Kaloreiden määrä on yksi kysytyimpiä kysymyksiä valmennuksen ruokavalion suhteen – silti yhä useammat ihmiset valitsevat karppauksen eli ainoastaan hiilihydraattien laskemisen  vaihtoehtona. Karppaus on turvallinen vaihtoehto oikein toteutettuna, mutta ammattilaisen tukemana kalorirajoitteisella karppauksella eli ENE:llä pääsisi jopa yhtä hyviin ja nopeisiin tuloksiin kuin laihdutusleikkauksella. Tässä perustiedot ENE-ruokavaliosta.

1. ENE eli erittäin niukkaenerginen ruokavalio (VLC-dieetti) on ollut käytössä 70-luvulta alkaen. Se on ylivoimaisesti tehokkain ja nopein ruokavalio kääntämään insuliiniresistenssiä ja diabetesta. Useimmat mielikuvat, mitkä liittyvät ENE-ruokavalioon tulevat 70-luvulta, kun ENE:ä ei osattu suorittaa oikein.

2. Todellisuudessa ENE:ssa tapahtuva ketoosi on täysin luonnollinen suojareaktio. Näin luolamiehet elivät satoja tuhansia vuosia sitten. Luolamiehen arjessa – kerran kolmessa kuukaudessa kaadettiin mammutti tai kerran vuodessa, kun hedelmät kypsyivät, syötiin niin paljon kuin vatsa vain kesti, ettei ruoka kerennyt pilaantumaan. Ennen seuraavaa isompaa ruoka-annosta oli paastoaika, jolloin syötiin kevyemmin esim. marjoja ja kasviksia, sekä pieniä eläimiä. Kalorimäärät tippuivat rajusti, joten elimistö meni säästötilaan – ENE-ketoosiin. ENE-ketoosi säilyttää energian aivoissa sekä lihaskudoksessa. ENE-ketoosin fysiologiasta kerron tarkemmin muissa kirjoituksissa, mutta tässä tekstissä haluan tuoda esille, miksi pidän ENE-ketoosia joillekin ihmisille parempana vaihtoehtona kuin ketogeenista ruokavaliota. Huomatkaa – EI kaikille – yhtä ainoaa ja oikeaa vaihtoehtoa ei ole ikinä olemassa riippumatta, mitä “gurut” sanovat.

3. ENE-ketoosi polttaa sisäelinrasvaa, ketogeeninen lähinnä ruoasta tulevaa rasvaa. Ketoosilla ja ketoosilla on ero – kun ketogeenisen ruokavalion hyöty tulee melkein olemattomista hiilihydraateista ja ruoasta muodostuneista ketoaineista, niin ENE-ketoosi taas muodostaa nämä samat ketoaineet sisäelinrasvoista. Tämä on yksi syy, minkä takia ENE-ketoosi kääntää insuliiniresistenssin näin nopeasti – se rupeaa käyttämään maksassa, haimassa ja muissa sisäelimissä olevaa rasvaa, joka ylläpitää diabetesprosesseja. Tästä syystä ENE-ketoosilla saavutetaan paremmat tulokset kuin tavallisella dieetillä, vaikka painonpudotuksen määrä olisi sama – ENE-ketoosi käyttää enemmän haitallista sisäelinrasvaa.

4. ENE-ketoosi sopii myös muille kuin pelkästään vakavasti ylipainoisille. Perinteisesti ENE:ä on käytetty “viimeisenä vaihtoehtona” ennen leikkausta/kuolemaa vakavasti lihavilla henkilöillä. Todellisuudessa ENE:sta voi hyötyä kuka vain diabeetikko, jolla on sisäelinrasvaa ja sitä on melkein 100%:lla diabeetikoista, joilla on insuliiniresistenssi. ENE yhdistää kaksi tehokasta mekanismiä – ketoosin, mikä hillitsee ruokahalua ja suojaa lihaskudosta, sekä merkittävän energiavajeen, mikä polttaa sisäelinrasvaa ja ihon alla olevaa rasvaa erittäin tehokkaasti. Tästä syystä ENE-ketoosista voi hyötyä myös henkilöt, jotka eivät ole vakavasti ylipainoisia, mutta joilla on sairautta aiheuttavaa sisäelinrasvaa. Tulee vain tietää, miten ENE-ohjelma suoritetaan oikein.

5. Nopea ja tehokas alku luo vahvan motivaation. Kuten sanottu, ENE-ketoosin hyödyt tulevat kuukausien ja vuosien sijaan päivissä ja viikoissa mikä toimii monille meistä parempana motivaationa, kuin odotettavissa olevat tulokset kuukausien tai vuosien päästä. Lääkitystä vähennetään tai jopa lopetetaan usein jo ennen ohjelman alkua. Toki tässä pitää ottaa se huomioon, että ENE ei ole kuitenkaan “pikaratkaisu”. Oikein suoritettu ENE-ohjelma sisältää ketoosivaiheen, siirtymävaiheen ja ylläpitovaiheen, jonka minimikesto on 3-4 kuukautta. Aina parempi, jos kesto olisi vuosia (tai jopa loppuelämän).

6. ENE on hyvin yksinkertainen. Jos ketogeenisen ruokavalion suorittaminen vaatii paljon pitkää kokeilua ja ponnistusta, makroaineiden laskemista, keto-aineiden pitoisuuden seurantaa ja hyvin tarkkaa ruokavaliosta kiinni pitämistä, niin ENE:ssa nautitaan valmiita ateriakorvikkeita etukäteen laskettu määrä. Erehtymiselle jää hyvin vähän tilaa. Isoin osa työstä liittyy ENE-ohjelmassa ylläpitovaiheeseen.

ENE ruokavaliossa ketoosi saavutetaan päivissä ja sen ylläpitäminen on automaattista, mikä tekee sen ideaaliseksi ensimmäiseksi askeleeksi ketogeenisessa ruokavaliossa. ENE-ketoosi, mitä seuraa ravitsemuksellinen ketoosi, on todennäköisesti tehokkain mahdollinen yhdistelmä diabeteksen peruuttamiseen ja remissiossa pysymiseen.

7. Oikein suoritettu ENE-ketoosi säilyttää lähes kaiken lihaskudoksen ja se ei laske elimistön aineenvaihdunnan tasoa. Tutkimuksissa jopa 20 kg rasvakiloa kohti, vain 1 kg oli lihasmassan laskua, joka on ennenkuulumaton missään muussa ruokavalio-ohjelmassa. Elimistö ei mene edes “säästöliekki”tilaan, mitä tapahtuu lähes kaikissa muissa “laihdutus”kuureissa.

Lopuksi kuitenkin varoitan, että ENE-ketoosissa on omat riskinsä. On äärimmäisen tärkeää, että potilaan tilannetta seurataan, minkä takia en suosittele sitä kenellekään ilman terveydenhuollon ammattilaisen seurantaa. Vaikka ENE-ohjelma on tehokkain kaikista lääkkeettömistä hoidoista diabeetikoille, se ei sovi kaikille, eikä ole universaali ratkaisu. Oikein suoritettuna se on kuitenkin erittäin tehokas ase diabetesta vastaan ja monille paras ratkaisu.

Vastaukset kysymyksiin kenelle, miten ja mitä löytyvät seuraavissa blogiteksteissä. Voit myös lukea sivuiltani maksuttoman ENE-oppaani!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here