Urheilukaupoilla menee verrattain mukavasti. Ala on kasvanut Suomessa jo pitkään 2–5 prosentin vuosivauhtia. Etenkin urheiluvaatteet myyvät mukavasti, sillä urheilullinen pukeutuminen ja hyvinvointiin panostaminen koetaan nyt trendikkääksi.

Vaikka ala on edelleen nosteessa, kiristyy kilpailu markkinoilla ulkomaisten ketjujen sekä edullisella hinnalla tuotteitaan markkinoivien ns. budjettikauppojen määrän lisääntyessä.

Suomalaisten liikunta- ja hyvinvointibuumi luo kuitenkin aikaisempaa suurempia kasvumahdollisuuksia myös urheilukaupalle. Mahdollisuudet liittyvät paremman asiakaskokemuksen ja -palvelun tarjoamiseen, johon personal training tarjoaa mitä parhaimmat edellytykset.

Kilpailu kiristyy

Urheilukauppa käy perinteisesti kohtuullisen hyvin myös epävakaina aikoina, sillä ihmiset haluavat tällöin panostaa pehmeämpiin arvoihin, kuten liikuntaan ja arjessa jaksamiseen. Alalla ollaan kuitenkin nyt uuden haasteen edessä, sillä suuret ulkomaiset ketjut ja ns. budjettikaupat pakottavat erottumaan edukseen myös muilla kilpailueduilla kuin hinnalla.

Yksi urheilukaupan haasteista liittyy myös vallitseviin sääoloihin. Vähäluminen talvi hankaloittaa talvilajien varuste- ja vaatemyyntiä, kun taas sateinen syksy vaikuttaa negatiivisesti retkeilyvarusteiden myyntiin. Urheilukauppa on kuitenkin pystynyt selviytymään haasteesta uusien liikuntamuotojen ja niihin liittyvien välineiden myynnin ansiosta.

Hintakilpailu ja epävarmuus tulevista säistä pakottavat urheilukauppiaat miettimään uusia keinoja erottautua ja pitääkseen kaupan käynnin vilkkaana. Kun hinnalla tai tuotevalikoimallakaan erottautuminen ei tule kyseeseen, jää ainoaksi ja parhaaksi vaihtoehdoksi satsata asiakaskokemukseen.

Siihen personal training -osaaminen tuo huikeat ja vielä valjastamattomat mahdollisuudet!

Urheilukaupan myyjä on välinekonsultoinnin ammattilainen

Perinteisesti urheilukaupan myyjä esittelee sekä myy urheiluasuja, -jalkineita ja -välineitä. Hän selvittää asiakkaan tarpeet ja auttaa tätä päätöksen teossa. Myyjä antaa myös välineisiin liittyvää opastusta ja neuvontaa.

Pienemmissä urheilukaupoissa myyjän toimenkuvaan saattaa kuulua myös tavaroiden tilaamista, vastaanottamista, varastoimista ja asettelua myymälätilaan sekä kassan hoitamiseen liittyvä tehtäviä. Lisäksi työhön voi kuulua myös esimerkiksi polkupyörien kasaamista, suksien siteiden kiinnitystä tai erilaisten tarvikkeiden kokoamista ja testausta.

Urheilukaupan myyjällä on iso rooli ja vaikutus kuluttajan kuntoilu- ja liikuntaharrastuksessa menestymiseen ja kehittymiseen. Omissa liikuntatavoitteissaan menestyvä kuluttaja tuo tämän takaisin urheilukauppaan ostamaan lisää.

tietopankki-banner-blog

Ostajan ja myyjän intressit eivät kohtaa

Astuessaan sisään urheilukaupan ovesta asiakkaalla tuskin on tavoitteenaan kuluttaa mahdollisimman paljon rahaa urheiluvälineisiin ja -vaatetukseen. Sen sijaan tavoite liittyy usein uuden liikuntamuodon aloittamiseen, kunnon kohentamiseen, terveyden ja hyvinvoinnin parantamiseen, liikunnan ilon sekä aktiivisten elämysten kokemiseen tai kehon muokkaamiseen urheilullisempaan, lihaksikkaampaan, linjakkaampaan taikka keveämpään muotoon.

Konsultointi asianmukaisten välineiden hankinnassa on toki tärkeää, mutta yksityiskohtaisten tuotetietojen sijaan asiakas hyötyisi, innostuisi ja kokisi tärkeämmäksi saada yksilöllistä ohjeistusta siitä, miten päästä tehokkaasti ja turvallisesti liikkeelle harrastamassaan lajissa ja miten saavuttaa omat tavoitteensa. Tai miten hankkimistaan välineistä saisi parhaan hyödyn irti tavoitteensa saavuttamiseksi.

Tuote-esittelystä hyvinvointivalmennukseen

Lenkkareita ostaessaan asiakas saa usein seuraavanlaisen tuote-esittelyn: “Tässä miesten neutraalissa juoksukengässä on boost-välipohja ja erilaisiin jalanmuotoihin istuva mesh-päällinen. Continental-kumista oleva ulkopohja tuo pitoa erilaisille alustoille ja myös märille pinnoille. Laitetaanko tällaiset?”

