Video on oiva formaatti opetuksessa. Voisiko opetusvideoita hyödyntää myös personal training -valmennuksessa?

Nykyään erilaisten pääte- ja mobiililaitteiden sekä sosiaalisen median sovellusten käyttö on suurelle osalle arkipäivää. Kaupungilla ihmiset kulkevat puhelin kädessään. Uutiset luetaan pädiltä ja töitä tehdään läppäri sylissä. Kuulumiset ystävien ja sukulaisten kanssa vaihdetaan erilaisissa some-palveluissa.

Jyväskyläläisen personal trainerin Jerry Hietaniemen mukaan teknologia on osa arkea, ja se on luontevaa ottaa osaksi myös tulevaisuuden oppimisympäristöjä. Hietaniemi on perehtynyt video- ja verkko-opiskeluun liikuntatieteiden opinnoissaan. Opintojen ohessa hän toimii kouluttaja ja koulutuksien kehitysvastaavana Trainer4Youssa.

”Kehityksen myötä erityisesti nuorten tapa oppia on muuttunut – esimerkiksi videoiden katsominen tai pelaaminen on lukemista luontevampi tapa oppia. Videoiden suosiosta kertoo muun muassa se, että joka toinen suomalainen nuori käyttää päivittäin YouTubea”, Hietaniemi sanoo.

Hänen mukaansa opetusvideoiden avulla on mahdollista oppia sekä tietoja että taitoja. Lisäksi älypuhelimien, taulutietokoneiden ja mobiiliverkon ansiosta pääsy oppimisen ja opettamisen kannalta laadukkaisiin verkko-opiskeluympäristöihin on mahdollista missä vain ja milloin vain.

Video-opetus kiinnostaa

”Mukaansatempaava ja innostava opetusvideo saa herätettyä opiskelijan kiinnostuksen, mikä on edellytys oppimiselle. Opetusmateriaali on videoille mahdollista tiivistää ytimekkäiksi ja selkeiksi kokonaisuuksi”, Jerry Hietaniemi sanoo.

Verkko-opetuksen hyöty on myös sen tarjoama vapaus sekä opettajalle että opiskelijalle. Verkon välityksellä pystytään opettamaan monia laajojakin kokonaisuuksia samanaikaisesti rajattomalle määrälle opiskelijoita. Samalla opiskelija voi valita opiskeluun itselleen parhaiten soveltuvan ajan ja paikan sekä käyttää oppimiseen oman aikansa.

Hietaniemen mielestä opetusvideoiden ylivertainen hyöty on mahdollisuus katsoa ne uudestaan ja uudestaan. Lisäksi videot tukevat hyvin yksilöiden erilaisia tapoja oppia asioita. Perinteisen oppimisen – eli lukemisen tai kuuntelun – sijaan opetusvideo tarjoaa useamman väylän oppimiselle. Videolla voidaan yhdistää ääntä, kuvaa ja tekstiä sekä käyttää erilaisia tehosteita opittavien asioiden painottamiseksi ja havainnollistamiseksi. Lisäksi nykyteknologian avulla videoita voidaan tarvittaessa hidastaa, nopeuttaa, pysäyttää ja kohdentaa.

”Tutkimusten mukaan opitut asiat myös muistetaan paremmin, kun opiskelu on tapahtunut videoiden välityksellä pelkän lukemisen tai kuuntelun sijaan”, Hietaniemi huomauttaa.

Trainer4Youn koulutuksissa alettiin viime vuonna toden teolla panostaa verkko-opiskelun kehittämiseen. Verkkoon avattiin oppimisympäristö, Trainer4You-tietopankki, joka sisältää useita tunteja opetusvideomateriaalia aina kahvakuulaharjoittelusta ravitsemusfysiologiaan.

Lisäksi tietopankista löytyy artikkelisarjoja (kuten Nuoren urheilijan ravitsemus), pikaoppaita (kuten Monien mahdollisuuksien ala) sekä työkaluja ja yleistietoa liikunta-alan ammattilaisille. Personal trainer -ja ravintovalmentajakoulutukseen osallistuneille oppimisympäristö tarjoaa myös lähiopetukseen liittyvät tukimateriaalit ja luentotiivistelmät sekä oppimistehtävät.

