Lähes jokaisessa elämäntapamuutoksessa tulee haasteita matkan varrella. Oululainen Kaisa Häivälä on poikkeus, joka vahvistaa säännön. Kaisa pudotti painoaan huikeat 36 kiloa vajaassa vuodessa ilman minkäänlaisia notkahduksia.

Vuonna 2014 Kaisa Häivälä havahtui oman peilikuvansa edessä. Kiloja oli kertynyt aivan liikaa eikä hän saanut painoa kuriin. Talouspäällikön työpäivät venyivät pitkiksi ja ruokavalio oli retuperällä.

”Olen koko aikuisikäni jojoillut painoni kanssa. Sain välillä pudotettua painoa, mutta se tuli aina takaisin. Oma peilikuva näytti pahalta ja ajattelin, että minun pitää tehdä jotain ennen kuin on myöhäistä”, Kaisa toteaa.

Kaisa etsi pitkään sopivaa valmentajaa ja konseptia mutta mikään ei oikein kolahtanut. Lopulta hän sai tuttavan kautta kuulla Mikko Törmälehdon pienryhmävalmennuksesta. Kaisan ja Mikon vajaan vuoden mittainen yhteistyö alkoi lokakuussa 2014.

Pienin askelin kohti lautasmallia

Mikko toimii pt-vastaavana liikuntakeskus Voitossa Oulussa. Hän kertoo, että Kaisan lähtötilanne oli painon kannalta huolestuttava.

“Kaisa oli valtavan ylipainoinen. Hän on melko lyhyt ja siksi myös BMI [painoindeksi] oli korkea. Ruokavaliota lähdettiin parantamaan pienillä arkisilla muutoksilla. Vaikka ylipainoa oli, Kaisalla oli kuitenkin hyvä kunto ja hän liikkui jo valmennuksen alussa säännöllisesti”, Mikko kuvailee.

Ruokavaliota lähdettiin muokkaamaan kohti perinteistä lautasmallia. Rasvaa karsittiin ja kasviksia lisättiin runsaasti. Myös veden juontia lisättiin. Annoskokoa korjattiin ja ruoan laatuun kiinnitettiin huomiota. Ruokapäiväkirjaa seurattiin läpi valmennuksen.

“Muutokset olivat oikeastaan aika pieniä. Aiemmin söin arkisin liian vähän ja yksipuolisesti. Se sitten kostautui viikonloppuna. Koska loppuviikosta oli nälkä, söin viikonloppuisin herkkuja ja roskaruokaa. Valmennuksen aikana opettelin myös juomaan riittävästi vettä”, Kaisa kertoo.

Valmennuksen myötä Kaisan syöminen muuttui tasaiseksi eikä painottunut loppuviikkoon. Varsinainen ateriarytmi oli jo projektin alussa kunnossa. Monipuolisuutta ruokavalioon Kaisa sai Mikon antamista resepteistä.

”Kaipasin vaihtelua ruoka-annoksiini. Netti on pullollaan jos minkälaista dieettiä enkä tiennyt minkä ohjeen perusteella olisin ruokiani tehnyt. Mikon antamat reseptit olivat ratkaisu ongelmaani ja käytän niitä edelleen”, Kaisa sanoo.

“Elämäni paras päätös (vaikka hyviä päätöksiä on tullut tehtyä aikaisemminkin) oli lähteä mukaan tähän projektiin. … Painon pudottaminen ja tavoitteeseen pääseminen on ollut helppoa, tuntuu kuin olisit pudottanut osan kiloista mun puolesta.”
—Kaisa Häivälä

Vaa’an lukema pelotti

Alun perin tavoite oli pudottaa painoa 20 kiloa ja parantaa kuntoa. Projekti eteni viiden kilon välietapeissa. Valmennukseen kuului ravintoneuvonnan lisäksi kaksi yhteistä treeniä viikossa. Lisäksi Kaisa harjoitteli itsenäisesti pari kertaa viikossa.

Alussa Kaisa ei halunnut itse nähdä painoaan lukemina koska ajatteli, että se vain masentaisi häntä. Pt hoiti mittaukset, muttei kertonut tuloksia Kaisalle. Kehitystä seurattiin paitsi vaa’an avulla myös mittanauhalla ja valokuvilla.

Varsinaisia ongelmia projektin aikana ei ollut vaan kaikki sujui suunnitelman mukaan.

“Kun valmennus alkoi, asiat vain loksahtivat paikoilleen. Tämä oli oikeastaan tosi helppoa eikä matkan varrella ollut mitään suurempia haasteita tai ongelmia. Yksi pieni jumivaihe oli, mutta sekin oli tosi lyhyt”, Kaisa iloitsee.

Myös valmentaja on hämmästynyt tasaisesta tahdista.

“Lähes jokaisessa valmennuksessa on haasteita ja usein tulee jossain välissä jopa takapakkia. Kaisan projekti eteni jopa hämmästyttävän tasaisesti. Paino putosi koko ajan eikä hänelle tullut minkäänlaisia notkahduksia”, Mikko kommentoi.

Sisäinen motivaatio avainasemassa

Yksi syy onnistumiseen on Mikon mukaan Kaisan vahva sisäinen motivaatio. Hän oli pyöritellyt asiaa jo pitkään ja oli valmis muutoksiin oman terveytensä ja hyvinvointinsa takia.

Kaisa itse on tietysti tyytyväinen tulokseen. Alussa hän ei kertonut edes ystävilleen, että oli lähtenyt mukaan Mikon valmennukseen. Nyt Kaisa kuitenkin haluaa olla esimerkkinä muille samassa tilassa oleville ja kannustaa heitä muutokseen.

“Laihtuminen on lisännyt hyvää oloa ja olen tyytyväisempi itseeni. Tuntuu myös, että ajatukseni ovat rauhoittuneet. Osaan nykyään antaa luvan itselleni olla tekemättä mitään. Asioiden tärkeysjärjestys on lisäksi muuttunut. Nykyisin priorisoin treenejä”, Kaisa kertoo.

Painonpudotus on johtanut myös muihin konkreettisiin muutoksiin. Vaatteet ovat jääneet liian isoiksi ja ulkonäkö on muuttunut niin paljon, että välillä joutuu esittelemään itsensä tutuille ihmisille. Kevennyksen myötä Kaisa on aloittanut juoksuharrastuksen ja lenkkeilee nyt säännöllisesti.

“En ole koskaan tykännyt juoksemisesta erityisesti. Juoksu tuli mukaan vähän vahingossa. Jos joku olisi sanonut minulle, että tulen joskus harrastamaan juoksua en olisi uskonut häntä”, Kaisa naurahtaa.

Sen verran koukuttava laji kuitenkin on, että Kaisan seuraava tavoite liittyy juuri juoksuun. Toukokuussa hän meinaa osallistua Terwamaratonin kympille.


Kirjaudu tai luo tunnus Trainer4You-tietopankkiin ja lataa maksuton opas!

elamantapamuutos-mockup

Mikä ihmeen Trainer4You-tietopankki?

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here