Toiminnallinen harjoittelu on in: On Crossfittiä, kahvakuulaa, functional trainingia, Kinesistä, TRX:ää ja Junglesporttia. Toiminnallisuutta perustellaan kokonaisvaltaisuudella, ajansäästöllä, tehon lisääntymisellä, fascia –ketjujen vaikutuspiirissä olevien lihasten yhteisaktivoinnilla, energiankulutuksen vilkastumisella, koordinatiivisten ja tasapaino-ominaisuuksien kehittymisellä sekä mielekkyydellä motivaation näkökulmasta. En väitä vastaan, sillä olen itsekin vankkumaton toiminnallisen treenin kannattaja. Pakko kuitenkin myöntää, että mielestäni homma karkaa välillä lapasesta.

Salilaitteetko ongelmajätettä?

Toiminnallisen harjoittelun vankistaessa asemiaan harjoitusmuotojen ja –välineiden kilpailukentässä, on etenkin kuntosalilaitteista tullut monen silmissä ongelmajätettä ja romurautaa. Pahimmillaan laiteharjoittelua ei nähdä soveltuvaksi millekään asiakasryhmälle, vaan omasta lajista on mielikuvissa muodostunut ratkaisu jokaiseen ongelmaan. Hommassa on jo fanaattisia, jopa kiihkouskonnollisia piirteitä.

Kenelle kuntosalilaitteet sitten soveltuvat ja kenelle toiminnalliset sirkustemput? Ja kenelle eivät? Ja onko olemassa kultaista keskitietä, vai onko vastakkainasettelu ainoa vaihtoehto harjoitusmuotojen positioinnissa?

Kuka hyötyy laitteissa pönöttämisestä?

Kuntosalilaitteet soveltuvat aloittelijoille tuettujen alkuasentojensa ja ohjattujen liikeratojensa vuoksi. Niillä on helppoa tehdä liikkeet tehokkaasti ja turvallisesti. Vaikka kehonhallinta on vielä puutteellinen, on treenituntuma helppoa kohdentaa halutuille lihasryhmille.

Kuntosalilaiteharjoittelu soveltuu hyvin myös kuntoutujalle. Liikeradat ovat stabiileja ja niiden laajuutta voidaan hyvin rajoittaa esimerkiksi nivelperäisissä ongelmissa tai voimatasojen ollessa vielä puutteelliset. Kuntosalilaiteharjoittelu soveltuu myös ylipainoisille. Kun vartalon painoa ei tarvitse itse kannatella eikä tarvitse liikuttaa raskaaksi kertynyttä omaa kehoaan, on harjoittelu mielekästä, turvallista sekä sopivan kevyttä treenaamisen alkutaipaleelle.

Laiteharjoittelu soveltuu mainiosti edellistä syistä myös ikääntyneille sekä ei niin motivoituneille sunnuntailiikkujille. Ja lisäksi kuntosalilaiteharjoittelu soveltuu hyvin myös kehonmuokkaajille, sillä laitteilla on helppoa eristää halutut lihasryhmät täsmäuuvuttamiseksi, jolloin lihaskasvun edellyttämä pumppivaikutus on helpompaa saavuttaa.

Toiminnallisuuden taikaa

No kenelle toiminnallinen treeni sitten soveltuu? No ihan kaikille juniorista senioriin ja istumatyöläisestä metsuriin tai huippu-urheilijaan. Muttei koska tahansa ja miten tahansa! Ensin on otettava perusliikkeet ja keho haltuun. Ja luotava pohjaa sekä tuntumaa lihaskuntoharjoitteluun. Sitten voidaan lähteä haastamaan kehoa ja mieltä vaativammilla, kokonaisvaltaisemmilla, kuormittavammilla ja usein mielekkäimmilläkin perusliikkeillä sekä toiminnallisilla ”sirkustempuilla”.

Pelkkien jonglööritemppujen sijaan jokaiselle liikkeelle tulee löytyä anatomiset, fysiologiset sekä tavoitteeseen liittyvät perusteet. Ja useimmiten päästään parhaaseen lopputulokseen kun yhdistetään samassa treeniohjelmassa, sopivassa suhteessa tiukkoja perusliikkeitä, turvallisia laiteharjoitteita sekä mukavana mausteena myös toiminnallisia treeniliikkeitä.

Hyödyntämällä monipuolisesti lihaskuntotreenin mahdollisuudet, saavutat parhaat ja kestävimmät tulokset sekä säilytät innostuksesi. Monipuolisia treenejä toivotellen,

Treenarisi Riku

Kuvat: Technogym, Fitra Oy ja Docendo: Tuloksia Kuntosaliharjoittelulla -kirja: 2013.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here