Yritystä perustettaessa eteesi tulee kysymyksiä, joilla on vaikutuksia muun muassa henkilökohtaisen riskitasosi kokoluokkaan sekä siihen, kuinka ”ahtaalla tai väljillä vesillä olet” yrittäjyyden alkuvaiheessa. Näitä kysymyksiä ovat esimerkiksi sopivimman yhtiömuodon valinta, tilikauden pituuden määrittäminen sekä ensimmäisen tilikauden tuloksen arvioiminen. Kannattaa perehtyä asioihin kunnolla ja tehdä valinnat huolellisesti. Toivonkin, että saat tästä postauksesta tietoa ja tukea valintojesi pohjaksi.

Edellisessä artikkelissa käsittelin liiketoimintasuunnitelman toteutusta toiminimen perustamisen lähtölaukauksena. Jos et ole vielä lukenut sitä, niin suosittelen perehtymään ensin siihen.

Mikä on oikea yhtiömuoto yritystoiminnallesi?

Toiminimi

Jos olet oman alasi spesialisti, jonka liiketoiminta perustuu omaan tieto-taitoon ja osaamiseen, on toiminimi fiksu ja varsin riskitön valinta yhtiömuodoksi. Kun sinulla ei siis ole tarvetta suurelle lainalle, isolle varastolle, kalliille laitteille ja liiketoimintasi on (ainakin aluksi) suhteellisen pientä, on toiminimi helppo, edullinen ja mutkaton valinta. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että olet toiminimiyrittäjänä henkilökohtaisesti vastuussa (omaisuudellasi) kaikista sitoumuksista, mutta koska riskit ovat pieniä, putoat pahimmillaankin korkeintaan keittiöjakkaralta.

Osakeyhtiö

Jos sen sijaan haluat kasvattaa yrityksen arvoa, koet liiketoiminnan olevan skaalattavissa, firman perustaminen edellyttää suuria investointeja, haaveilet ottavasi mukaan ulkopuolisia rahoittajia ja/tai haluat yrittää muiden saman henkisten yhtiökumppaneiden kanssa, on osakeyhtiö silloin toimiva valinta. Siinä riskit rajoittuvat osakepääoman määrään, ellet sitten lyö nimmariasi ja omaisuuttasi vakuudeksi lainapapereihin. Kun osakkaita on useampia, on jokainen heistä vastuussa vain omien sijoitustensa määrästä. Osakeyhtiön voi kyllä perustaa yksikin henkilö, mutta hallituksen kokoonpanoon tarvitaan aina myös varajäsen, joten ihan yksin et tässäkään hommassa pärjää.

Minulle valinta yhtiömuotojen välillä oli helppo. Koska olen liikunta-alan osaaja ja toimintani perustuu omaan tieto-taitooni sekä työpanokseeni, jolloin myös kustannukset sekä riskit ovat pieniä, oli toiminimi fiksuin valinta, ainakin yrittäjyyteni alkuvaiheelle. Käsittelenkin seuraavaksi toiminimen perustamiseen liittyviä steppejä.

Kuinka valita hyvä nimi yritykselle?

Nimen valinta on mukava, joskaan ei ihan helppo rasti. Saat siis vapaasti valita yrityksesi nimen, kunhan vastaavaa ei löydy kaupparekisteristä. Jo varatut nimet selviävät PRH:n nimipalvelusta. Kannustan kuitenkin sinua miettimään jo valmiiksi 2-3 vaihtoehtoista nimikandidaattia, jos ykkösvaihtoehto tulee bumerangina takaisin.

Hyvä nimi on mieleenpainuva ja sellainen, että se kertoo jotain toiminnastasi. Siihen voi toiminimitapauksessa liittää tmi- tai toiminimi -etuliitteen, mutta se ei ole pakollista. Ilmoittamalla nimen kaupparekisteriin saat toiminimellesi myös käyttösuojan. Asiakkaasi sekä kumppanisi saattavat olla ihmeissään, mikäli yritystäsi ei löydy kaupparekkarista, joten siksikin se on suotavaa. Pakollista ilmoittaminen on ainoastaan silloin, kun harjoitat luvanvaraista toimintaa, sinulla on erilliset toimitilat tai firmasi palveluksessa työskentelee muitakin kuin perheenjäseniä.