Harvemmin kuitenkaan kuulee myyjän konsultoivan asiakastaan vaikkapa seuraavasti: “Aloita uusiin kenkiisi totuttelu pitämällä kenkiä jalassasi pari kertaa vaikkapa ruokakaupassa käydessäsi. Varsinainen lenkkeily kannattaa aloittaa uutena harrastuksena niin, että kävelet lämmittelyksi 5–10 minuuttia. Hölkkää sitten kevyesti 1–2 lyhtytolpan väliä ja kävele puolet pidempi matka palautuaksesi. Sopiva kesto lenkeille on aluksi 20–30 minuuttia. Lisää jatkossa hölkkäosuuksien määrää kävelyn kustannuksella ja lisää ensin harjoituskertoja, sitten kokonaiskestoa ja vasta sitten vauhtia lenkkeilyysi. Muista myös harrastaa lihaskuntoharjoittelua kuntopiirin tai salitreenien merkeissä, mielellään 1–2 kertaa viikossa ja venyttele etenkin jalkojen lihaksia lenkkien yhteydessä.”

Jos urheilukauppa tarjoaisi asiakkailleen tuote-esittelyn ja välinemyynnin rinnalla tapahtuvaa hyvinvointivalmennusta, lajikohtaista harjoittelutietoa jne., uskallan väittää väline- ja tuotemyynnin kasvavan reilusti asiakkaiden paremman sitoutumisen lisäksi.

Personal training urheilukaupan kilpailuetuna

Personal training on valmennuksellista, kokonaisvaltaista ja tuloksekasta elämäntapavalmennusta, jossa asiakasta ohjataan yksilöllisesti liikunnan, ravitsemuksen sekä terveellisempien valintojen osa-alueilla. Personal training -osaaminen onkin mielestäni juuri se kilpailuetu, jolla urheilukauppa voisi parantaa asiakaskokemustaan sekä liiketoimintaansa pelkkien hinnanalennusten sijaan.

Kuvittele mielessäsi tilanne, jossa menet ostamaan uusia juoksukenkiä paikallisesta urheilukaupasta. Seisoessasi välinehyllyn edessä sinua lähestytään ystävällisesti kysymyksellä “Voinko auttaa välineiden valinnassa tai treenivinkkejä tarjoamalla?”

Löydettyänne sopivat jalkineet valikoimasta, saat vielä yksilöllisiä ohjeita tavoittelemasi puolimaratoniin liittyvässä harjoittelussa ja sen ohjelmoinnissa. Kiinnostut keskustelun myötä myös juoksuharrastusta tukevasta lihaskuntotreenistä ja lihashuollosta, joten otat kainaloosi myös jumppapallon sekä ohjeet juoksijan kuntopiiristä ja venyttelystä pallon avulla.

Sinulle kerrotaan lisäksi Urheilukaupan tarjoamista mahdollisuuksista juoksukoulun sekä yksilöllisten ohjelmien osalta ja saat tunnukset urheilukaupan omaan tietopankkiin, jonka kautta voit ladata itsellesi eri tasoisia harjoitusohjelmia, terveellisiä reseptejä ja ruokavalioita, treenioppaita sekä lisäluettavaa harrastamastasi lajista.

Mitäs sanot, juoksetko jatkossa muutamaa euroa edullisempien kenkien perässä vai palaatko into piukassa urheilukauppaan, josta saat välinekonsultaation lisäksi myös konkreettiset eväät kuntosi sekä terveytesi edistämiseksi ja oman tavoitteesi saavuttamiseksi?

Unelmien urheilukauppa

Tulevaisuuden urheilukauppa myy tuotteita, tarjoaa palveluita ja erikoistuu. Unelmien urheilukauppa auttaa niin elämäntapamuuttujaa, kuntoilijaa kuin aktiiviliikkujaa menestymään liikuntaharrastuksissaan. Urheilukauppiaan näkökulmasta tulevaisuuden urheilukauppa ei kituuta hintakilpailun kourissa, vaan personal training -palvelut, lajikoulut ja pienryhmävalmennukset tuovat lisää kassavirtaa.

Riku Aalto
Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.

Tulevaisuuden urheilukaupan myyjä ei ole vain myyjä vaan myös valmentaja ja liikunnan asiantuntija. Personal training -osaamisen levittäminen urheilukauppaan tuo lisää uusia mahdollisuuksia.

Unelmien urheilukauppa on siis tiivistetysti kaikkea seuraavaa:

  • Tarjoaa välinekonsultaation lisäksi asiakkailleen liikuntaneuvontaa ja personal training -osaamista.
  • Auttaa asiakasta aloittamaan harrastamansa lajin turvallisesti ja miellyttävästi.
  • Konsultoi kokeneempaa harjoittelijaa kokonaisvaltaisemmassa ja tuloksekkaammassa harjoittelussa.
  • Monipuolistaa ja lisää urheilukaupan myyjän työn mielekkyyttä sekä monipuolisuutta. Sitouttaa parhaat myyjät myyjät taloon.
  • Tarjoaa lisämaksusta henkilökohtaisia harjoitusohjelmia, lajikursseja sekä yksilöllistä valmennusta.
  • Toteuttaa jäsenilleen asiantuntijaluentoja, jäseniltoja sekä muuta yhteisöllistä ohjelmaa.
  • Jakaa asiakkailleen maksutonta harjoittelun tukimateriaalia esim. sähköisen tietopankin kautta.
  • Tuottaa valmennuspalveluidensa ansiosta tasaista liikevaihtoa sekä katetta sää- ja trendivaihteluista huolimatta.
  • Ylittää asiakkaan odotukset tarjoamalla asiakkaalle vinkkejä, neuvoja ja konkreettisia ohjeita asiakkaan ongelman ratkaisemiseksi.

Tutustu personal trainer -koulutukseemme klikkaamalla kuvasta

ammattinapt

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here