Erilaiset proteiinin lähteet ja proteiinin riittävä saanti

Tietopankkilaisille Tietopankkilaisille

Proteiini on yksi neljästä energiaravintoaineesta eli aineesta, jotka tarjoavat meille jokapäiväiseen toimintaan tarvitsemamme energian. Suomalaiset saavat nykyisellään proteiinia riittävästi ruuasta eli noin yhden gramman painokiloa kohden vuorokaudessa. Proteiinia tulisi saada n. 1–2g/kg/vrk. Proteiinit koostuvat aminohapoista, joista osa on ihmiselle välttämättömiä eli niitä on saatava ruuasta. Proteiineja käytetään elimistössä mm. kudosten uudistumiseen ja kasvuun, ravintoaineiden kuljettamiseen, vastustuskyvyn ylläpitämiseen, entsyymeiksi, hormoneiksi ja energiaksi. Proteiinin lähteistä saadaan myös muita hyödyllisiä ravintoaineita, kuten välttämättömiä rasvahappoja (kala), kivennäisaineita (liha, maitotuotteet) ja vitamiineja (kala, maitotuotteet). Proteiinin lähteiden monipuolinen käyttö koetaan kuitenkin hankalaksi, joten tässä kirjoituksessa pyrin esittelemään ja vertailemaan erilaisia proteiinin lähteitä. Käymme myös läpi proteiinin riittävään saantiin vaikuttavia tekijöitä.

Olemme varanneet tämän sisällön Trainer4You tietopankin käyttäjille. 

Luo oma ja ilmainen tunnuksesi tietopankkiin alta.

Luo ilmainen tunnus Kirjaudu sisään

Liity tietopankin käyttäjäksi, niin pääset hyödyntämään kaikkien artikkeleiden lisäksi myös lukuisat muut tietopankin materiaalit, esimerkiksi:

Palautuminen ja liikkuvuusharjoittelu -videosarja pureutuu Samppa Jaakolan johdolla tärkeään, mutta usein laiminlyötyyn kehittävän harjoittelun osa-alueeseen: palautumiseen.

Ammattina personal trainer -oppaassa pohditaan muun muassa, mitä personal training on nyt ja lähitulevaisuudessa, millaisia taitoja personal trainerilta vaaditaan, ja miten personal traineriksi kouluttaudutaan.

Etu jokaiselle liittyvälle! Jokainen tietopankkiin liittynyt saa Juoksijan oheisharjoittelu -verkkokurssin veloituksetta käyttöönsä.

Jokainen suupala voi olla joko kunnianosoitus tai mielenosoitus kehollesi. Liikkujan ravitsemus -videosarja tarjoilee liikkujan ravitsemuksen ydinasiat pähkinänkuoressa.
dutaan.