Kuka olet ja mitä sinulta saa?

Oletko koskaan miettinyt, miksi teet sitä, mitä juuri nyt teet? Miksi sinusta tuli valmentaja? Miksi sinä haluat valmentaa asiakkaita? Mitä sinä siitä saat? Toki toivot siitä mahdollisesti elinkeinoa ja valuuttaa, jolla maksaa elinkustannuksia, mutta onko se syy valmentaa? Elinkeinonhankintaan on helpompiakin tehtäviä ja mahdollisuuksia kuin alkaa personal traineriksi. Mahdollisesti olet jo huomannut sen.

Mikään kiva ja saavuttamisen arvoinen ei tule helpolla. Valmentamisesta ei saa helpolla itselleen ammattia, mutta se on enemmän kuin mahdollista, jos ymmärtää valmennukseen liittyviä sudenkuoppia. Yksi näistä sudenkuopista on tuo otsikon lause. Valmentajan tulee tietää, kuka hän on ja mitä häneltä saa.

Kuka sinä olet? Miksi sinä valmennat? Mistä sinä tulet? Mitä sinä olet tehnyt ja kokenut elämäsi aikana? Mitä sinä osaat? Missä sinä olet oikeasti hyvä? Kuka taidoistasi, osaamisestasi ja kokemuksestasi hyötyy? Millainen asiakas niistä hyötyy? Mikä hänen tavoitteensa tulee olla? Mistä sellaisia asiakkaita löytää? Ja ennen kaikkea, mitä sinä et osaa ja millaisia asiakkaita et halua tai osaa valmentaa?

Olennaisia onnistumisen kysymyksiä sekä sinulle valmentajana että asiakkaillesi, heidän mahdollisuuksissaan onnistua, päästä tavoitteeseensa juuri sinun kanssasi. Istu hetkeksi alas ja mieti edellä olevia kysymyksiä. Sinun pitää uskaltaa valita asiakkaasi, juuri noiden kysymysten pohjalta.

Kun käyn vahvuuksia läpi vasta valmistuvien trainereiden kanssa, jokaiselta löytyy poikkeuksetta sellaista taustaa, kokemusta ja osaamista, jota kellään muulla luokassa istuvalla ei ole. Vaikka kaikki valmistuvat samana päivänä, heissä jokaisessa on jo sillä hetkellä jotain, joka erottaa heidät toisistaan. Nuo erottuvuustekijät pitää tunnistaa ja ne saa kaivettua esiin edellä olevilla kysymyksillä. Nuo tekijät määräävät osaltaan sen, tuleeko sinusta koskaan hyvää valmentajaa, saatko koskaan riittävästi asiakkaita.

Et voi onnistua kaikkien asiakkaiden kanssa. Tai siis voit ja onnistutkin, jos uskallat valita asiakkaasi. Oikeammin, et voi onnistua kaikkien ihmisten kanssa. Jokaisella valmentajalla on lempiasiakkaansa, vaikka harva valmentaja uskaltaa sitä myöntää. Sellainen asiakas, jonka kanssa on kiva tehdä töitä, jonka tavoite vastaa omaa osaamista ja mielenkiintoa, jonka harjoittelumotivaatio palvelee yhteistä tavoitetta ja joka on tietyn ikäinen ja on vielä sukupuoleltaankin sopiva. Oletko koskaan uskaltanut miettiä tätä, saati sanoa sitä ääneen?

Mieti, millainen on sinun todellinen lempiasiakkaasi. Kuinka tarkkaan pystyt määrittelemään tuon? Mitä tarkempaan pystyt, sen parempi, koska sellaisia asiakkaita sinun tulisi hankkia ja etsiä. Tämä ei sulje pois sitä, ettetkö onnistuisi muunkin tyyppisten asiakkaiden kanssa, mutta näiden kanssa onnistut todennäköisimmin ja siksi menestyt sitä todennäköisemmin, mitä enemmän sinulla on lempiasiakkaita.

Ole rohkea. Uskalla määritellä lempiasiakkaasi. Uskalla hakea sellaisia asiakkaita, joiden kanssa on kiva punnertaa kohti yhteistä päämäärää. Uskalla etsiä omaa osaamistasi vastaavia asiakkaita. Uskalla luopua siitä, mitä et osaa. Uskalla luopua asiakkaista, joiden kanssa et onnistu. Uskalla onnistua!

 

Erikoistumalla johonkin tiettyyn kohderyhmään, helpotat palvelujesi löytämistä, myyntiä ja toimittamista. Voit myös keskittyä syventämään osaamistasi itseäsi kiinnostavalla alueella, jolloin palvelusi syvyys ja laatu kasvavat.

Edellinen
Edellinen

Kehity parhaaksi!

Seuraava
Seuraava

Lihasmassaharjoittelun erikoistekniikat