Ruokavalio-ohjausta kokeillaan mikkeliläisessä kaupassa

Mikkeliläisessä S-marketissa kokeiltiin tänä syksynä uudenlaista ideaa. Ravintovalmentaja Niina Koponen oli päivän ajan kaupassa neuvomassa asiakkaita paremmissa ruokavalinnoissa.Yksilölliset palvelut ovat vaateliikkeissä arkipäivää. Kaupassa minua avustaa osaava asiakaspalvelija ja verkossa saan juuri omaa kiinnostustani vastaavia suosituksia. Toimisiko vastaavanlainen, yksilöllinen palvelu myös ruokakaupassa?Trainer4You Ravintovalmentaja Niina Koponen myöntää, että idea saattaa aluksi kuulostaa hassulta, ehkä jopa tungettelevalta. Se voi kuitenkin toimia, Koponen vakuuttaa.Hän on kokeillut ruokavalio-ohjaamista entisessä lähikaupassaan, Rantakylän S-marketissa, Mikkelissä. Kauppaan pystytettiin päivän ajaksi oma palvelupiste. Näkyvät esitteet ja iso juliste viestivät asiakkaille, mistä on kyse. Teemapäivästä tiedotettiin myös paria viikkoa etukäteen jakamalla kassalla lehtisiä.”Asiakkaat olivat tosi mielissään”, Koponen kertaa tyytyväisenä. Useimmiten ohikulkijat utelivat tietoa elintarvikkeista ja vertailivat ruokavalintoja.Koponen kokee ruoan henkilökohtaiseksi asiaksi. Hän ei halunnut tungetella kenenkään ostoskorille, vaan pyrkimyksenä oli herättää asiakkaiden mielenkiinto tulla ravintovalmentajan juttusille.”En lähtenyt arvostelemaan, että mitäs sinä tämmösiä syöt.”Ruokavalinnat teki aina asiakas itse. Ravintovalmentajan avulla sitten viilattiin valintoja hiukan terveellisempään suuntaan.Puhelimessa S-marketin päällikkö Tuomo Rasimus vaikuttaa tyytyväiseltä kokeiluun. Hän näkee palvelussa kuitenkin vielä kehitettävää.”Asiakkaat saivat kyllä hyvää vinkkiä, jos vain uskaltautuivat ottamaan oppia.”Koponen ja Rasimus suunnittelevat jo uutta tempausta jouluksi. Mielessä on pyörinyt terveellisemmän herkuttelun teemapäivä, mutta suunnitelma elää yhä.niina-koponen-02Niina Koponen sai idean teempäivään viime keväänä ilmestyneestä Trainer4Youn blogiartikkelista. Siinä kerrottiin oululaisesta K-kaupasta, joka on ryhtynyt tarjoamaan asiakkailleen ruokavalio-ohjausta.Koponen otti välittömästi yhteyttä vanhaan koulukaveriinsa, Tuomo Rasimukseen, joka toimii tätä nykyä esimiehenä S-marketissa. Rasimus innostui ideasta ja sitä päätettiin lähteä kokeilemaan.Ensin ajatuksena oli järjestää teemapäivä heti kesällä. Rasimus kuitenki epäili, ettei terveys ole grillikaudella päällimmäisenä asiakkaiden mielessä. Niimpä teempäivää siirrettiin syksylle.Oikea esilletuonti ja ajankohta ovat tärkeitä uuden palvelun sisäänajossa, Koponen arvioi. Syksyn teemana oli yleisluontoisesti terveellinen syöminen, mikä osoittautui ehkä liian vaikeasti lähestyttäväksi ja etäiseksi. Seuraavalla kerralla teema valitaan terävämmin, Koponen sanoo.Ravintovalmentaja uskoo, että tulevaisuudessa ruokavalio-ohjaus voisi kuulua ruokakauppojen normaaliin palvelutarjontaan. Palvelu on kuitenkin ensin tehtävä asiakkaille tutuksi, jotta he voisivat hyötyä siitä kunnolla.”Kauppa hyötyy palvelusta, jos asiakas kokee saavansa oikeat tuotteet helpommin”, Tuomo Rasimus lisää.


Kuvat: Tuomo Rasimus

Edellinen
Edellinen

Sebastian Ahon vahvuus on monipuolisuus, sanoo sensaatiokiekkoilijan fysiikkavalmentaja

Seuraava
Seuraava

Ennakkoluulot jarruna – miten niistä päästään eroon?