Oma toiminimeni Edutraining meni ensiyrittämällä läpi. Nimi on monimerkityksellinen, sillä Edu on sekä lempinimeni, että viittaa opettamiseen ja kouluttamiseen. Training sen sijaan harjoitteluun ja valmentamiseen. Koska tavoitteenani on työllistyä yritykseni kautta jotakuinkin puolipäiväisesti personal trainingin ja puoliksi voimailun sekä voimavalmennuksen kautta ja valmennusotteeni on opettava, ei nimi voisi juuri paremmin kuvailla tekemisiäni ja tavoitteitani.

Mitä toimialaa yrityksesi edustaa?

Yrityksen toimiala ilmoitetaan sekä Verohallinnolle että Kaupparekisteriin. Oleellisinta on, että siitä käy selkeästi ilmi, millä alalla tai aloilla yritys toimii. Firman toimialaksi voi määrittää kaiken laillisen liiketoiminnan, mutta Patentti- ja rekisterihallitus suosittelee kuitenkin ilmoittamaan tarkemmin hahmotetun toimialan, sillä ympäripyöreä määrittely saattaa hankaloittaa toiminimen rekisteröintiä. Verohallinnolle yrittäjän on ilmoitettava mahdollisimman tarkka päätoimiala, kuten esimerkiksi fysioterapia tai vaikka koulutustoiminta.

Miten määrittää tilikausi?

Joudut määrittämään yritystä perustaessasi toiminimesi tilikauden, jonka kesto on yleisimmin kalenterivuosi (1.1.-31.12.) eli 12 kuukautta. Se voi kuitenkin olla perustamisvuonna lyhyempi tai pidempi (maksimissaan 18 kuukautta). Mikäli perustat yrityksen lokakuussa, ensimmäinen tilikausi voi olla pätkä tai se voi jatkua aina seuraavan vuoden loppuun asti. Tässä tapauksessa ensimmäisen tilikauden pituus olisi 14 kuukautta. Siitä eteenpäin tilikaudet etenevätkin sitten 12 kuukauden jaksoissa.

Itse perustin Edutrainingin heinäkuun alussa, joten ensimmäisen tilikauteni pituus on 6 kk, mutta halutessani olisin voinut venyttää sitä aina 18 kk maksimipituuteen saakka.

Mitä ilmoituksia sinun on tehtävä?

Arvolisäverovelvolliseksi liiketoiminta muuttuu silloin, kun vuosittainen liikevaihto ylittää 10 000 euron rajapyykin. Jos toiminta on pienempää, ei sinun tarvitse maksaa alveja, muttet luonnollisesti voi niitä myöskään asiakkailtasi laskuttaa. Jos edes teoriassa on mahdollista, että toimintasi ylittää tuon rajan, kannustan sinua ilmoittautumaan ALV –rekisteriin ja maksamaan alveja heti toimintasi alusta saakka. Rajan ylittyessä joudut nimittäin maksamaan alvit koko liiketoiminnastasi ja jos et ole siihen varautunut, on homma vaarassa kaatua heti lähtöönsä. Mikäli sen sijaan liikevaihto jää rekisteriin kuulumisesta huolimatta alle 10 t€, saat alv:n alarajahuojennuksen vuoksi maksamasi alvit hyvityksenä takaisin.

Ennakkoperintärekisteriin ilmoittautuminen on vapaaehtoista, mutta lähes välttämätöntä. Jos yritystäsi ei nimittäin löydy ennakkoperintärekkarista, joutuu sinulta palveluja ostava yritys laskeman sekä maksamaan ennakonpidätykset puolestasi. Se koituu oletettavasti esteeksi monelle kaupalle, joten sitä riskiä tuskin haluat ottaa. Rekisteriin kuuluminen on osoitus siitä, että hoidat verojen maksamisen itse, eikä asiakkaan tarvitse tehdä pidätystä puolestasi.

Kuinka arvioit ennakkoon tuloksesi?

