoharjoittelu voimaharjoittelussa

  • Käsilläseisontapunnerruksen liikekehittelyt
  • Etunojapunnerruksen liikekehittelyt
  • Leuanvedon liikekehittelyt avustetuista kahden käden leuanvedoista yhden käden leuanvetoon
  • Kehonpainosoudun liikekehittelyt
  • Ihmislipun liikekehittelyt
  • Etuvaa’an liikekehittelyt
  • Takavaa’an liikekehittelyt
  • Jalkaliikkeet kehonpainolla
  • Esimerkkiliikkeen avulla puolen vuoden perusvoima-maksimivoima-herkistelyjatkumon läpikäynti

Teoria osuudet: Unilateraalinen voimaharjoittelu ja sen hyödyt, koulutettavien ohjelmien läpikäynti

Käytännön osuudet: Eristävät liikkeet lihasmassaharjoittelussa

  • Hartioiden eristävät liikkeet
  • Kyynärnivelen koukistajien eristävät liikkeet
  • Kyynärnivelen ojentajien eristävät liikkeet
  • Puristusvoima: grip, pinch ja crush
  • Erityisliikkeitä isoille pakaralihaksille
  • Takareisien eristävät liikkeet
  • Lonkan loitontajien eristävät liikkeet
  • Lonkan lähentäjien eristävät liikkeet
  • Pohkeiden eristävät liikkeet kaksoiskantalihas- ja leveä kantalihaspainotuksilla
Lataa tästä koulutuksen tietopaketti

Pääkouluttaja LitM Tuomas Rytkönen

Tuomas Rytkönen on voimaharjoitteluun erikoistunut valmennus- ja testausopin maisteri, joka työskentelee fysiikkavalmentajana, kouluttajana ja asiantuntijana. Parhaan tutkimustiedon yhdistäminen käytännön valmennukseen on Tuomaksen suuri intohimo. Tuomaksen voimavalmennuksessa tulokset ovat usein järisyttävän kovia. Esimerkiksi 22 vuotta voimanostoa harrastaneen 66 kilon sarjan voimanostajan yhteistulos parani 40 kiloa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana fysiikkavalmennus yritys Athletican valmennuksessa. Tuomas on valmentanut paljon niin kuntoilijoita kuin kilpaurheilijoita. Leuanvedon SM-mitalisteja on tullut Tuomaksen valmennustallista kasapäin.

Myös Tuomas itse on intohimoinen voimailija ja meriittilistaan kuuluu mm. lukuisia Suomen mestaruuksia ja SE-tuloksia kilpaleuanvedosta. Tämän esittelyn kirjoittamisen aikaan ennätyksiä ovat mm. 96 kilon lisäpainoleuanveto, 272,5 kilon maastaveto, 160 kilon penkkipunnerrus, pistoolikyykky 70 kilon lisäpainolla molemmilla jaloilla, ihmislippu, etuvaaka ja takavaaka noin 100 kilon elopainolla.

Voimaharjoittelukoulutuksia Tuomas on pitänyt paljon ja tähän asti suurin kiertue on ollut Optimoi voimantuotto -kiertue (Jyväskylä-Tampere-Helsinki), jolla Tuomas toimi kouluttajana yhdessä Lihastohtori Juha Hulmin ja Timo “Pt-Timppa” Haikaraisen kanssa.

Vuonna 2017 alkavat koulutukset Jyväskylässä, Espoossa ja Oulussa

JYVÄSKYLÄ

Jakso 1: 8.-9.9.2017
Jakso 2: 6.-7.10.2017
Jakso 3: 27.-28.10.2017
Jakso 4: 24.-25.11.2017
KOULUTUS TÄYNNÄ!

ESPOO

Jakso 1: 13.-14.10.2017
Jakso 2: 3.-4.11.2017
Jakso 3: 1.-2.12.2017
Jakso 4: 2.-3.2.2017
KOULUTUS TÄYNNÄ!

ESPOO

Jakso 1: 12.-13.1.2018
Jakso 2: 23.-24.2.2018
Jakso 3: 6.-7.4.2018
Jakso 4: 4.-5.5.2018

OULU

Jakso 1: 17.-18.11.2017
Jakso 2: 26.-27.1.2018
Jakso 3: 16.-17.2.2018
Jakso 4: 16.-17.3.2018

JYVÄSKYLÄ

Jakso 1: 23.-24.3.2018
Jakso 2: 27.-28.4.2018
Jakso 3: 25.-26.5.2018
Jakso 4: 29.-30.6.2018

Koulutukseen otetaan 20 osallistujaa. Ilmoittautumalla heti varmistat paikkasi!

