Trainer4You / EHFA Personal Trainer Annika Tuoma hyödyntää personal training -osaamista urheiluvalmennuksen tukena.

Yhä useampi valmennustyön, etenkin fyysisen valmennuksen parissa työskentelevä henkilö hakee lisää osaamista, syvyyttä sekä uusia työkaluja työhönsä personal trainer -koulutuksesta.

Hyvänä esimerkkinä personal trainer -osaamisen hyödyntämisestä valmennustyössä toimii Oulun Luistelukerhon muodostelmajoukkueiden fyysisestä valmennuksesta vastaava Annika Tuoma.

Annika Tuoma toimii tanssinopettajana ja fysiikkavalmentajana Oulun pyrinnön telinevoimistelijoille ja Oulun luistelukerhon muodostelmaluistelijoille. Hänen valmentamansa noviisijoukkue Aurora Borealis saavutti toisen sijan ja juniorijoukkue Stella Polaris kolmannen sijan SM 1. Valintakisoissa marraskuussa Helsingissä.

Annika on täydentänyt osaamistaan Trainer4You / EHFA Personal trainer -koulutusputkella. Seuraavassa Annikan mietteitä sekä kokemuksia personal trainer -koulutuksesta sekä sen hyödyistä valmennustyön näkökulmasta.

Täyttikö personal trainer -koulutusohjelma odotuksesi? Mikä oli koulutuksen parasta antia?

“Koulutuksen sisältö ja kouluttajat olivat juuri sitä, mitä koulutukselta odotinkin. Kouluttajat olivat ammattitaitoisia tietopankkeja, joiden innostava olemus sai itsenikin haaveilemaan kouluttajana toimimisesta tulevaisuudessa. Lähijaksot tarjosivat monipuolisesti tietoa niin henkisen kuin fyysisenkin harjoittelun suunnittelusta.

“Toiminnallisuus, liikkuvuus, sykeohjattu harjoittelu ja ravitsemus kuuluivat myös koulutukseen, markkinointia unohtamatta. Lisäksi kävimme läpi eri testausmenetelmiä sekä kuntouttavaa harjoittelua. Koulutukseen kuului lisäksi harjoitusasiakkaan ohjelman laatiminen, harjoitusten ohjaaminen, ruokavalion analysointi sekä alku- ja loppuraporttien kirjoittaminen.

“Asiakkuuden kautta moni koulutuksessa läpi käyty asia konkretisoitui ja se antoi itseluottamusta omasta ammattitaidosta. Sain myös hyvää palautetta asiakkaalta, joten uskon että suunta on oikea. Ryhmä, jossa aloitin pt-koulutuksen huhtikuussa, koostui huipputyypeistä, joiden kesken jaoimme paljon tietoa ja kokemuksia.”

Kuvaile millaisia hyötyjä sait koulutuksesta omaan valmennustyöhösi?

“Sekä voimistelijoiden että luistelijoiden fysiikkavalmennuksen pitää olla mahdollisimman lajinomaista. Erilaisten harjoitteiden suunnittelu ja kehittäminen on ollut itselle suurin haaste, jotta voisin parantaa valmennettavien henkilökohtaisia ominaisuuksia.

“Tietoa ja vinkkejä tuli niin paljon, että niistä ammentaa sisältöä omaan työhön pitkäksi aikaa. Yksi tärkeimmistä asioista oli, että sai vahvistusta ja tukea omille ajatuksille valmentamisesta. Olen tehnyt tanssinopettajan työtä yli viisitoista vuotta ja toiminut fysiikkavalmentajana yli kahdeksan vuotta, joten liikkeiden analysointi ja niiden kautta harjoittelun suunnittelu on ollut itselle hyvin luonnollista.

“Personal trainerin työ on henkilökohtaista ohjausta ja tukea, joten myös omalla luonteella ja sosiaalisuudella on merkitystä. Lähijakso, missä kävimme läpi henkistä valmentamista ja motivointia oli minulle antoisin, koska suurin osa kolmestatoista joukkueesta, joita valmennan koostuvat tavoitteellisista sekä kunnianhimoisista kilpaurheilijoista.

“Omasta kilpailuhistoriasta on jäänyt puuttumaan valmentaja, joka olisi huolehtinut myös henkisestä puolesta, joten koen, että varsinkin lasten ja nuorten valmentamisessa se on tärkeää!”

Miten huomioit yksilön valmiudet, rajoitteet sekä ominaisuudet ryhmää valmentaessasi?

