Oululainen Iida Mehtälä on treenannut jo 1,5 vuotta personal trainer Mikko Niirasen johdolla. Töyssyistä on noustu vahvempana.

Viime joulukuu oli oululaiselle Iida Mehtälälle opettavaista aikaa. Personal trainerin johdolla toteutetusta, aktiivisesta ja määrätietoisesti kuntosaliharjoittelusta huolimatta kiloja oli kertynyt 6 lisää ja rasvaprosentti oli kohonnut. Muutos ei vastannut sitä, mitä hän oli toivonut. Missä mentiin vikaan?

Ennen asian tarkastelua, palataan ajassa taaksepäin.

Iida Mehtälän, 23, ”kuntoprojekti” alkoi puolitoista vuotta sitten ystävän suosituksesta. Ystävä oli löytänyt itselleen luotettavan personal trainerin, innostunut liikunnasta ja saanut hyviä tuloksia.

Ystävän suosituksesta Iida otti yhteyttä Mikko Niiraseen, 28, joka toimii personal trainerina Oulun Liikussa sekä kouluttajana Trainer4You Personal trainer -koulutusputkessa.

Mehtälä ja Niiranen solmivat kolmen kuukauden valmennussopimuksen.

”Alustavasti tavoitteena oli pudottaa painoa ja kohentaa yleiskuntoa”, Niiranen kertoo valmennuksen alkutaipaleista.

Kuntosaliharjoittelun suhteen Iida Mehtälä oli noviisi. Nuoruudessaan hän oli harrastanut taitoluistelua, mutta kun luisteluharrastus oli loppunut, oli kaikenlainen kuntoliikunta jäänyt taka-alalle.

Liikkumattomuuden vaikutukset paljastuivat alkukartoituksessa. ”Olin aivan rapakunnossa!” Mehtälä nauraa näin jälkeenpäin.

Elämään oli aika tulla muutos. Tartuttiin tuumasta toimeen. Niirasen ohjauksessa kuntosaliharjoittelu osoittautui mieleiseksi harrastukseksi. Myös juoksusta, jota Mehtälä oli ennen inhonnut, tuli yksi lempiharrastuksista.

Mehtälä kertoo, miten uni alkoi maistua paremmin ja virtaa riitti enemmän. Myös rasva paloi ja voimat kasvoivat. Uusia tavoitteita laadittiin sitä mukaan kun entisiä ruksittiin yli. Hyvät tulokset motivoivat jatkamaan treenaamista, ja niin myös valmennussuhdetta jatkettiin.

iida-mehtala-01
Iida Mehtälän ennätys maastavedossa on tällä hetkellä 100 kg. Harjoittelu aloitettiin 40 kilolla.

Töyssyjä onnistumisen tiellä

Viime talvena Iida Mehtälän matkalle tuli ensimmäinen töyssy: paino ja rasvaprosentti oli kääntynyt yllättäen nousuun.

”Marras-joulukuu oli molemmille opettavaista aikaa”, Mikko Niiranen kertoo. Vaikka kuntosalilla oli saatu hyviä tuloksia, oli arkielämässä vielä esteitä.

Mehtälä myöntää vältelleensä kehonkoostumusmittausta, mutta lopulta se osoittautui eräänlaiseksi herätykseksi. Uuteen vuoteen lähdettiin taas uudella asenteella.

Mutta mikä oli mennyt vikaan? Niirasen ja Mehtälän mukaan ruokavalio.

”Treenaan kyllä tunnollisesti ja tykkään siitä, mutta syömisen suhteen on ollut haasteita”, Mehtälä toteaa.

Syksyllä alkaneet liiketalouden opinnot AMK:ssa sekä työ lähihoitajana aiheuttivat kiirettä ja stressiä, mikä vei syömistä huonoon suuntaan.

”Vaikka ruokavaliota käytiin läpi alusta saakka, kesti aikaa ennen kuin Iida sisäisti asian”, Niiranen kertoo. Trainer4Youn ravintovalmentajakoulutuksesta saadut opit tulivat todella tilaukseen, personal trainer jatkaa.

Alkuvuodesta 2014 Mehtälä päätti laittaa ruokavalion kuntoon. Niiranen alkoi saada valmennettavaltaan kuvaviestejä värikkäistä aterioista. Säännöllinen ruokailurytmi ja terveellinen ruokavalio alkoivat näkyä myös päällepäin.

iida-mehtala-02

Mehtälä kertoo nyt iloiseen ääneen karistaneensa rasvaa 8 kilon verran ja kasvattaneensa lihasta. Samalla tulokset kuntosalilla ovat nousseet huimaa vauhtia.

Maastavedossa ennätys on tällä hetkellä 100 kiloa ja takakyykyssä 90. Nykyään ne ovatkin Mehtälän suosikkiliikkeitä.

”Alkujaan maastavedossa nousi 40 kiloa ja vielä vuodenvaihteessa takakyykyssä 60”, Niiranen muistelee ylpenä valmennettavansa kehityskaarta.


Kuvat: Mikko Niiranen

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here