kuvaTampereen urheilu- ja messukeskuksessa järjestetyt Gymtec –messut kokosivat yhteen kuntokeskusalan sekä liikuntapaikkarakentamisen ammattilaiset sekä alasta kiinnostuneet kuluttajat. Messupäivä kului nopeasti näytteilleasettajien ständeihin tutustuen sekä vanhojen tuttujen ja uusien tuttavuuksien kanssa ajatuksia vaihtaen. Kaiken kaikkiaan messut olivat hyvä osoitus alan imusta, kasvusta sekä nopeasta kehitystahdista.

Toiminnallisuus tulee – oletko valmis!

Kuntokeskusalan kehityssuunnan voi kiteyttää yhteen sanaan, joka on toiminnallisuus. Gymtec –messuilla se paistoi kaikesta. Alan suurimpien näytteilleasettajien Qicraftin (Technogym), Fysioline (Matrix ja Gym80) sekä Life Fitnessin ständien pinta-alasta suurin osa oli varattu toiminnallisille harjoituslaitteille. Näistä huomiota herättävimpiä olivat massiiviset pienryhmäharjoitteluun ja personal trainer –toimintaan tarkoitetut toiminnallisen harjoittelun treenimodulit Queenax etunenässä. Lähes vastaavat moduulit pienillä vivahde-eroilla löytyivät myös muidenkin kuin Qicraftin osastolta.

Pienryhmäharjoittelumodulien ideana on mahdollistaa monipuolinen toiminnallinen harjoittelu motivoivassa ja ohjaajan näkökulmasta helposti hallittavassa ympäristössä. Modulit ovat myös oivia työkaluja personal trainereille sekä innostavia ja inspiroivia treenivälineitä valveutuneille treenaajille. Laitteiden valmistajakohtaiset erot ovat kohtalaisen pieniä: Joku on panostanut enemmän aerobisiin yksiköihin kuten nyrkkeilysäkkeihin, pistelyöntipaikkoihin ja askellustasoihin, kun taas toinen on liittänyt moduuliin painopakallisia taljoja, kiskoilla liikkuvia tankoja ja muita voimaharjoittelupisteitä. Yhteistä kaikkien valmistajien laitekokonaisuuksissa ovat perusyksikköön integroitavat hihnat, remmit ja taljanomaiset vetolaitteet, kuten TRX. Myös telineet ja koukut kahvakuulille, kuntopalloille ja muille harjoittelun pienvälineille ovat yhteisiä ominaisuuksia kaikille edustetuille tuotemerkeille.

Erikoistu erilaisuuteen

Toinen messuilla selkeästi korostuva kehityssuunta kuntokeskusalalla on segmentoituminen eli erilaistuminen oman asiakaspotentiaalin tarpeisiin. Selkeä viesti ja usko tuntuu olevan se, että ne jotka erilaistuvat – pärjäävät. Kaikille kaiken tarjoaminen johtaa busineksen sekä voimavarojen kuihtumiseen, näivettymiseen ja uupumiseen.

Tulevaisuudessa pärjäävät ne jotka uskaltavat erottua ja erilaistua. Samalla kun budjettisaleille povataan menestystä, voi kuntokeskus erilaistua hyvinkin kattavalla, laadukkaalla tai elitistiselläkin palvelulla. Oman asiakassegmentin tarkka rajaaminen ja palveluiden tuotteistaminen kyseisen asiakasryhmän tarpeisiin on menestymisen edellytys. Asiakasryhmän rajaamisessa kannattaa olla raaka: Kannattaa rajata ensin niin, että hirvittää ja sitten ottaa vielä puolet pois mieltämästään asiakaspotentiaalista. Muuten erilaistuminen jää vain haaveeksi.

Kouluttautuminen entistäkin tärkeämpää

Toiminnallisuuden korostuminen tulevaisuuden ohjaustyössä sekä erikoistuminen tietyn asiakassegmentin tarpeisiin edellyttää tieto-taidon jatkuvaa ylläpitoa sekä päivittämistä. Leikkisästi voisi sanoa, että lähitulevaisuudessa kuntosaliohjaajalta edellytetään personal trainerin tieto-taitoa ja personal trainerilta terveysvalmentajan ja functional trainerin osaamispääomaa. Pienryhmäharjoittelu on tulossa kovaa kuntokeskustarjoomaan, joten asia tulee huomioida personal trainereiden koulutusohjelmissa niin valmennuksellisen kuin tuotteistamisen ja liiketaloudellisen osaamisen näkökulmista.

Kaiken kaikkiaan voisi todeta, että liikunta-alalla eletään voimakkaan murroksen, mutta hyväntuulisen tulevaisuususkon sekä orastavan verkostoitumisen aikaa. Nautitaan siitä yhdessä!

T: Riku Aalto

PS: Kirjoitus perustuu allekirjoittaneen havaintoihin, kokemuksiin sekä keskusteluihin alan edustajien ja yrittäjien kanssa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here