Jo perustamisilmoitusta tehdessäsi sinulta kysytään arviota ensimmäisen tilikautesi tuloksesta, jonka perusteella maksat ennakkoveroa. Mikäli arvioit tuloksesi olevan 15 000 €, maksat ennakoita kyseisen summan mukaisesti.

Koska ennustaminen on yleisesti ottaen melko haastavaa, kannattaa arvioissaan olla mieluummin hieman liian varoivainen kuin yltiöpositiivinen. Älä siis missään nimessä yliarvioi tulojasi, jottet joudu maksamaan ennakkoon, eli silloin kun varoja eniten tarvitset, vaan täydennä mieluummin veroja kohti oikeaa summaa. Näin saat ikään kuin ilmaista lainaa verottajalta sen sijaan, että toimisit pankkina verottajan suuntaan. On pääasia, että tiedostat osan tililläsi lepäävistä euroista kuuluvan verottajalle, etkä käytä niitä omiin menoihisi. Voit siis hyvin maksella uupuvat ennakkoverot tilikauden aikana, tai jopa jättää niiden maksun jäännösverovaiheeseen (mätkyt).

Miten toiminimen perustamisilmoitus täytetään?

No niin, sitten mennään ihan konkretian ytimeen eli perustamisilmoituksen täyttämiseen. Siihen menee aikaa verkossa noin 30 minuuttia ja käsittelyaikakin on vain 3 arkipäivää. Jos haluat ehdottomasti vierailla PRH:ssa ja täyttää paperilomakkeet, niin varaudu keskimäärin 17 päivän odotusaikaan. Tässäpä ohjeet perustamislomakkeen täyttämiseen.

  1. Kirjaudu Patentti- ja rekisterihallituksen sivuille: www.prh.fi.
  2. Löydät perustamisilmoituksen kuvakkeen sivun alalaidasta.
  3. Tunnistaudu omilla verkkopankkitunnuksillasi, jotta pääset toiminimen perustamisvaiheeseen.
  4. Kun olet tunnistautunut, klikkaa seuraavaksi yrityksen perustaminen –linkkiä ja valitse vaihtoehdoista yksityinen elinkeinonharjoittaja eli toiminimen perustaminen.
  5. Seuraavaksi pääset lisäämään lomakkeeseen yhteystietosi, jonka jälkeen on edessä yrityksen nimen ilmoittaminen.
  6. Sitten on vuorossa yrityksen kotipaikan, osoitetietojen sekä toimialan ilmoittaminen. Nämä tiedot tulevat näkyville ytj.fi-palveluun ja lähtevät eteenpäin myös Verohallinnolle.
  7. Seuraavaksi on edessä vielä perustamisilmoituksen sähköinen allekirjoitus. Lopuksi hoidetaan vielä perustamisilmoituksen maksaminen vaihtoehtoisesti joko luottokortilla tai verkkopankissa.
  8. Kun hommat on hoidettu ohjeiden mukaisesti, saat itsellesi yrityksesi Y-tunnuksen sekä perustamisilmoituksensa kirjaamisnumeron. Kirjaa ne ylös, sillä tarvitset niitä jo heti verottajalle ilmoituksia tehdessäsi.

Millaisin fiiliksin varsinaisen yrittämisen kimppuun?

Eetu Aalto on voimavalmennukseen erikoistunut personal trainer ja Trainer4You kouluttaja.

Toiminimen perustaminen itsessään oli helppo ja vaivaton prosessi, mihin meni noin puolisen tuntia. Siitä säästynyt aika kannattaakin käyttää oman kulurakenteen muokkaamiseen ja etenkin arkisten asioiden helpoksi tekemiseen. Hyvä ohjelmanrakennustyökalu, kirjanpitäjä ja taloushallinnon palvelut helpottavat arkeasi suunnattomasti, jolloin saat tehdä sitä, minkä vuoksi olet yrityksesi perustanut – minun tapauksessani valmentaa. Näitä kannattaa siis kilpailuttaa ja koeponnistaa. Itse voin suuresti suositella ohjelmanrakennustyökaluksi Syke Tribeä ja taloushallinnon palveluksi Pro Countoria, mutta näistä seuraavassa postauksessa sitten enemmän. Siihen saakka valmentamisen iloa!

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here