Ravintovalmennus: uuden asiakkaan alkukartoitus

Ravintovalmentaja voi helpottaa työtään keräämällä riittävät taustatiedot asiakkaistaan. Mitä enemmän tietoa asiakkaalta saadaan, sitä yksilöllisempää valmennusta voidaan toteuttaa. Muutoksen esteet ovat aina henkilökohtaisia, joten riittävillä asiakastiedoilla niitä voidaan tehokkaasti taklata jo varhaisessa vaiheessa.Tietoa kerätään yleensä sähköisellä tai paperisella lomakkeella tai haastattelemalla ennen valmennuksen alkamista. Kerättävän tiedon määrän tulee vastata hankitun ravintovalmennuspaketin kokoa, sillä yhdestä ruokaohjelmasta kiinnostunut asiakas ei välttämättä jaksa vastata valtavaan kysymyspatteristoon. Pidemmissä valmennuksissa tavoitteisiin päästään huomattavasti todennäköisemmin, kun kaikki valmennukseen vaikuttava tieto on saatu asiakkaasta esille.Asiakkaalta voitaisiin kysyä ainakin seuraavat tiedot.

Yhteystiedot, kuten sähköposti ja puhelinnumero

On myös hyvä tietää, mitä yhteydenottotapaa asiakas suosii sekä ilmoittaa asiakkaalle sinulle sopivimmat yhteyskeinot. Asiakkaan kanssa tehtävään sopimukseen tulisikin täsmentää, miten yhteyttä pidetään ja kuinka nopeasti viesteihin vastataan.

Paino, pituus, ikä ja kehonkoostumukseen liittyvät tiedot

Jo painolla ja pituudella voidaan selvittää asiakkaan painoindeksi. Lisäämällä ikä ja sukupuoli voidaan laskea todennäköinen perusaineenvaihdunta. Asiakkaalla voi olla myös kehonkoostumusmittaustuloksia, jotka ovat hyödyllistä tietoa valmentajalle. Niistä voidaan monesti nähdä ainakin perusaineenvaihdunta, rasvaprosentti sekä rasvaton paino.

Sairaudet ja ravitsemukseen liittyvät ongelmat

Valmentajan tulee olla tietoinen kaikista ravitsemukseen liittyvistä ongelmista ja sairauksista. Asiakas ei välttämättä osaa itse nähdä joidenkin sairauksien yhteyttä ravitsemukseen, joten on hyvä selvittää kaikki sairaudet ja vaivat. Asiakkaan käyttämät lääkkeet on myös selvitettävä, sillä esimerkiksi jotkut ravintolisät saattavat vähentää/lisätä lääkkeiden tehoa. Jos asiakas kokee ravitsemuksessaan olevan joitain selkeitä ongelmia, tulisi niidenkin käydä ilmi kyselystä.

Työkalut alkukartoitukseen – kirjaudu tai luo maksuton tunnus tietopankkiin

tietopankki-rav-tyokalut

Tavoitteet

Asiakkaan tavoitteet ovat tietenkin eniten valmennuksen luonnetta ohjaava tekijä. Näistä tavoitteista on kuitenkin keskusteltava, jotta voidaan olla varmoja että asiakas todella ymmärtää mitä kukin tavoite tarkoittaa ja mitä tavoitteiden saavuttaminen vaatii. Valmentajan on myös hyvä kysyä miksi näihin tavoitteisiin halutaan päästä ja mitä asiakas tarkalleen haluaa. Näin voidaan myös ymmärtää paremmin, onko tavoite sisä- vai ulkosyntyinen eli asiakkaasta itsestään lähtevä vai ulkopuolisista vaikutteista saatu. Sisäsyntyiset tavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti ulkosyntyisiä todennäköisemmin, sillä asiakas jaksaa panostaa niihin pitkäjänteisemmin.

Ruokavaliohistoria

Asiakkaan ruokavaliokokeilut tavoitteeseen pääsemiseksi sekä muutokset ruokavaliossa ovat arvokasta tietoa hänen ravintotietämyksestään ja syömiskäyttäytymisestään. Valmentaja voisi myös kysyä mitkä asiat ovat asiakkaan mielestään toimineet ja mitkä taas ei. Ongelmaksi voikin muodostua, että onnistuneet painonpudotukset hyvin vähäkalorisella ruokavaliolla ovat luoneet kuvan niiden toimivuudesta. Paino on kuitenkin noussut aina takaisin, joten maltillisempi kalorivajaus olisi voinut olla paikallaan. Tässä vaiheessa olisi hyvä kysyä myös käytössä olevat ravintolisät ja kokemukset niiden toimivuudesta.

