Millaista on käytännön työ personal trainerina?

Mitä personal trainerin työhön käytännössä kuuluu? Riku Aalto valottaa aihetta tässä artikkelissa, joka on poimittu Unelmaduuni-oppaastamme.Valmistumisen jälkeen, personal trainer –toimintaa käynnisteltäessä, tuore personal trainer ei voi olla liian valikoiva erilaisten toimeksiantojen suhteen. Jos ulkopuolista rahoitusta ei ole takataskussa, on kaikki ohjaustyö arvokasta oppia ja rahanarvoista laskutettavaa. Varsinaisten personal trainer –asiakkuuksien lisäksi kalenteria kannattaakin täyttää ryhmäohjauksilla, kuntosaliohjauksilla ja -päivystyksillä, ohjelmien laadinnalla, kuntotesteillä sekä muilla yksittäisillä tai viikoittain toistuvilla duuneilla. Niiden osuutta voidaan sitten vähitellen karsia, jos personal trainer -asiakkaita alkaa puskea ovista sekä ikkunoista.Myös erilaiset messu- ja pr-keikat, näytetunnit, ilmaisluennot, lehtiartikkelit, postaukset sekä muut maistiaiset omasta osaamisesta ovat etenkin uran alkuvaiheessa paikallaan. Niillä saadaan kontakteja, lämmenneitä liidejä sekä myöhemmin maksavia asiakkaitakin. Jokaisen onkin maksettava oppirahansa tiensä ihmisten tietoisuuteen raivatakseen. Se kannattaa mieltää sijoitukseksi tulevaisuutta ajatellen, mutta pieniä ponnistuksia kannattaa olla valmis tekemään jatkossakin.Varsinaisten liikunnallisten asiakastapaamisten lisäksi personal trainerin työ sisältää myös paljon kulisseissa tapahtuvaa ns. taustatyötä. Menestyäkseen liiketoiminnassaan, täytyy tekemisen pääpainon olla vahvasti laskutettavassa valmennus- ja asiakastyössä. Vaikka kalenteri täyttyisikin hetkellisesti asiakkaista, ei markkinointi- ja asiakashankintatyötä kannata silti unohtaa hetkeksikään. Maksettujen mainosten hyötyjä kannattaa puntaroida tarkasti, sillä markkinoinnillisen sisällön tuottaminen verkkoon (blogi, treenivideot jne) on usein huomattavasti tehokkaampaa, eikä se maksa kuin ainoastaan hieman aikaa ja vaivaa.Myös hallinnolliselle suunnittelu- ja raportointityölle sekä esimerkiksi kirjanpitoaineistojen kokoamiselle täytyy varata oma aikansa viikkokalenterista. Sen lisäksi aikaa kannattaa budjetoida myös säännölliselle kouluttautumiselle ja itsensä kehittämiselle, sillä sekin käy työstä tai ainakin on pois varsinaisesta vapaa-ajasta.Varsinaiset valmennustapaamiset ovat personal trainerin työn suola. Etenkin kun asiakkaat ovat lähes poikkeuksetta todella motivoituneita, innokkaita sekä kiitollisia saamastaan avusta. On upeaa kyetä auttamaan ihmisiä saavuttamaan pitkäaikaisia tavoitteitaan ja unelmiaan. Varsinkin kun niiden merkitys henkilön terveydelle, hyvinvoinnille ja elämänlaadulle on niinkin merkittävä. Kun asiakassuhteen alkuvaiheessa valmentaminen painottuu harjoitusohjelmien ja liikunta- sekä ravitsemustiedon jakamiseen, muuttuu valmennuksen luonne pidempään jatkuessaan yhä enemmän aidoksi vuorovaikutukseksi kahden ihmisen välillä. Se lisää suhteen syvyyttä ja mahdollistaa huomattavasti pelkkää ohjaustoimintaa kestävämmät sekä vaikuttavammat tulokset.Käytännössä personal trainer kykenee valmentamaan yhtäaikaisesti noin 15-20 asiakasta. Tämä tarkoittaa perinteisesti ajateltuna noin 3-4 asiakastapaamista arkipäivää kohti viikossa. Näin ollen puolet päivästä kuluisi laskutettavan valmennustyön parissa, jolloin puolet päivästä jäisi käytettäväksi suunnitteluun, organisointiin, siirtymisiin sekä markkinoinnillisiin toimenpiteisiin.Pienryhmävalmennustoiminta sekä intensiivivalmennuksessa olleiden asiakkaiden ns. ylläpitovalmennus tarjoaa huimasti lisää ansaintamahdollisuuksia innovatiiviselle personal trainerille. Jos personal trainer ei halua itse lähteä tuotteistamaan omia palvelukonseptejaan ja liiketoimintakuvioitaan, voi Revolution tarjota todellisen kiihdytyskaistan menestyvän personal trainer –toiminnan käynnistämiseen.

Starttiohjeet aloittelevalle personal trainerille

  • Varaudu olemaan aluksi joustava erilaisten toimeksiantojen sekä sirpaleisten aikataulujen suhteen. Joustavuus on jatkossakin merkittävä hyve.
  • Oivalla ”oppirahojen maksamisen” merkitys eli näytetuntien, ilmaisluentojen sekä maistiasluonteisten työnäytteiden tarjoaminen potentiaalisille asiakkaille ja asiakasryhmille.
  • Muista, että olte itse vastuussa kalenteristasi; syytä tai kiitä siitä vain itseäsi!
  • Pyri tarjoamaan asiakkaillesi itsellesi parhaiten soveltuvia ajankohtia yhteistreeneille.
  • Mieti aina mille kaikelle joudut sanomaan EI, jos vastaat kyllä.
  • Budjetoi aikaa kalenteristasi suunnittelu-, valmistelu- ja hallinnointityölle sekä asiakasviestinnälle. Sama pätee markkinointia ja myyntiä. Se onko sopiva rytmi päivä viikossa, kaksi puolikasta vai tunti-puolitoista päivässä, on yksilöllistä ja riippuu vain sinun mieltymyksistäsi.
  • Sopiva suhde laskutettavalle valmennustyölle sekä kuluksi laskettavalle hallinnolliselle työlle on noin 80/20 % (jos siis haluat menestyä - toimeen sen sijaan voit tulla vähemmälläkin laskutuksella).
  • Panosta jatkuvasti itsesi kehittämiseen: Lue, opiskele ja osallistu erilaisiin tapahtumiin sekä koulutustilaisuuksiin. Sen lisäksi, että pysyt ajan tasalla, nostat markkina-arvoasi, pysyt vireänä ja innostuneena sekä säilytät motivaatiosi unelmaduuniisi.

Haaveiletko personal trainerin ammatista? Lue lisää

unelmaduuni-laptop

Edellinen
Edellinen

Personal training – ohimenevä trendi vai suurien mahdollisuuksen ala?

Seuraava
Seuraava

Training Forum: Näin otat täyden hyödyn irti tapahtumasta