Liikunta-alan yrittäjän 80/20 -sääntö

Pareton -periaatteessa missä tahansa ilmiössä 80 prosenttia seurauksista johtuu 20 prosentista syitä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että 20 % tekemisestämme ja valinnoistamme vaikuttavat 80 prosenttiin tuloksesta. Omasta toiminnastaan ja liiketoiminnastaan täytyy löytää tuo 20 prosenttia, jotta saavutetaan mahdollisimman hyvä tulos ja asiakaskokemus. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että vähemmän on enemmän, kun keskitytään olennaiseen. Ei kannata tavoitella 100 %, kun vähemmälläkin pääsee samaan tulokseen. Itse asiassa, kun ymmärtää oman toiminnan tärkeimmän 20 %, pääsee kaikkein todennäköisimmin hyvään tulokseen.

Pareton periaate, 80/20-sääntö ymmärretään helposti väärin. Täytyy muistaa, että suhde ei ole juuri koskaan tasan 80/20. Suurissa tuotevalikoimissa suhde on usein lähempänä lukuja 80/10, eli jo 10 % tuotteista riittää tuottamaan 80 % myynnistä. Periaate on siis enemmän ideologinen kuin numeraalinen. Olennaista on ymmärtää ydinliiketoiminnan merkitys ja panostaa suurin osa energiasta ja resursseista siihen. Muun merkitys on niin vähäinen kokonaisuuteen, että sen ei saa antaa viedä voimavaroja. Joka tapauksessa 80 % asiakkaista käyttää vain 20 % palveluistasi, tiloistasi ja tuotteistasi, eli kaikesta mitä tarjoat heille.

Työaika

20 % tehtävistäsi vie 80 % työajastasi. Tuo 20 % saa siis sisältää ainoastaan olennaisia toimia. Kaikki työt, jotka pystyt delegoimaan, sinun tulee delegoida. Muista myös, että 20 % työntekijöistäsi vie 80 % ajastasi.

Palvelut

Mieti, mitkä 20 % palveluistasi tuo 80 % liikevaihdosta tai tuloksesta ja keskity niihin. Kohdenna vähintään 80 % voimavaroistasi niihin palveluihin. Ydinliiketoiminnan palvelusi määrittelevät onnistumisesi, eivät oheispalvelut.

Ryhmäliikuntatunnit

20 % ryhmäliikuntakalenterin tuntinimikkeistä liikuttaa 80 % asiakkaistasi. Tämän vuoksi on tärkeää tarjota niitä tunteja selkeästi eniten, jotka liikuttavat suurinta osaa asiakkaista. Ryhmäliikuntatarjonnan monipuolisuus ei tule koskaan eri tuntinimikkeiden määrästä, vaan harrastettavuudesta. Kun tarjoat riittävästi niitä suosituimpia 20 % nimikkeitä, 80 % asiakkaistasi on tyytyväisiä.

Kuntosalilaitteet

Kun teet laitehankintoja kuntosalille, sinulla tulee olla selkeä käsitys siitä, mitkä 20 % laiteista on suosituimmat ja sitten sinun tulee hankkia niitä laitteita riittävästi. Jos johonkin laitteeseen jonotetaan, olet epäonnistunut laitevalinnoissa ja sinun tulee vaihtaa jokin vähemmän suosittu laite tähän suosittuun laitteeseen. Tämä on joskus ikävä ratkaisu, kun marginaalinen käyttäjäryhmä on rakastunut johonkin laitteeseen, jota kuitenkaan suurin osa asiakkaistasi ei käytä koskaan.

Myytävät tuotteet

Viidennes kaikista oheistuotteita, joita myyt, tekevät lähes kaiken liikevaihdon. Tuotenimikkeiden määrä voi joskus lisätä myyntiä, mutta siitäkin huolimatta vain pieni osa tuotevalikoimasta tekee suurimman osan liikevaihdosta. Löydä myyntihyllystäsi se viidennes, johon pitää keskittyä, sillä se ei saa loppua hyllystä.Muista, 80 % oheistuotteiden myynnistä menee 20 %:lle asiakkaistasi. Muista tämä myös valmennuspalveluissasi, 80 % myymistäsi valmennustunneista menee 20 %:lle asiakkaistasi. Pidä huolta kanta-asiakkaistasi ja saa ne ostamaan aina uudelleen.Pareton-periaate on syytä pitää mielessä kaikissa hankinnoissa ja kun suunnitellaan resurssien kohdentamista. Vaikka periaate voi tuntua naurettavalta ja epäuskottavalta, se on todennettavissa käytännössä jokaisesta toiminnasta. Kun sisäistät tuon ideologian, olet matkalla kohti parempaa johtajuutta ja omistajuutta.

Menestyksen avain ei ole tehdä enemmän, vaan tehdä oikeita asioita.

Edellinen
Edellinen

Kun asiakkaan paino ei putoa – 6 huomiota

Seuraava
Seuraava

Fuel food - Body-munkit