Palvelubisneksessä sinun henkilökuntasi on yhtä kuin sinun yrityksesi. On lähestulkoon se ja sama mitä yrityksen katolla lukee ja millainen logo siellä komeilee. Manuaaleja ja sääntöjä voidaan luoda loputtomiin ja haaveilla samaan aikaan hyvästä lopputuloksesta. Mitä yrityksesi on ja millaista palvelua sen avulla tuotetaan, riippuu ihmisistä, jotka ovat sinulla töissä. Mikset siis pitäisi hyvää huolta omistasi?

Onpa tiimissä sitten muutama henkilö, kymmeniä tai jopa satoja, on kaikilla työntekijöillä varmasti samat globaalit toiveet. Työssä halutaan viihtyä, tulla kohdelluksi oikeudenmukaisesti ja ennen kaikkea kuulua porukkaan. Hyvin viihtyvä ja arvostava työntekijäryhmä tekee parhaansa, joka päivä.

Mistä asioista henkilöstön hyvinvointi työpaikalla koostuu? Miten toimimalla voitaisiin maksimoida mahdollisuutesi luoda hyvinvoiva henkilökunta, joka palvelee yritystä? Tässä muutamia ajatuksia siitä, miten hyvinvointia voisi työyhteisössä johtaa. Listassa kaikki kulminoituvat siihen lähtökohtaan, että työnantaja välittää aidosti työntekijöistään ja on ajoittain valmis uhraamaan vaikka numeroita heidän sijaan. Hyvinvoiva henkilöstö tekee asiat muita paremmin ja luotsaavat laivan tuottoisaan satamaan.

Selkeä työnkuva

Hyvä manuaali ja selkeät työnkuvat helpottavat siinä, ettei turhia ristiriitoja synny. Kun kaikki tuntevat oman ja naapurinkin tontin on helpompi pysyä aitojen sisäpuolella. Näin jokainen voi vastata omasta työnkuvastaan ja kun tarvitaan apua tiimikaverilta, tiedetään kenen puoleen käännytään.

Tunnista eri ihmistyypit

Työntekijäsi ovat erilaisia. Hyväksy se. On eri asia olla erilainen ihmistyyppi, kuin olla epäsopiva henkilö työtehtävään. Heillä kaikilla on omat vahvuutensa ja toisaalta taas rajoitteensa. Esimerkiksi joillekin sopii nopea työtahti ja päätöksenteko, kun taas toiset tarvitsevat aikaa päivän pari samaa asiaa pohtiakseen. Ei varmastikaan ole yhtä ja ainoaa tapaa suorittaa työtehtäviä. Anna tiimisi olla ketä he ovat. Opasta, jalosta, auta ja kehitä heitä arvostelemisen sijaan.

Pidä tiimisi puolia

Mikäli hyvään jengiisi on pesiytynyt mätiä omenoita, tee päätös heidän korista heittämisestä nopeasti. Negatiivinen energia leviää nopeasti ja saastuttaa helposti hyviä tyyppejä matkalla. Kuppikunnat ovat aina hälytyskellon paikka. Yhteishenki ei nouse näillä eväillä. Pidä siis rohkeasti tiimisi puolia ja toimi sen mukaan.

Anna vastuuta sopivasti

Otsikossa on mukana sana sopivasti siksi, että kaikki työntekijät eivät hanskaa samaa määrää vastuullisia tehtäviä. Tunne tiimisi ja laita heidät oikeisiin positioihin yrityksessä. Muista kuitenkin, että kaikki haluavat vastuuta ja kokea onnistumista oman työnsä tuloksista.

Osallistaminen toimii aina

Oletko tavannut työntekijää, joka ei haluaisi kuulua osaksi työyhteisöä? Kaikki varmasti nauttivat työkavereidensa seurasta, olettaen, että tunnelma työpaikalla on hyvä ja kannustava. Lisää hyvää fiilistä sillä, että otat työntekijät mukaan päätöksentekoon ja suunnitteluun. Näin saat tiimisi sitoutumaan siihen mitä yhdessä tehdään. Ylpeys omasta työstä kasvaa, sitoutumisesta puhumattakaan.