Energiankulutus

Kuntoliikunnan määrä, asiakkaan tekemä työ sekä yleinen aktiivisuus vaikuttavat asiakkaan päivittäiseen energiankulutukseen. Viikoittaisten liikuntakertojen määrän ja työn luonteen lisäksi tulisikin kysyä kuinka aktiivinen asiakas tuntee olevansa päivittäin. Eli esimerkiksi käyttääkö hän rappusia hissin sijaan ja kulkeeko työmatkat autolla vai pyörällä? Näillä tiedoilla voidaan selvittää kuinka paljon asiakas todella tarvitsee energiaa ja voisiko energiankulutusta nostaa lisäämällä päivittäistä aktiivisuutta. Asiakas voi tietenkin olla myös liian aktiivinen, jos tavoitteena on esimerkiksi lihasmassan kasvattaminen ja painoa on vaikeaa saada lisää.

Stressin, levon ja rentoutumisen määrä

Kova stressi vaikuttaa negatiivisesti tavoitteiden saavuttamiseen, joten valmentajan tulisi tietää kuinka paljon stressiä hänen asiakkaansa tuntee ja mistä stressi on peräisin. Valmentaja voisi myös kysyä, mitä keinoja asiakkaalla on stressin hallitsemiseen. Unen määrä ja mahdollisuudet sekä keinot rentoutua voitaisiin myös kysyä tässä yhteydessä, sillä ne vaikuttavat palautumiseen ja stressiin.

Perheenjäsenet ja työnjako

Kenen kanssa asiakas asuu sekä kuka hoitaa ruokaostokset ja ruuanlaiton ovat tärkeitä kysymyksiä, sillä ne kertovat siitä, ketkä vaikuttavat asiakkaan ruokailutottumuksiin ja voiko asiakas ajatella vain itseään ruuanlaitossa. Suurempi perhe tarkoittaa todennäköisesti myös enemmän aikaa kotitöiden parissa. Perheenjäsenten tuki vaikuttaa ratkaisevasti tavoitteeseen pääsemiseen, varsinkin kun kyseessä on elämäntapamuutos. Valmentaja voi siis myös udella, kuinka paljon tukea asiakas uskoo saavansa perheenjäseniltään.Viimeiseksi valmentaja voi kysyä asiakkaalta, mitä hän odottaa valmennukselta ja onko hänellä huolia valmennukseen liittyen. Näin on helpompi selvittää mahdolliset huolet jo valmennuksen alussa ja lunastaa odotukset. Kysymällä asiakkaan valmiutta muutosten tekemiseen saadaan jo alkuun selvitettyä asiakkaan motivaatiota ja muutoksen tärkeyttä asiakkaalle.[avatar user="mikkovesterinen" size="original" align="right" link="http://www.trainer4you.fi/blogi/author/mikkovesterinen/"]Mikko Vesterinen on ravintovalmentaja ja Trainer4You-kouluttaja. Hän kirjoittaa artikkelisarjaa ravintovalmentajan työstä.[/avatar]Jokainen valmentaja voi kuitenkin muokata esitietolomakkeen tai alkuhaastattelun sellaiseksi, joka soveltuu juuri hänen tarpeisiinsa. Kysely voi olla erilainen myös riippuen henkilöstä tai ostetusta paketista. Kysymysten tulisi olla sellaisia, että myös asiakas ymmärtää niiden merkitsevyyden. Jotta asiakas todella jaksaisi vastata huolellisesti kaikkiin kysymyksiin, tulisi valmentajan painottaa esitietolomakkeen tärkeyttä jo ennen sen lähettämistä asiakkaalle. Kun tiedot kerätään haastatellen, voidaan tietoa saada kattavammin ja kysymysten tärkeyttä perustella kasvotusten. Haastattelu vie kuitenkin huomattavasti aikaa eikä etävalmennuksissa asiakasta tavata kasvotusten, joten käytössä tulisi olla myös sähköinen esitietolomake.

Lataa uudistettu Ravintovalmentaja-opas – kirjaudu tai luo maksuton tunnus tietopankkiin

ravopas

Edellinen
Edellinen

10 vinkkiä parempaan ravitsemukseen

Seuraava
Seuraava

Unelmien apteekki: Lääkkeitä hyllystä ja elintapaneuvontaa hyllyjen välistä