Ennen ja jälkeen -kuvat – Tehokasta markkinointia vai asiakkaan aliarvioimista?

Olet varmasti törmännyt kuviin, joissa asiakkaat poseeraavat alusvaatteisillaan valmennuksen, jonkin lisäravinteen tai kuntoilulaitteen aikaansaamia tuloksia esitellen? Toinen kuvista on otettu ennen valmennusta tai ravintolisäkuuria ja toinen valmennuksen tai ravintolisän nauttimisjakson jälkeen. Mitä mieltä olet kuvista? Onko ennen ja jälkeen –kuvilla mainostaminen mielestäsi tehokasta ja asiallista markkinointia, vai pistetäänkö tässä asiakasta halvalla pahemman kerran?Ennen ja jälkeen –kuvien käyttö on levinnyt ostosteeveen kuntoiluväline- ja lisäravinnemainoksista sekä rapakon takaa, Yhdysvalloista, myös suomalaisten personal trainereiden yhdeksi asiakashankintamenetelmäksi. Ennen ja jälkeen –kuviin ei voi ollakaan törmäämättä kuntosalien ilmoitustauluilla, personal trainereiden kotisivuilla sekä molempien edellä mainittujen some –markkinoinnissa. Vaikka tavoitteena on useimmissa tapauksissa avoin, rehellinen ja sensuroimaton referenssitapausten käyttö markkinoinnissa, en ole ihan varma, näyttäytyykö tavoite toivotunlaisena potentiaaliselle loppuasiakkaalle. Ennen ja jälkeen –kuvissa onkin muutama epäkohta, joista ajattelin nostaa viisi omaa mieltäni eniten askarruttavaa sinunkin pohdittavaksesi.

1) Mielikuva manipuloinnista

Asiakas on saavuttanut valmennuksessa huikeita tuloksia. Paino on pudonnut, lihakset ovat kasvaneet ja sixpack erottuu selvästi aikaisemman pyykkirumpuvatsan sijaan. Olkapäissäkin on muotoa ja ojentajien hevosenkenkäkuvio hahmottuu hienosti käsivartta hieman jännitettäessä, eikä alleista ole enää tietoakaan. Nopeasti katsottuna ennen ja jälkeen –kuvien henkilöissä ei ole juuri muuta yhteistä kuin vaivoin tunnistettavat kasvonpiirteet. Alun alistuneesta asenteestakin ollaan päästy itsevarmaan ilmeeseen, joten valmennus on onnistunut kuin elokuvissa. Tämä kuvasarja on timanttia! Vai onko sittenkään?Jokainen meistä tietää, mitä jo pelkällä valaistuksella saadaan aikaiseksi. Kun valo kohdistuu henkilöön suoraan ylhäältä, leikkivät valot ja varjot henkilön vartalolla, tehden siitä huomattavasti lihaksikkaamman, kireämmän ja sporttisemman näköisen. Näin ollen puolessa minuutissa saadaan jo huikea onnistumistarina aikaiseksi, kunhan vain kohennetaan ilmettä, ryhtiä sekä valaistusta hieman otollisemmiksi.Vaikka tulokset olisivat kuinka aitoja tahansa, on olemassa aina riski siitä, että ennen ja jälkeen –kuviin suhtaudutaan juuri edellisen kaltaisella skeptisyydellä. Jos tulokset ovat huimia, nousee usein esille myös epäilykset valmennuksen kestosta, kielletyistä aineista sekä muista epäilyttävistä vippaskonsteista. Valitettavasti.

2) Mielikuva epäonnistumisesta

”Liian hyvät tulokset” voivat siis kääntyä itseään vastaan. Mutta entä sitten kohtuullisen hyvät, realistisen tuntuiset tulokset?Jos asiakas sen sijaan on saavuttanut ihan hyviä, varsin realistisia tuloksia, on niihin suhtautuminen sen sijaan usein valitettavan vähättelevää. Sellaista ”plääh – kuka tahansa nyt tuohon pystyy –tasoa”. Kun henkilö on antautunut julkisen arvostelun kohteeksi, niin sitä arvostelua tulekin sitten oikein olan takaa.

3) Mielikuva lyhytjänteisyydestä

Olivat tulokset sitten hyviä tai kohtuullisia, muodostuu ennen ja jälkeen kuvista usein mielikuva kuuriluonteisesta suhtautumisesta ja lyhytjänteisestä otteesta asiakkaan valmentamiseen. Projektilla on mielikuvan mukaan lähtö ja maali, jonka jälkeen vastuu tulosten säilymisestä ja yksin asiakkaalla. Jälkeen –kuva onkin mielikuvan mukaan jonkinlainen highlight, lyhyt hetki, jonka jälkeen alkaa todellinen kamppailu tulosten säilymisen ja totaalisen repsahduksen välisellä raja-aidalla keikkuen.

4) Mielikuva yksipuolisuudesta

Vaikka personal trainer tarjoaisi asiakkaillensa kuinka välittävää ja kokonaisvaltaista elämäntapamuutosvalmennusta tahansa, muodostuu mielikuva valmennuksesta kaikeksi muuksi kuin sellaiseksi. Ennen ja jälkeen –kuvien kautta huomio keskittyy väkisinkin vain ja ainoastaan kehokeskeisiin asioihin eli kehonpainoon, rasvaprosenttiin sekä lihaksikkuuteen. Ristiriita sanojen ja kuvien kesken on siis valmis. Jos pt kertoo olevansa pehmeitä arvoja edustava elintapavalmentaja, mutta silmät kertovat muuta, on luottamus jo tässä vaiheessa koetuksella.

5) Mielikuva asiakkaan aliarvioimisesta

Asetu hetkeksi asiakkaan asemaan. Pohdiskele tilannetta, jossa olet itse ensitapaamisella personal trainerin kanssa. Tilan, jossa tapaatte, seinät on tapetoitu aikaisempien asiakkaiden ennen ja jälkeen –kuvilla. Osa asiakkaista on saavuttanut selkeitä, silmin havaittavia muutoksia kehonpainossaan, rasvaprosentissaan sekä lihaksikkuudessaan. Osasta kuvista muutosta saa hakea kauemmin. Kuvat on otettu identtisesti asiakkaan sivuprofiilista ja selkäpuolelta, joko alusvaatteisillaan tai pukeutuneena tiukkaan treenitoppiin ja lyhyisiin trikoisiin. Yhtä lailla kuvat paljastavat sensuroimattomasti henkilöiden vartalon hyvät ja heikot kohdat sekä valmennuksen aikaansaamat muutokset kehossa.[avatar user="Riku Aalto" size="thumbnail" align="right" link="http://www.trainer4you.fi/blogi/author/riku-aalto/" target="_blank"]Artikkelin kirjoittaja on Riku Aalto, Trainer4Youn perustajajäsen ja personal trainingin uranuurtaja Suomessa.[/avatar]Kysymykseni kuuluukin, koetko itse valokuvien kohteeksi asettumisen personal trainerin hankkimisen kynnystä madaltavaksi vai sitä nostavaksi tekijäksi? Oletko itse valmis asettumaan muiden ihmisten tarkastelun ja arvostelun kohteeksi, jotta personal trainerisi kykenisi hankkimaan sen avulla lisää asiakkaita? Itse en ole ihan varma siitä, miten asiaan suhtautuisin. Siksi ajattelin kysyä mielipidettä myös Sinulta.

Edellinen
Edellinen

9 + 1 syytä kouluttautua juuri Trainer4Youlla

Seuraava
Seuraava

Työhyvinvoinnista työssäjaksamiseen