Kuuntele ja ole aidosti kiinnostunut

Otsikko kertoo kaiken tästä ohjeesta. Kun annat aikaasi, niin ole aidosti läsnä. Laita läppärit ja kännykät pois ja kuuntele mitä sinulle kerrotaan. Jos toimistosi ovi on auki, se tarkoittaa, että siitä saa tulla sisään ja sinulla on aikaa tulijalle. Jos sanot välittäväsi, niin välitä. Kaikki kulissi rapisee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ja silloin ollaan pulassa luottamuksen kanssa.

Älä oleta, kysy

Huonoa mieltä on helppo saada aikaan itselle ja toiselle olettamalla asioita. ”No kun mä oletin, että sinä hoidat.” Älä oleta vaan ohjeista selkeästi, kysy matkan varrella ja kysy niin monta kertaa, että homma on selvä. Muista, on aina ohjeen antajan vika, jos ohjeen vastaanottaja ei ymmärtänyt ohjetta.

Pidä lupauksesi

Sen mitä lupaat, pidä. Esimerkkinä, jos palkat on sovittu maksettavaksi kuun 4. päivä, on ne oltava silloin tilillä. Mikäli olosuhteet jossain asiassa muuttuvat, niin kerro mistä silloin on kyse. Perustele ja anna aikaa kysymyksille, jos muutosta sovittuun on tulossa. Pyydä anteeksi tarvittaessa.

Kaikilla toimivat samat säännöt

Vaikka ihmiset ovat erilaisia ja työpaikalla annettaisiin vapaus tehdä samaa tehtävää omien vahvuuksien kautta, on tärkeää, että yhteiset pelisäännöt ovat olemassa ja niitä noudatetaan. Mikään ei heiluta tiimisi tasapainoa ja lisää eripuraa, kuten eriarvoinen kohtelu.

Auta tarvittaessa

Olemme psykofyysisiä kokonaisuuksia. Jos töissä menee hyvin, on sillä positiivisia vaikutuksia kotiin ja toisinpäin. Terveys vaikuttaa meihin elämän kaikilla osa-alueilla. Väsynyt, sairas ja/tai henkilökohtaisessa kriisissä elävä ihminen tarvitsee apua tai ainakin ymmärrystä myös esimieheltään työpaikalla. Älä puutu, mutta tarjoa apua vaikka ulkopuolisen työnohjauksen puitteissa tai keskustelkaa yhdessä työterveyshuollon kanssa mistä voisi olla apua. Aika ja raha tulevat maksamaan itsensä sinulle takaisin monin verroin.

Palkitseminen ja kiitos

Palkitsemisjärjestelmä on hyvä tapa luoda lisäarvoa työntekijöille. Tavoitteet tulevat olla sellaiset, että niihin joutuu vähän tsemppaamaan, mutta kuitenkin realistiset. Mahdottomat tavoitteet, joita ei koskaan saavuteta kääntyvät itseään vastaan. Palkitseminen voi olla rahallinen bonus, matka tai vaikka lahjakortti. Usein kuiteinkin unohdetaan se kaikista tärkein hyvänolon lähde, eli kiitos. Useissa henkilöstöntyytyväisyystutkimuksissa on osoitettu, että henkilöstö kaipaa kiitosta onnistuessaan. Mieti, kuinka hyvältä se tuntuu, että onnistuneen työrupeaman jälkeen esimiehesi sanoo sinulle, kiitos. Kiitä siis aina aiheesta ja tasapuolisesti.

Ei nyt kehoteta ketään nauttimaan alkoholia, varsinkaan kun ollaan tekemisissä hyvinvoinnin kanssa, mutta kyllä suomalainen ryhmäytyy ryyppäämällä. Ehkä radikaalisti sanottu ja aina on myös alkoholittomia keinoja kohentaa yhteishenkeä, mutta kyllä me olemme avoimempia kaikelle uudelle pienessä hiprakassa. Eikä siinä kai mitään pahaa ole. Juhlia kannattaa, kun on juhlan paikka. Menestystä on syytä juhlistaa. Onnistumisia on syytä juhlistaa. Menestyksestä pitää osata nauttia. Jos ei osata, menestymisestä tulee merkityksetöntä. Menestys pitää aina rekisteröidä. Se ei saa olla itsestäänselvyys.

Jos mielestäsi on kallista palkata ammattilainen, odota kun palkkaat amatöörin.

Lue lisää kirjasta Kunnon liiketoimintaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here