Raskausajan ja synnytyksen jälkeinen liikunta – verkkokurssit nyt saatavilla!

Tiedätkö millaisia muutoksia raskaus ja synnytys saavat aikaan naisen kehossa?

Raskaana olevien ja vastasynnyttäneiden naisten sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten olisi erityisen tärkeää ymmärtää raskauden mukanaan tuomat muutokset naisen kehossa sekä muutosten vaikutukset liikkumiseen. Näin harjoittelu voidaan suunnitella sekä toteuttuaa turvallisesti.

Liikunnasta hyötyy niin äiti kuin lapsikin.

Oikeanlainen liikunta raskauden aikana mm. valmistaa kudoksia synnytystä varten. Se edistää lapsen kasvua ja kehitystä sekä nopeuttaa synnytyksestä palautumista. Raskausajan liikunnan sanotaan olevan myös varhaista liikuntakasvatusta syntyvälle lapselle! Synnytyksen jälkeisellä liikunnalla taas tuetaan äidin palautumista synnytyksestä sekä esimerkiksi raskauden jälkeistä painonpudotusta.

Valmistaa kudoksia synnytystä varten.
Valmistaa kudoksia synnytystä varten.
Edistää lapsen kasvua ja kehitystä.
Edistää lapsen kasvua ja kehitystä.
Varhaista liikuntakasvatusta syntyvälle lapselle.
Varhaista liikuntakasvatusta syntyvälle lapselle.

Esimerkki verkkokurssien videoista.

Verkkokursseilla opiskelu tapahtuu videoiden ja kirjallisten materiaalien avulla. Kaikki materiaalit ovat avoinna Trainer4You-tililläsi heti tilaamisen jälkeen. Alla näet esimerkkejä verkkokurssien materiaaleista.


Kouluttajanasi toimivat fysioterapeutti Sofia Vesa sekä personal trainer Niina Fred.

Sofia Vesa on koulutukseltaan fysioterapeutti (AMK) ja Trainer4You Personal trainer. Hänen palkintokaapistaan löytyy satoja yleisurheilu-uran aikaisia mitaleja, mutta myös muistoja lentopallo- ja tanssiharrastuksen ajoilta. Niina Fred on personal trainer, joka on erikoistunut raskaana olevien ja synnyttäneiden äitien liikuntaan ja valmentamiseen. Niina haluaa itse kolmen lapsen äitinä inspiroida äitejä liikkumaan, pitämään huolta itsestään ja voimaan hyvin arjessa.

  • Sofia Vesa
  • Niina Fred
Tutustu kouluttajiin täällä

Opiskele kätevästi verkossa, missä ja milloin vain.

Raskausajan liikunta -ja Liikunta synnytyksen jälkeen -verkkokursseihin on koottu laaja teoriapohja raskauden kulusta, odottavan ja vastasynnyttäneen äidin liikkumisen erityispiirteistä sekä kattava liikepankki ja valmiita ohjeita harjoittelun suunnitteluun. Alla olevassa taulukossa on kuvattu tarkemmin verkkokurssien sisältöä. Lue tästä lisää miten verkkokurssimme toimivat.

  • Liikunta raskauden aikana
    Verkkokurssin sisältämät teoriaosuudet
  • Liikunta raskauden aikana
    Verkkokurssin lisämateriaalit
  • Liikunta synnytyksen jälkeen
    Verkkokurssin sisältämät teoriaosuudet
  • Liikunta synnytyksen jälkeen
    Verkkokurssin lisämateriaalit

Videoiden lisäksi saat käyttöösi myös kirjalliset tiivistelmät jokaisesta aihealueesta.

  • Luento 1: Raskauden kesto ja fysiologiset muutokset kehossa raskausaikana 6:45
  • Luento 2: Raskauden muutokset hapenkuljetuselimistössä ja kestävyysharjoittelu raskausaikana 5:58
  • Luento 3: Raskauden ensimmäinen kolmannes 8:07
  • Luento 4: Raskauden toinen kolmannes 6:16
  • Luento 5: Raskauden kolmas kolmannes 3:26
  • Luento 6: Keskivartalon harjoittaminen raskausaikana 10:05
  • Luento 7: Lantionpohjan harjoittaminen raskausaikana 3:59
  • Luento 8: Kontraindikaatiot eli vasta-aiheet raskausajan liikunnalle 6:30
  • Luento 9: Kuormittava liikunta ja huippu-urheilu raskausaikana 3:33
  • Luento 10: Odottavan äidin lihaskunto- ja liikkuvuusharjoittelu 8:08
  • Luento 11:Raskausajan liikunnan tärkeys kiteytettynä 5:09
  • Yksityiskohtaiset lihaskuntoharjoitukset (7 videoa)

Lisämateriaalit ovat pdf muodossa ladattavia olevia tiedostoja.

  • Suositeltavat ja ei-suositeltavat lihaskuntoliikkeet lihasryhmittäin
  • Harjoitusohjelma lihaskunnon kehittämiseen
  • Harjoitusohjelma liikuvuuden kehittämiseen
  • Harjoitusohjelma lantionpohjan lihasten vahvistamiseen

Videoiden lisäksi saat käyttöösi myös kirjalliset tiivistelmät jokaisesta aihealueesta.

  • Luento 1. Synnytys tapahtumana 6:54
  • Luento 2. Synnytyksen vaikutukset äidin kehoon 4:58
  • Luento 3. Vauvan tulo osaksi arkea 4:21
  • Luento 4. Liikunnan aloittaminen synnytyksen jälkeen 7:54
  • Luento 5. Liikunta 1-12 kk synnytyksestä 7:43
  • Luento 6. Raskauden vaikutus ryhtiin ja ryhdin parantaminen synnytyksen jälkeen 6:07
  • Luento 7. Vatsalihasten ja lantionpohjan harjoittaminen synnytyksen jälkeen 8:00
  • Luento 8. Vatsalihasten erkauma synnytyksen jälkeen 5:49
  • Luento 9. Liikunta vauva-aikana 2:40
  • Yksityiskohtaiset lihaskuntoharjoitukset (6 videoa)

Lisämateriaalit ovat pdf muodossa ladattavia olevia tiedostoja.

  • Suositeltavat lihaskuntoliikkeet lihasryhmittäin
  • Harjoitusohjelma lantionpohjan lihasten vahvistamiseen
  • Vaunujumppa -ohjelma