Jerry Hietaniemi on ollut kehittämässä Trainer4Youn oppimisympäristöä. ”Ympäristö mahdollistaa teorian opettamisen ja oppimisen kontaktijaksojen välillä, mikä vapauttaa jaksoille lisää aikaa tärkeälle käytännön harjoittelulle. Oppimisympäristön avulla koulutusten lähijaksot tulevat olemaan entistäkin käytännönläheisempiä”, hän valottaa.

”Toissavuonna Facebookissa toteutetussa epävirallisessa kyselyssä suurin osa Trainer4Youn asiakkaista koki verkon oppimisympäristön kaikkein mieluisimmaksi mediasisällöksi”, kertoo Trainer4Youn kehitysjohtaja Teemu Karjaluoto.

Oppimisympäristön laajentaminen ja kehittäminen ovatkin Karjaluodon mukaan tällä hetkellä yksi tärkeimmistä personal trainer -koulutuksen kehittämisalueista. Karjaluoto näkee verkko-opiskelun tärkeänä myös siksi, että se tarjoaa jo koulutuksesta valmistuneille mahdollisuuden päivittää ja kerrata oppimaansa.

”Tällä hetkellä suosituimpia sisältöjä ovat olleet fysioterapeutti Ari-Pekka Lindbergin kehonhuoltoon ja harjoitteluun liittyvät tekniikkavideot, kuten Pakara-videosarja”, Karjaluoto paljastaa.

Videosta vääntöä valmennustyöhön

Voisiko opetusvideoita käyttää hyödyksi esimerkiksi personal training -valmennuksessa? Jerry Hietaniemen mukaan vastaus on ehdottomasti kyllä. ”Opetusvideot ovat oiva apu valmennuksessa, sillä videoiden avulla voidaan opettaa myös liikuntataitoja.”

Hietaniemi jatkaa, että taitojen oppimisessa on kyse motorisesta oppimisesta ja opetusvideoita katsomalla käynnistetään oppimisprosessi.

”Videon välityksellä annettu näyttö harjoiteltavasta asiasta käynnistää niin sanotun kognitiivisen vaiheen, jossa valmennettava pyrkii idean ymmärtämiseen ja luomaan mallin tulevasta harjoitteesta. Mallin luominen nopeuttaa oppimisprosessia, sillä valmennettava itse saa käsityksen siitä miltä suorituksen tulee näyttää. Videoita voidaan hyvin käyttää valmennustapaamisten välillä taitojen oppimiseen tai opitun vahvistamiseen, jolloin tapaamisille vapautuu enemmän aikaa itse harjoittelulle.”

Myös Teemu Karjaluoto näkee opetusvideoissa mahdollisuuden parantaa valmennustyön vaikuttavuutta. Karjaluodon mukaan Trainer4Youssa pyrkimyksenä onkin tuottaa omaan verkkoympäristöön yhä enemmän sisältöjä, joita personal trainerit voivat jakaa suoraan asiakkailleen ja näin edistää asiakkaan oppimista. Verkkoympäristöstä löytyy esimerkiksi videosarja kuntosaliharjoittelun perusteista, joka sopii juuri tähän tarkoitukseen, Karjaluoto huomauttaa.

Hietaniemen ja Karjaluodon mukaan verkko-opetus tuskin koskaan täysin korvaa lähiopiskelua tai henkilökohtaista, kasvotusten tapahtuvaa valmennuskohtaamista, mutta se tarjoaa vipuvarren opetukseen. Verkkotyökalut ovat monelta osin vielä kehitysvaiheessa ja hakevat muotoaan, mutta aika näyttää, millaisia mahdollisuuksia teknologia tuo mukanaan tulevaisuudessa.


Kirjaudu Trainer4You-tietopankkiin tai luo maksuton tunnus tästä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here