“Yksi joukkuevalmennuksen suurimmista haasteista on juuri yksilön huomioiminen ja kehittäminen. Muodostelmaluistelu on monipuolinen laji, jossa fysiikalta vaaditaan monenlaisia asioita: Pitää olla peruskuntoa ohjelman virheettömään läpiviemiseen ja räjähtävää voimaa potkuihin, tasapainoa ja kehonhallintaa vaativiin liukusarjoihin, koordinaatiokykyä yhdistää erilaisiin askeliin käsien ja pään liikkeitä. Tarvitaan myös hyvää liikkuvuutta jalan nostoihin ja vaakasarjoihin sekä ketteryyttä ja pehmeyttä sulavaan esiintymiseen. Haasteita siis riittää, jonka vuoksi sydämeni sykkiikin tälle lajille.

“Henkilökohtaisten ominaisuuksien merkitys nousee viimeistään siirryttäessä minori-tasolle (9–13-vuotiaat). Muodostelmaluistelu on arvosteltava taitolaji, joten kaikki halukkaat eivät pääse SM-tasolle asti. Käymme jokaisen tytön ja huoltajan kanssa henkilökohtaisen keskustelun kaksi kertaa vuodessa, jotta jokainen saa varmasti yksilöllistä palautetta ja tietää, mihin asioihin pitää keskittyä.

“Annan henkilökohtaista palautetta paljon valmennuksessa ja tytöt uskaltavatkin ottaa yhteyttä myös harjoitusten ulkopuolella, jos tuntuu kiputiloja tai on tullut vammoja.”

annikatuoma
“Minulle jokainen valmennettava on yksilö, vaikka kyseessä olisikin joukkue”, sanoo Annika Tuoma, joka toimii tanssinopettajana ja fysiikkavalmentajana Oulun pyrinnön telinevoimistelijoille ja Oulun luistelukerhon muodostelmaluistelijoille

Luistelussa harjoitusmäärät ovat suuria ja itse lajia harjoitellaan paljon. Miten varmistatte riittävän palautumisen sekä eri fyysisten ominaisuuksien monipuolisen harjoittelun?

“Teen tiiviisti yhteistyötä luistelupuolella päävalmentajamme Liisa Lakelan, sekä apuvalmentajien Hanna ja Heidi Kuneliuksen kanssa, jotta harjoittelu olisi monipuolista ja tehokasta. Olemme yhteydessä lähes päivittäin ja huolehdimme, että harjoitusten teho vaihtelee ja niistä palautuminen mahdollistuu erilaisten huoltoharjoitteiden avulla. Kilpailukausi on nyt avattu, joten tehot jäällä ovat kovemmat, kun luisteluohjelmia hiotaan seuraavia kisoja kohti.

“Tällöin fysiikkatreenien painopiste muuttuu kovasta fyysisestä harjoittelusta lajinomaisempiin, kuten tasapainoa ja koordinaatiota sekä ketteryyttä vaativiin harjoitteisiin. Kisaviikon harjoittelut sekä kisamatkojen ruokailut suunnitellaan yhdessä hyvissä ajoin niin, että kilpailusuoritukseen valmistautuva joukkue on optimaalisessa tilassa.

“Juniorijoukkueemme Stella Polaris harjoittelee viikoittain 17–18  tuntia. Tästä ajasta jääharjoittelun osuus on kahdeksan tuntia ja loput tunnit kuluvat lajioheisissa, fysiikkatreeneissä, tanssitunneilla ja kehonhuollossa. Noviisijoukkueemme Aurora Borealis harjoittelee viikoittain noin 13 tuntia, josta jäällä 5 tuntia ja loput samalla tavalla kuin junioreillakin.”

Hyödynnätkö personal trainer -osaamistasi tarjoamalla pt-palveluja myös tavallisille kuntoilijoille?

“Tällä hetkellä varsinaisia kuntoilija-asiakkaita ei minulla ole, koska aika menee joukkueiden valmentamiseen ja kisamatkoihin, joita on talven aikana yli kymmenen.

“Tulevaisuudessa pt-asiakkuuksia on kuitenkin tarkoitus ottaa, koska olen kiinnostunut ihmisten hyvinvoinnista ja terveellisistä elämäntavoista ja haluan ehdottomasti jakaa osaamistani myös tavallisille kuntoilijoille sekä yrityksille. Se mahdollistaa täysipäiväisen valmennustyön, jos urheilija-asiakkaita ei olisi riittävästi elannon hankkimiseen.”

Millainen on valmennusfilosofiasi?

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

“Minulle jokainen valmennettava on yksilö, vaikka kyseessä olisikin joukkue. Pyrin analysoimaan ja antamaan palautetta jokaiselle sekä olemaan helposti lähestyttävä valmentaja, jolta uskaltaa kysyä mitä tahansa. Lisäksi uskon, että omalla esimerkillä voi hyvin motivoida valmennettavia ja tukea heidän kasvuaan urheilijoina. Harjoittelen itse tavoitteellisesti ja syön terveellisesti: kylmälaukustani ja ruokarasioistani onkin tullut jo vitsi tyttöjen keskuudessa.”

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here