Lataa koulutuksen tietopaketti Klikkaa kalenteriin ja ilmoittaudu mukaan

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Edellytetäänkö osallistujilta jotain pohjakoulutusta?
Ei, mutta perustietämys anatomiasta, fysiologiasta, ja kuormitusfysiologiasta kehittävän harjoittelun perusteineen kurssille tullessa on eduksi. Koulutus on omiaan syventämään erityisesti personal trainerin koulutusta.

Minulla on pitkä salitausta. Mitä hyödyn koulutuksesta?
Saat ison kasan lisää työkaluja kehittävän voimaharjoittelun työkalupakkiisi. Jos haluaa kehittyä vielä pitkälläkin salitaustalla, niin täytyy osata luoda sekä systeemistä että akuuttia ärsykkeenvaihtelua monipuolisesti. Erilaisten ohjelmointimallien hyödyntäminen on työkalukokoelma systeemisen ärsykkeenvaihtelun luontiin ja laaja liikevariaatiopankki on työkalukokoelma eri nostomuotojen ja lihasmassan kehittämiseksi. Voimavalmentaja -koulutuksen jälkeen tiedät lisäksi mihin eri työkalujen tehokkuus perustuu kuormitusfysiologisesti.

Pitääkö kaikki liikkeet pystyä tekemään itse?
Ei tarvitse. On eri asia valmentaa ja olla urheilija. Voit hyvin osata ohjelmoida vaikkapa tuloksekkaan etuvaa'an saavuttamiseen tähtäävän treeniohjelman vaikket itse osaa etuvaakaa tai vastaavasti tehdä toiselle erinomaisen lihasmassan kasvuun tähtäävän ohjelman, vaikka oma harrastuksesi olisi maratonjuoksu, jossa liian isoista lihaksista on vain harmia.

Mitä jos kaikki lähijaksoviikonloput eivät sovi omaan aikatauluun?
Jos jokin koulutuksen päivistä ei sovi sinulle, voit olla yhteydessä koulutuksesta vastaavaan yhteyshenkilöön. Hänen kanssa pystyt sopimaan korvaavista vaihtoehdoista.

Voinko maksaa koulutuksen osissa ja alkavatko maksut heti ilmoittautumisesta?
Voit jakaa koulutuksen hinnan 1–6 kuluttomaan erään koulutuksen ajalle. Koulutuksen osamaksut jakautuvat ilmoittautumishetken ja viimeisen lähijakson välille.

Valitse sopivin maksuvaihtoehto

Voimavalmentaja -koulutuksen hinta on 1590,00 euroa (sis. alv 24%). Lue lisää koulutuksien aikatauluista ja kulusta täältä.

  • Kun maksat koulutuksen kerralla verkkomaksuna ilmoittautumisen yhteydessä saat Miellyttävä muutos -verkkokurssin kaupan päälle.
  • Voit myös maksaa koulutuksen 1–6 kuluttomassa erässä koulutuksen aikana.
  • Pay By Bill -maksutavalla voit jakaa koulutusmaksun jopa 24 erään. Ilmoittautumisen yhteydessä teet luottohakemuksen Arvato Financelle. Kokonaishinnaksi muodostuu koulutuksen hinta 1590 euroa ja luoton järjestämiskulut sekä luoton korko.

Laita meille viestiä chatissa (arkisin 9–17) niin mietitään sinulle paras maksuvaihtoehto. Voit muutenkin jutella kanssamme mistä tahansa opintoihin tai alaan liittyvästä asiasta chatin kautta. Jos emme juuri nyt ole paikalla chatissa, niin jätä yhteystietosi ja olemme sinuun pian yhteydessä.

Seuraavat alkavat koulutukset

Aikatauluhaasteita? Tilaa koulutuksen seuraavat päivämäärät tästä!.

Valitse koulutuspaikka ja -ajankohta

Ajankohta Paikka Koulutuksen nimi Osta koulutus / katso lisätietoja
13.10.2017 Espoo, Trainer4You Voimavalmentaja -koulutus, Espoo 13.10.2017-3.2.2018 Täynnä, ilmoittaudu jonolistalle
17.11.2017 Oulu, Trainer4You ja Toimintasali Voimala Voimavalmentaja -koulutus, Oulu 17.11.2017-17.3.2018 Osta koulutus / lisätietoja
12.01.2018 Espoo, Trainer4You Voimavalmentaja -koulutus, Espoo 12.1.-5.5.2018 Osta koulutus / lisätietoja
23.03.2018 Jyväskylä, Trainer4You Voimavalmentaja -koulutus, Jyväskylä 23.3.-30.6.2018 Osta koulutus / lisätietoja